loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ هفدهم «حکایتها و هدایتها در آثار شهید مطهری»

نویسندگان مرتبط : مرتضی مطهری

کتاب «حکایت‌ها و هدایت‌ها در آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری» گردآوری شده توسط محمدجواد صاحبی از سوی انتشارات موسسه بوستان کتاب به چاپ هفدهم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، مجموعه‌ای از داستان‌ها و حکایاتی است که استاد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری(ره) در ضمن سخنرانی‌ها و تالیفاتشان به آنها استناد و استشهاد کرده‌اند.

پس از شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، دوستان و ارادتمندان آن بزرگوار، برای شناساندن افکار و آثار وی، هر یک به اندازه توانایی خویش تلاشی را آغاز کردند. صاحب این اثر نیز با این تصور که اغلب آثار استاد شهید، در سطح خواص ایراد یا نگارش شده و برای عموم کمتر قابل استفاده است، بر آن شد تا با گزینش حکایات و روایات تاریخی از آثار آن مرحوم، گوشه‌هایی از اندیشه‌های بلند وی را در قالبی روان و درخور فهم همگان ارائه کند. خوشبختانه شیرینی کلام و خلوصی که جانمایه آثار استاد شهید است، چندان برای خوانندگان جالب و جاذب بوده است که سبب شده این مجموعه با همه کاستی‌هایش به‌گونه‌ای مورد استقبال قرار گیرد که بارها در شمارگانی گسترده تجدید چاپ شود.

گردآورنده این اثر در مقدمه چاپ نخست کتاب می‌نویسد: «کوششی که راقم این سطور و ناظم این مجموعه برای تهیه این اثر به کار برده، تنها جمع‌آوری و تالیف آن نبوده است، بلکه موارد ذیل از جمله اموری بوده که نویسنده آن را بر خود هموار ساخته است.
1. ارتباط دادن و انسجام بخشیدن به مطالب پراکنده بعضی از داستان‌ها و نگارش آن به‌گونه یک حکایت مستقل، با قید حفظ امانت در عبارات و اصطلاحات مرحوم استاد.
2. تطبیق کلیه این موارد با دو جلد کتاب «داستان راستان» برای «جلوگیری از تکرار»، که این خود موجب مقداری «صرف وقت» گردید، و چه بسا مواردی که نویسنده قبلا جمع‌آوری کرده بود، اما پس از مراجعه به کتاب مذکور آنها را تکراری یافته و ناگریز حذف نمود.
3. گرچه استاد شهید، در کتاب داستان راستان، به نتیجه‌گیری نپرداخته و آن را به عهده خواننده واگذارده است، اما باید توجه داشت که «داستان راستان» یک اثر اخلاقی است، در حالی که مجموعه حاضر حکایاتی است در ابعاد مختلف اسلامی و گزیده‌ای از اغلب آثار فکری و تحقیقی آن مرحوم می‌باشد، به همین جهت تحلیل و نتیجه‌گیری از آنها امری لازم و شایسته به نظر می‌آمد، تا آنجا که نویسنده بر آن شد گاه فصلی از یک کتاب را به‌طور اجمال و خلاصه ذیل یک حکایت نقل نماید، تا بلکه هدایتی برای فطرت‌های پاک و عقل‌ها و قلب‌های سلیم واقع شود. تلاش ما در این نتیجه‌گیری‌ها نیز آن بوده که نه تنها روح و جان کلام در نظر باشد، بلکه حتی تا سرحد امکان به عبارات و الفاظ آن شهید سعید نیز بسنده شود.
4. چون آثار استاد، اغلب به صورت سخنرانی بوده و برخی از آنها مخصوصا پس از شهادتشان بدون پیرایش و تنظیم شایسته، به چاپ رسیده، لذا به لحاظ رفع اشکالات و اشتباهات انشائی و املائی، اغلب مطالب را دوباره‌نویسی کردیم؛ به‌طوری که کمتر موردی در این مجموعه می‌توان یافت که از این امر استثنا شده باشد. چنانچه خواننده عزیز در این کار نقصی مشاهده فرمود، آن را به حساب نگارنده بگذارد و برای اصلاحش در چاپ‌های بعدی، از تذکار و ارشاد مضایقه نفرماید.»

ناشر کتاب نیز درباره این اثر می‌نویسد: «آثار استاد مطهری تراوش اندیشه دینی و تعهد و تعبد ایشان است که برای قشرهای مختلف مفید و هدایت‌گر می‌باشد. داستان‌ها و حکایت‌هایی که شهید مطهری در تبیین مباحث بیان کرده، زمینه فهم بیشتر معارف اسلامی را فراهم ساخته است. در این حکایت‌ها به سرگذشت پیامبران و امامان، علما و مجاهدان و عارفان، کجروان و منحرفان و نیز حماسه‌های امام حسین(ع) و یارانش اشاره شده است. نتیجه‌گیری اخلاقی و هدایت‌گرانه از این حکایت‌ها که از ویژگی‌های کتاب حاضر است در روشنگری و رهنمونی به ارزش‌های اسلامی موثر می‌باشد.»

کتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است. حکایت‌ها و هدایت‌هایی از زندگانی پیامبران و امامان(علیهم‌السلام)، حکایت‌ها و هدایت‌هایی از زندگی عالمان و مجاهدان، حکایت‌ها و هدایت‌هایی از زبان ریزبینان و عارفان، حکایت‌ها و هدایت‌هایی از زندگی کجروان و منحرفان و همچنین حکایت‌ها و هدایت‌هایی از حماسه‌های حسین و حسینیان، عناوین فصل‌های مختلف این اثر را تشکیل می‌دهند.

چاپ هفدهم کتاب «حکایت‌ها و هدایت‌ها در آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری» در شمارگان 2000 نسخه، 432 صفحه و بهای 45000 ریال راهی بازار نشر شد

آثار مکتوب زیر از استاد مطهری در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

آشنایی با قرآن ج1
آشنایی با قرآن ج10
آشنایی با قرآن ج12
آشنایی با قرآن ج4
آشنایی با قرآن ج5
آشنایی با قرآن ج7
آشنایی با قرآن ج8
احیای تفکر اسلامی
اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب
اسلام و نیازهای زمان ج2
اصول فقه - فقه
امدادهای غیبی در زندگی بشر
امر به معروف و نهی از منکر در آثار استاد مطهری
انسان در قرآن
انسان و ایمان
انسان و سرنوشت، مقدمه: عظمت و انحطاط مسلمین
تعلیم و تربیت در اسلام
جاذبه و دافعه علی (ع)
حج
حماسه حسینی جلد1
حکمتها و اندرزها جلد2
داستان راستان جلد اول
داستان راستان جلد دوم
ده گفتار
زندگی جاوید یا حیات اخروی
سیری در سیره نبوی
شش مقاله
عدل الهی
عرفان حافظ
علل گرایش به مادیگری
فطرت
فلسفه اخلاق
فلسفه تاریخ ج1
فلسفه تاریخ ج2
فلسفه تاریخ ج3
فلسفه تاریخ ج4
مجموعه آثار 14
مجموعه آثار 2
مسئله ربا و بانک
مسئله شناخت
معاد
مقالات فلسفی
مقدمه‌ای بر جهان ‌بینی اسلامی 2: جهان‌بینی توحیدی
منطق - فلسفه
نامه تاریخی استاد مطهری به امام خمینی (ره)
نبرد حق و باطل
نبوت
نظام حقوق زن در اسلام
نظری به نظام اقتصادی اسلام
نقدی بر مارکسیسم
وحی و نبوت
پاسخهای استاد به نقدهایی بر : کتاب مسئله حجاب
پانزده گفتار
کلام - عرفان - حکمت عملی
یادداشتهای استاد مطهری ج1
یادداشتهای استاد مطهری ج10
یادداشتهای استاد مطهری ج2
یادداشتهای استاد مطهری ج3
یادداشتهای استاد مطهری ج4
یادداشتهای استاد مطهری ج5
یادداشتهای استاد مطهری ج6
یادداشتهای استاد مطهری ج7
یادداشتهای استاد مطهری ج8
یادداشتهای استاد مطهری ج9

یکشنبه 25 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط