loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماهنامه رسائل شماره اول

ماهنامه رسائل دریچه ای برای پاسخ گویی جریان علمی حوزه های علمیه به مسائل سیاسی و اجتماعی است و از مطالب علمی طلاب و فضلای حوزه های علمیه استقبال می کند.
نشریه رسائل با درک نیاز قطعی و فوری در حوزه های علمیه برای جلوگیری از سکولار شدن جریانات علمی حوزوی، مراحل قانونی اخذ مجوز را طی و آغاز به کار کرده است و در راستای معرفی حوزه تراز انقلاب اسلامی فعالیت می کند.

در بخشی از این ماهنامه با عنوان عصر تأسیس آمده است: «حوزه علمیه قم نمادی از حوزه های علمیه ایران و بلکه در کنار حوزه علمیه نجف، نمادی از حوزه فکری و تمدنی جهان تشیع است. قم از روزگار شیخ عبدالکریم بار دیگر جان تازه گرفت و حوزه علمیه قم محل رفت و امد مراجع و فضلا و استادان و طلاب شد.

قم بار دیگر در سایه سار دختر امام موسی بن جعفر علیهما السلام با آب و هوایی کویری و در صد و چند کیلومتری پایتخت و در شرایط دشوار سیاسی ایران و پس از سرخوردگی دین دانان و دین داران از وقایع مشروطیت پا گرفت و شیفتگان علم از کنار قوم خویش به قم رهسپار شدند.

این که شیخ عبدالکریم حائری برای مدیریت حوزه چه کرد، چه تحولی در حوزه ایجاد کرد، چه خدماتی به جهان تشیع و جامعه ایران کرد و با حکومت وقت چگونه رفتار کرد، از جمله پرسش هایی است که درصدد پاسخ به آن هستیم. بی شک طی مسیر تحول در حوزه علمیه نیازمند نگاهی به گذشته و بررسی زمینه و زمانه سلف صالح است».

این ماهنامه در دو بخش تحول حوزه و مکتوبات گردآوری شده است که در بخش نخست موضوعاتی همچون «حاج شیخ عبدالکریم؛ موسس حوزه علمیه قم»، «نگاهی به چرایی و چگونگی تأسیس حوزه علمیه قم»، «نسبت پژوهی حوزه علمیه قم با حکومت پهلوی»، «عصر تحکیم و تثبیت»، «زمینه و زمانه انقلاب اسلامی؛ از آیت الله العظمی بروجردی تا امام خمینی»، «چالش های حوزه پس از زعامت»، «حوزه کارامد از منظر امام خمینی»، «عصر توسعه و پیشرفت»، «حوزه علمیه انقلابی با تأکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب»، «راز و رمز انقلابی ماندن حوزه»، «از انفتاح اجتهاد تا انسداد تحول»، «نگرانم حوزه علمیه، نظام ستادمحور شود»، «حوزه پاسخگو، حوزه ساکت!»، «نقش شورای عالی در تحول حوزه»، «مسیر پرچالش تغییر کتب درسی حوزه علمیه» و «مباحثی درباره حوزه» مورد بررسی قرار گرفته اند.

«سرعت کافی در ایجاد تحول حوزوی نداشته ایم!»، «اصلاح کتب درسی حوزه با صلاحدید استادان مبرز آن صورت گیرد»، «نواقص سیستم آموزش اصول فقه»، «پژوهش حوزوی؛ واجبی که باید ان را اعاده کرد»، «آموزش و پژوهش؛ معضلات و راهکارها»، «پرچم فلسفه اسلامی باید به دست حوزه های علمیه باشد»، «روایتی از عالمان حجره گزین؛ روحانیان هجرت گریز!»، «آسیب های سازمانی حوزه علمیه در عرصه تبلیغ بین الملل»، «سربازی یا سرباری؟!»، «از برنامه ریزی اخلاق مدار تا ضرورت تدوین نظام تربیتی»، «دغدغه هایی از جنس استاد و شاگردی» و «کنش و تأثیر ساختار و شخصیت های حوزوی بر جامعه» از دیگر موضوعات بخش نخست این ماهنامه است.

موضوعاتی همچون «رمز پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی»، «حوزه علمیه خواهران در مسیر رشد و پیشرفت»، «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال، آینده»، «همگون با انتظارات علما، همخوان با نیازها»، «جهان اجتماعی حوزه»، «کارویژه های حوزه علمیه در جامعه اسلامی»، «انقلابی گری در حوزه؛ وضعیت کنونی، چشم انداز آینده»، «حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی»، «گعده تلگرامی»، «مروری بر شاخصه های تحول در حوزه علمیه؛ از مفهوم شناسی تا آسیب شناسی»، «تحول حوزوی؛ اصالت و روزآمدی»، «مدیریت دانش در حوزه و برخورد فعال با پدیده های انسانی»، «ظرفیت شناسی حوزه در تمدن سازی اسلامی»، «روحانیت نهاد ناظر، حامی و منتقد» و «مسأله محوری و تحولات ساختاری» نیز در بخش نخست این ماهنامه به چشم می خورد.

در بخش دوم ماهنامه که به عنوان مکتوبات مزین شده است نیز موضوعاتی از قبیل «رسانه کهن بشر»، «جریان شناسی بازار نشر کتاب»، «راز فروپاشی فرهنگ ها و تمدن ها»، «نگاهی به مختصات فکری مکتب قم و بغداد»، «ادب الهی (آیت الله آقا مجتبی تهرانی)» و «جایی که دیگر نامی از اسرائیل باقی نمانده است» مورد بررسی قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی