loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ از نگاه امام خمینی(ره)

کتاب «منشور فرهنگ از دیدگاه امام خمینی(ره)» به کوشش محمد‌حسن جعفرزاده، از سوی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) تهیه و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مؤلف منشور فرهنگ از دیدگاه امام خمینی(ره) تلاش دارد تا با تقید به فرمایشات امام راحل، مخاطبان را با محورهای اصلی در شناخت موضوعات فرهنگی انقلاب آشنا کند.

کتاب حاضر دارای سه بخش جداگانه است. بخش اول مربوط به حوزه عام فرهنگ است. در این بخش مؤلفه‌های عام فرهنگی تبیین می‌شود؛ مباحثی از قبیل توسعه فرهنگی، مبانی حاکم بر فرهنگ کشور، اهداف و چشم‌اندازهای فرهنگی، اصول و سیاست‌ها و موانع و راه‌کارهای فرهنگی کشور در این بخش ارائه شده است.

در گزیده‌ای از این بخش، ذیل عنوان «اسلام دارای فرهنگ غنی انسان‌ساز» می‌خوانیم: «اسلام دارای فرهنگ غنی انسان‌ساز است که ملت‌ها را بی‌گرایش به راست و چپ و بدون در نظر گرفتن رنگ و زبان و منطقه به پیش می‌برد و انسان‌ها را در بعد اعتقادی و اخلاقی و عملی هدایت می‌کند و از گهواره تا گور به تحصیل و جستجوی دانش سوق می‌دهد.»

بخش دوم کتاب به تبیین موضوعات مطرح در فرهنگ تخصصی می‌پردازد. در این بخش به بررسی حوزه، دانشگاه و نهادهای فرهنگی حکومت به عنوان پایگاه‌های تخصصی کشور در امر فرهنگ‌سازی پرداخته می‌شود.

در بخش دوم کتاب می‌خوانیم: «حوزه و دانشگاه به عنوان تولید‌ کننده مبانی و معادلات فرهنگی جامعه، اصلی‌ترین نقش را در فرهنگ انقلاب اسلامی بر عهده دارند و نهادهای فرهنگی حکومت نیز به عنوان هماهنگ کننده فرهنگ حوزه و دانشگاه و زمینه‌ساز جریان آن در بستر اجتماعی، از جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ تخصصی کشور برخوردار هستند.»

بخش سوم و نهایی کتاب نیز به فرهنگ عمومی و تبیین موضوعات مطرح شده در این وجه از فرهنگ کشور اختصاص دارد. در این بخش از کتاب سعی شده است علاوه بر شناسایی موضوعات فرهنگ‌ساز در زمینه اجتماعی و عمومی کشور، نهادها و اقشاری که در واقع عناصر و ساختارهای عمومی جامعه قلمداد می‌شوند و بیشتر مصرف کننده و اشاعه دهنده محصولات فرهنگی هستند، ‌از زاویه نگاه حضرت امام(ره) مورد شناسایی و تبیین قرار گیرند.

یادآوری می‌شود کتاب منشور فرهنگ از دیدگاه امام خمینی(ره) به کوشش محمد‌حسن جعفرزاده، در 450 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه برای نخستین بار از سوی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) تهیه و منتشر شده است.

چهارشنبه 15 مهر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط