loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفت‌وگوی ایبنا با مسئول فروشگاه دفتر نشر معارف تهران

مسوول فروشگاه دفتر نشر معارف تهران با بیان این که این مرکز با بیش از 200 ناشر حوزه علوم اسلامی و انسانی ارتباط دارد، اظهار داشت: در این موسسه تنها کتاب‌هایی برای عرضه انتخاب می‌شوند که نیازهای قشر دانشجو را در برگیرند و در راستای ترویج آموزه‌های دین اسلام و انقلاب‌اند و به تبیین دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب می‌پردازند.
مجید شفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: اکنون بیش از 2500 عنوان کتاب در کتابفروشی دفتر نشر معارف واقع در خیابان حافظ، تقاطع انقلاب ویژه قشر دانشگاهی و دبیرستانی عرضه شده است.

وی با بیان این که کتاب‌های بیش از 200 ناشر در این فروشگاه عرضه می‌شوند، از این مرکز به عنوان فروشگاه جامعی یاد کرد که با توجه به ضرورت تأمین نیاز مخاطبان می‌توان آن را به مثابه یک «سوپرمارکت کتاب» تعبیر کرد.

شفیعی در پاسخ به این سوال که «این آثار بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند» گفت: با توجه به این که این کتاب‌فروشی وابسته به نهاد رهبری دانشگاه‌هاست و توجهی که به مخاطبان اصلی خود دارد، ما آثار فاخر و برجسته‌ای را که از سوی هیات ارزیابی این مرکز تأیید می‌شوند، برای عرضه برمی‌گزینیم. سن مخاطبان ما پایین‌تر از دبیرستان نیست و در عین حال کتاب‌‌‌هایی را که محتوایی سنگین و بالاتر از سطوح دانشگاهی یا تخصصی دارند، در اینجا عرضه نخواهیم کرد.

وی رسالت اصلی این مرکز را ارایه آثاری در راستای ترویج افکار حضرت امام خمینی(ره) و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب‌اند، خواند و تصریح کرد: این مرکز می‌کوشد با ارایه و معرفی آثار شایسته‌ای که در حوزه‌های گوناگون تألیف شده‌اند، زمینه‌هایی را برای آگاهی جوانان و نوجوانان فراهم آورد و آنها را با آثار برگزیده و نحوه شناخت این آثار آشنا سازد.

شفیعی فعالیت‌های دفتر نشر معارف را در سه حوزه اصلی دسته‌بندی کرد و توضیح داد: نخستین فعالیت مربوط به «نمایشگاه‌های دانشجویی» است که از سوی انبار کتاب این مرکز که در قم قرار دارد، پوشش داده می‌شود. دومین بخش فروشگاهی است که در تهران داریم و مسوولیت اداره آن و معرفی و عرضه آثارش را من بر عهده دارم و فروشگاهی نیز در قم فعالیت می‌کند. این سه مرکز با یک فکر مانند فروشگاهی زنجیره‌ای اداره می‌شوند، یعنی هر کتابی که اینجاست، در دیگر فروشگاه‌ها هم وجود دارد.

وی در پاسخ به این که «دفتر نشر معارف چگونه بازخورد مخاطبان خود را دریافت می‌کند و به بررسی روند انجام شده و بازتولید اهداف و برنامه‌های کاری خود می‌پردازد» بیان کرد: با توجه به این که فعالیت اصلی ما عرضه کتاب است، معرفی صحیح آثار و تبلیغات درست، در بحث فروش حرف نخست را می‌زنند. اگر نتوانیم معرفی صحیحی از کتاب داشته باشیم، بازخورد مناسبی را دریافت نخواهیم کرد.

شفیعی با تأکید بر این که معرفی کتاب به مثابه یک کالای فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است، اعلام کرد: اگر کتاب یا اثر خوبی به درستی معرفی نشود، خوانندگان به خوبی آن را نخواهد شناخت و به ارزش‌های آن پی نخواهد برد. بخشی از این فرایند برعهده رسانه‌‌ها، بخشی نیز برعهده عرضه‌کنندگان کتاب است که علاوه بر چیدمان ویترین باید از آگاهی‌های لازم برای معرفی اثر و شناخت نیاز مخاطبان برخوردار باشد. آنان باید بتوانند آثار نویسندگان ناشناخته و نوپا را به درستی معرفی کند.

وی درباره نحوه ارتباط دفتر نشر معارف با نویسندگان اظهار داشت: به دلیل ماهیت فرهنگی این مجموعه، با برخی از نویسندگان در راستای برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار در ارتباطیم. در این باره نویسندگان هم به عنوان کارشناسان حوزه‌های تخصصی خودشان و هم به عنوان اعضای قشر متفکری که باید با مخاطبان در ارتباط باشند، به این مرکز می‌آیند.

مسوول فروشگاه دفتر نشر معارف در تهران با بیان این که مرکز نشر معارف از سال 85 به شکل تخصصی شروع به فعالیت کرد و بیشترین تلاش و هدف خود را معطوف به غنی‌سازی کتاب‌ها ساخت، خاطرنشان کرد: این موسسه با عرضه 400 عنوان کتاب کار خود را آغاز کرد و اکنون بیش از 2500 عنوان کتاب فاخری که از دریچه‌های تأیید گوناگون عبور کرده‌اند ـ به این معنا که مبنای علمی و سند دارند ـ را عرضه می‌کند.

دفتر نشر معارف آثاری را در حوزه‌های معارف و دین پژوهی، اخلاق و عرفان، تاریخ، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جمع دانشگاهیان، متون اسلامی،‌ همایش‌ها و مجموعه مقالات، انقلاب اسلامی، پرسمان و دیگر موضوعات دینی و اسلامی است، گردآوری می‌کند و در اختیار مخاطبان اصلی خود قرار می‌دهد تا در این راه مددرسان اهالی نشر و خوانندگان این حوزه باشد.

یکشنبه 22 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط