loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به «تاریخ اسلام از منظر قرآن کریم» استاد جعفری

رسالت جاودانه قرآن، به هیچ روی به مسائل عقیدتی، اخلاقی و فروع احکام محدود و منحصر نبوده و نیست بلکه به هدایت و سعادت دنیوی و اخروی انسان نظر دارد و این میان، توجه به تاریخ و زندگی پیشینیان حایز اهمیت فراوان بوده است. قرآن کریم، حوادث تاریخی را ابزار بیان معارف و احکام و پیگیری های هدفهای تربیتی و اخلاقی می داند یا آنها را نمونه ای از سنت های حاکم بر تاریخ و عامل محرک آن و انگیزه اصلی پیدایش و زوال جامعه های انسانی بر می شمارد.
اشاره به سرفصلهای عبرت آموزه زندگی 26 پیامبر(علیهم‌لسلام) بخشی از اهتمام قرآن به سرگذشت پیشینیان است، چنانکه اختصاص بیش از یک ششم آیات قرآن کریم بیان تاریخ و سرگذشت پیشینیان است. واقعی بودن نقلها و تحلیلها، برخورد اصطلاحی با تحریف‌ها راه یافته در تاریخ، زندگی انبیا و اولیا(ع)، گزیده گویی در نقل رخدادها، توجه به همه استعدادها و امکانات موجود در نظام هستی و نقش هر یک در حرکت تاریخ و... برخی از ویژگیهای گزارشهای تاریخی قرآن است.
در این کتاب، قرآن پژوه معاصر، حجت‌الاسلام یعقوب جعفری، به بررسی تاریخ صدر اسلام و زندگانی پیامبر(ص)، جنگهای صدر اسلام و دیگر پدیده‌های مهم این دوره، از منظر قرآن پرداخته است. البته در توضیح آیات به منظور ایجاد زمینه فهم درست محتوای آیات، از روایات تاریخی و منابع حدیثی نیز استفاده فراوان شده است.
این کتاب دارای یک مقدمه، 5 فصل و یک خاتمه است. فصل یکم به موضوع فلسفه تاریخ و سنت‌های حاکم بر آن اختصاص یافته است. در فصل دوم، موضوع جاهلیت ابعاد و نشانه‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم به مهمترین حوادث دوران ولادت پیامبر اکرم(ص) تا بعثت آن حضرت پرداخته است و در فصل چهارم، و رخدادهای دوران بعثت تا هجرت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز پدیده‌های مهم و عبرت آموز 11 سال هجرت پیامبر(ص) تا رحلت آن حضرت آمده است. در خاتمه نیز به اختصار به موضوع آینده بشریت از نظر قرآن توجه شده است.
چاپ نخست «تاریخ اسلام از منظر قرآن» در 319 صفحه و تیراژ 3000 نسخه، با قیمت 22500 ریال در سال 1384 از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. دفتر نشر معارف در زمینه تاریخ اسلام، تاکنون کتابهای «تاریخ تحلیلی صدر اسلام»(محمد نصیری‌رضی)، «از بعثت نبوی تا حکومت علوی»(ابراهیمی ورکیانی)، «پس از غروب»(یوسف غلامی)، «نخستین نیم قرن از تاریخ اسلام در آیینه نهج‌البلاغه»(عبدالمجید معادیخواه)، «جمال کعبه؛ تاریخ اسلام به روایت امام علی(ع)»(محمدحسین دانش‌کیا)، «تاریخ اسلام؛ مجموعه‌ مقالات»(صادق آیینه وند)، «تاریخ امامان شیعه»(حمید احمدی)، «تحلیلی از تاریخ تشیع و امامان(ع)»(محمد نصیری رضی)، «مجموعه مقالات تاریخ اسلام»(سیدحسین فلاح زاده)، «تشیع و روند گسترش آن در ایران»(علی شیرخانی)، «امام رضا(ع) و ایران»(سیدحسین حر) و «تاریخ اسلام از منظر استاد شهید مطهری»(سیدسعید روحانی) را منتشر کرده است.
برای تهیه این کتاب و دیگر کتابهای تاریخ اسلام، می‌توانید از طریق سایت پاتوق کتاب (www.ketabroom.ir) یا فروشگاههای دفتر نشر معارف (تهران 88911212-021) و (قم 7735451-0251) و (دفتر مرکزی 7744616-0251) اقدام نمائید.

پنجشنبه 12 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط