loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«جشن حنابندان»؛ کتاب به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب/1

نویسندگان مرتبط : محمدحسین قدمی

رهبر معظم انقلاب در تقریظی بر این کتاب می‌نویسند: «هزاران لحظة پربار در هر روز و شب حماسة هشت ساله ملت ایران مکنون است و هر که با نگاهی هنرمندانه آن‌ها را ببیند و با قلمی هنرمندانه آن را ثبت و ماندگار کند و پیش از این‌ها، با توفیقی الهی به این همه دست یافته باشد، مشعل رهروان معراج انسانی را جانمایه و فروغ بخشیده است، و این کتاب و نویسنده‌اش در آن زمره‌اند.»شبکه ایران: بخش کتاب سرویس فرهنگی "شبکه ایران"، از این پس در نظر دارد با آغاز فصل تابستان، مجموعه‌ای از کتاب‌ها را به انتخاب چهره‌های محبوب و شناخته شده کشورمان به شکلی مصاحبه و یا اعلام شده از سوی آنها برای مخاطبان کتاب و کتاب‌خوانی معرفی کند تا اطلاعات و محتوای برخی کتاب‌های پیشنهاد شده را به شکلی بهتر معرفی کند.

در همین ارتباط در این مطلب و در آغاز سخن به معرفی کتاب "جشن حنابندان" نوشته محمدحسین قدمی خواهیم پرداخت. چرا که این اثر از جمله کتاب‌هایی محسوب می‌شود که از سوی رهبر معظم انقلاب که همواره مقوله فرهنگ و بویژه کتاب را مورد تأکید دارند، پیشنهاد شده است.

چنانکه ایشان در ارتباط با فرهنگ کتابخوانی در جریان نمایشگاه کتاب تهران، فرموده بودند: "کتابخوانی جزو کارهای اصلی زندگی است و اگر به این باور برسیم هیچ کاری، مانع کتابخوانی نخواهد شد... باید جامعه با کتاب انس بگیرد".

اما در ارتباط با «جشن حنابندان» می‌توان این‌گونه عنوان کرد که این کتاب روایتی از جنگ ایران و عراق است که به صورت گزارش‌نویسی با در برگرفتن دو گزارش در این رابطه به وضعیت جبهه‌های جنگ و حاشیه‌های میدان نبرد می‌پردازد. به نحوی که حکایت اول گوشه‌ای است از خلوص، ایمان و عشق در میدان نبرد و گزارش دو‌ّم حکایت پرستوهای مهاجر جبهه‌های جنوب را روایت می‌کند.

این گزارش‌ها از 10 آذر سال 1365 آغاز می‌شود و در آن با رزمندگان دسته ایمان از گردان عباس از لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) از ابتدای آشنایی تا لحظه شهادت گزارش تهیه می‌شود. گزارش دوم این کتاب از رزمندگان و شهدای گردان حمزه تهیه شده است.


مقام معظم رهبری در تقریظی بر این کتاب می نویسند: « روز و شبی چند در لحظه‌های پیش از خواب، در فضائی عطرآگین و مصف‍ّا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خوانندة خود عطا می‌کند، سیر کردم و خدا را سپاس گفتم، هم بر آن قطرة عشقی که در جان این نویسنده افکنده و چنین زلال‌ِ اندیشه و ذوقی را بر قلم او جاری ساخته است، و هم بر آن دست قدرتی که نقشی چنان بدیع و یکتا بر صفحة تاریخ معاصر پدید آورده و صحنه‌هایی که افسانه‌وار از ذهن و چشم بشر این روزگار بیگانه است، در واقعیت زندگی این نسل از ملت ایران نقش زده است... له الحمدالحامدین ابدا لآبدین.
بیشتر فضیلت‌هایی که تاریخ انسان را زیور بخشیده و آرایش داده و مشعل و راهنمای افراد بشر شده است محصول لحظة پرباری از زندگی یک یا چند انسان است. صبر، زهد، امتناع، گذشت، شجاعت، صدق، ایثار، و همة فضائل بشر که در سرگذشت او می‌بینیم از این قبیل است. هزاران لحظة پربار در هر روز و شب حماسة هشت سالة ملت ایران مکنون است و هر که با نگاهی هنرمندانه آن‌ها را ببیند و با قلمی هنرمندانه آن را ثبت و ماندگار کند و پیش از این‌ها، با توفیقی الهی به این همه دست یافته باشد، مشعل رهروان معراج انسانی را جانمایه و فروغ بخشیده است، و این کتاب و نویسنده‌اش در آن زمره‌اند.»



نویسنده خود عنوان می‌کند که هدفش از نوشتن کتاب را ثبت شگفت‌انگیزترین حماسه‌های ایثار در جبهه‌ها می‌داند که خود از نزدیک دیده و شاهد بوده است. او همچنین ثبت ارزش‌های جنگ را تکلیفی برای خود عنوان می‌کند.

در گوشه‌ای از متن کتاب "جشن حنابندان" که خاطراتی از دو عملیات‌ کربلای5 و بیت المقدس 4 را شامل شده، آمده است:
«... مسئول تیم راویان فتح تازه از گرد راه رسیده. بچه‌ها نقشه می‌کشند تا جشن پتوی مفصلی برایش بگیرند و به تلافی امر و نهی و بکن نکن‌های تهران، حالش را جا بیاورند. جشن پتو برای همه است. کوچک و بزرگ، مسئول و مرئوس، هر کسی با هر درجه و پست و مقام. اینجا که آمدی دیگر کاره‌ای نیستی همچون دندانه‌های شانه با دیگران برابری.
جشن پتو غرورشکن است و مقام خُردکن. تو را کوچک می‌کند تا بزرگ شوی. مقام و درجه دنیایی را که رها کردی، به مقام قرب الهی می‌رسی. از هوا و هوس که رستی و «صفر» وجودت را جلوی «یک» یکتا گذاشتی، آن وقت از ناکسی و بی‌کسی درمی‌آیی؛ وگرنه، خسی می‌مانی و به قول مهدی، مفت گرانی...»

کتاب در گزارش اول که مربوط به وقایع 10 آذر 1365 تا 9 بهمن 1365 است سعی دارد مراحل ثبت‌نام و اعزام به جبهه، آماده شدن و آموزش دیدن در پادگان، نحوه آشنایی نویسنده با هم‌رزمانشف توضیحاتش از اردوگاه و شب‌ها و روزهای اردوگاه، نامه‌های بچه‌های دبستان به رزمندگان، شوقشان برای رفتن به مناطق عملیاتی و لحظه‌شماری برای رفتن به خطوط مقدم، روحیات و فضایل اخلاقی رزمندگان را مورد پردازش قرار دهد.

علاوه بر این در بخش دیگر کتاب نویسنده موضوعاتی همچون عملیات والفجر پنج و اوضاع و احوال شهر حلبچه، اوضاع و احوال فرماندهان و مناطق عملیاتی، آسیب دیدن چشم‌هایش، شهادت رزمندگان و وصیت‌هایشان و خداحافظی‌اش را از جبهه شرح داده است که البته همگی این‌ها وقایع اول آذر 1366 تا 13 فروردین 1367 را شامل می‌شود.

محمدحسین قدمی همچنین در پایان کتاب به عنوان ضمیمه اسنادی از وصیت‌نامه‌های شهدا، عکس تعدادی از دوستان و هم‌رزمان و فرماندهانش را همراه متون نوشته شده، آورده است.

قدمی خود در ارتباط با این کتاب عنوان می‌کند: "ما دنبال دسته و گروهی در جنگ بودیم که دارای تیپ و شخصیت‌های مختلف باشند. ‌پس از تحقیق و بررسی این گروه را در گروهانی از لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) یافتیم و کار را از خانه، مدرسه، ‌مسجد و محل کار شروع کردیم. زندگی با آنان را در پادگان‌ها، رزم‌های شبانه، لحظات تنهایی و راهپیمایی‌های روزانه در سرما و سختی‌ها و در غم و شادی بررسی کردیم که حاصل کار در قالب کتاب «جشن حنابندان» آورده شد.

"جشن حنابندان" که به سفارش شهید آوینی و توسط محمدحسین قدمی به نگارش درآمده، در چهارمین چاپ خود در 415 صفحه و با قیمت 6800 تومان در اختیار مخاطبان کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

این کتاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف وسایت پاتوق کتاب موجود وقابل تهیه است.

پنجشنبه 10 تیر 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط