loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شیراز در انقلاب

مجموعه تاریخ های محلی انقلاب اسلامی 10

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 364

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب در شش فصل حوادث سیاسی شهر شیراز را از سال 1340 تا 1345 شمسی مورد بررسی قرار داده و نویسنده برای آن که تصویری واقعی و کامل از وقایع مهم انقلاب به مخاطب منتقل کند جزییات رخدادها را در این شهرها و مناطق اطراف آن بررسی و در قالب کتاب به شیوه تاریخ نگاری محلی آورده است.

کتاب «شیراز در انقلاب» با استفاده از منابع شفاهی، کتابخانه ای و اسناد تهیه شده و در بررسی وقایع از سال 1340 همزمان با درگذشت آیت الله العظمی سیدحسین بروجردی آغاز می شود.

این مقطع به سرفصل مهمی در شکل گیری جریان مبارزه به رهبری امام خمینی(ره) علیه نظام استبدادی رژیم پهلوی تبدیل می شود. مرجعیت امام(ره) و اعتراض ایشان به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و سپس تاثیرات قیام 15 خرداد در شهر شیراز نکات مهم دیگری است که مولف آن ها را مورد بررسی قرار داده است.

در بررسی حوادث سال 1342 نویسنده به ارتباط روحانیون و عشایر در مبارزه علیه رژیم شاه در شیراز اشاره دارد. ایل سرخی یکی از مهم ترین ایلات عشایر در مخالفت با رژیم بود. رییس ایل، حبیب الله شهبازی است و پس از پایان حوادث متاثر از طرح موضوع انجمن های ایالتی و ولایتی و قبل از رفراندوم انقلاب سفید انگیزه خود را از قیام در نامه ای به ساواک بیان می کند. در این نامه بیشتر به اخاذی ماموران ژاندارم و کشت خشخاش و دیگر موارد اشاره می شود.

«شیراز در انقلاب: مجموعه تاریخ های محلی انقلاب اسلامی 10» در شش فصل با عنوان های «حوادث سال 1340 شمسی»، «حوادث سال 1341 شمسی»، «حوادث سال 1342 شمسی»، «حوادث سال 1343 شمسی»، «حوادث سال 1344 شمسی» و «حوادث سال 1345 شمسی» به نگارش درآمده است.

در صفحه 82 کتاب «شیراز در انقلاب» آمده است: «ایل سرخی با آن مقدمات رفراندم لوایح ششگانه را تحریم نموده و در آن شرکت نمی کند و در دهه نخست اسفندماه سال 1341 در حمله به پاسگاه دادنجان واقع در جنوب شرقی کوه مره سرخی آن را خلع سلاح می کند. با ورود سپهبد آریانا به فارس و تشکیل «ستاد فرماندهی عملیات نیروهای جنوب» از نیمه دوم اسفندماه حمله به ایل سرخی آغاز می شود.

حملات ارتش با ورود نیروهای دولتی به تنگه بُلُقّو در هفدهم اسفندماه 1341 آغاز می شود و نیروهای جنوب تحت فرماندهی آریانا از روز بیستم اسفند به سمت کوه مره حرکت کرده و در بیست و چهارم اسفند روستای مسقان، مرکز کوه مره سرخی را تصرف می کنند و حبیب الله شهبازی به کوه مره جروق پناه برده و از طریق کوه پهن و کوه سبز پوشان واقع در جنوب شیراز در اوایل فروردین 1342 در نزدیکی روستای پیر بناب (14 کیلومتری جنوب شیراز) مستقر می شود.

در این مرحله است که حرکت حبیب الله شهبازی با روحانیت شیراز پیوند می خورد و پیام هایی بین او و روحانیونی چون شیخ بهاءالدین محلاتی،حسنعلی نجابت و سیدعبدالحسین دستغیب مبادله می شود و کمک هایی از سوی روحانیون در زمینه مالی و تسلیحاتی به شهبازی صورت می گیرد.

حمله به پیر بناب از طریق زمینی و هوایی منجر به پناه گیری حبیب الله شهبازی در ارتفاعات کوه سبز پوشان می شود و در ارتفاعات مشرف به قریه مله گاو (کوه مله گاله) مستقر می شوند و از این پس تلاش آریانا برای دستگیری شهبازی از طریق وعده دادن تأمین است و در این میان یکی از افراد مرتبط با ساواک به نام عیسی در عقیم ماندن تلاش های شهبازی و سرانجام تسلیم او به تاریخ 21 اردیبهشت 1342 مؤثر بوده است.

شهبازی در 4 تیر به تهران منتقل و در زندان قزل قلعه زندانی می شود و در 26 دی همین سال در زندان دژبان با ناصر طاهری دیگر قیام کننده ایلی هم اتاق می شود و پس از انتقال در بیستم بهمن به شیراز در تیرماه 1343 در دادگاه زمان جنگ محاکمه و در 13 مهر 1343 اعدام می شود.»
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1392
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1392
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    364
  • ناشر
  • وزن
    546
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 9 دی 1395
  • شناسه
    47973
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما