loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدید چاپ دین‌پژوهی معاصر

کتاب «دین‌پژوهی معاصر» به قلم «علی‌اکبر رشاد» و به همت انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال جاری تجدید چاپ شد. این کتاب که در صدد جریان‌شناسی دین‌پژوهی در ایران است پیشگفتار کتاب سه گفتمان شاخص را در ساحت حکمت و معرفت دینی ارزیابی می‌کند: گفتمان متجمد سنتی، گفتمان متجدد غرب‌گرا، گفتمان مجدد احیاگر.

رشاد در مورد جریان اول می‌نویسد: جریان متجمد، با خصلت تصلب بر میراث بازمانده از سلف، متحجرانه بر مشی و مرام علمی معرفتی سنتی پای می‌فشرد و دیده از دیدار مناظر و مکاتب نو پدید و فرابومی فروبسته و قرن‌هاست که دین‌پژوهی را به تحشیه‌نگاری و تعلیقه‌زنی بر آثار و آرای کهن فروکاسته و اجتهاد را حتی، تقلیدی می‌خواهد.

نویسنده این کتاب در مورد جریان متجدد معتقد است: جریان متجدد، با انقطاع از تبار علمی خود و با بی‌اعتنایی و قدرناشناسی نسبت به ذخائر و خزائن غنی و قویم حکمی و معرفتی خودی، دل در گرو فکر و فرهنگ غرب غالب دارد و با گرته‌برداری از جنبش اصلاح دینی در آن دیار و پدیده‌ی پروتستانتیزم مسیحی، آرمان و آرزوی «نودینی» و «پروتستانتیسم اسلامی» را در سر می‌پرورد.

مؤلف علاوه بر ارزیابی این دو گفتمان و توصیف افراطی و تفریطی برای آن‌ها، جریان علمی را با سه خصلت از آن‌ها متمایز می‌کند که عبارتند از: 1ـ وفاداری ارزش‌شناسانه و مجتهدانه به مواریث فخیم و قویم خودی، 2ـ مواجهه فعال، نکته‌سنجانه و اصطیادی با رهاورد معرفتی دیگر ملل 3ـ اِفراغ وُسع برای گشودن راهی بدیع، در میان تحجر و تجدد برای احراز سهمی سزاوار در سرمایه حکمی معرفتی بشری.

کتاب دین‌پژوهی معاصر: درنگی در گفتمان‌های سه‌گانه متجمد، متجدد و مجدد» مجموعه از مقاله و مقاله‌هایی است که در طی سال‌های اخیر به زبان و قلم مؤلف جاری شده است. کتاب دربردارنده یازده فصل است. مباحثی مانند: موانع نواندیشی و نظریه‌پردازی دینی: موانع فرهنگی، موانع اجتماعی، موانع روانی، موانع رویکردی، موانع تدبیری و اجرایی؛ انسداد اجتهاد: معنا و مبنای اجتهاد، کارکردهای اساسی اجتهاد؛ بابسته‌های کنونی دین‌پژوهی، نهضت علمی: بایدها و نبایدها؛ آسیب‌شناسی گفتمان متجدد و... عناوین یازده فصل کتاب را تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است که این کتاب با 304 صفحه در قطع رقعی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای سومین بار به بهای 42000 ریال منتشر شده است. استاد صادقی رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که آقار متعددی در زمینه شعر، فلسفه دین و مباحث نظری دین از او منتشر شده است.

جمعه 12 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط