loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دوماهنامه گفتمان الگو شماره 11

«توسعه آرزوی مبهم اما مشترک» تیتر گفتگویی است با پروفسور جفری الکساندر استاد جامعه شناسی دانشگاه ییل آمریکا، پیرامون توسعه، جامعه مدنی و دین که در این شماره دوماهنامه «گفتمان الگو» منتشر شده است.

این نشریه همچنین با پروفسور عبدالعزیز ساشا دینا، استاد مطالعات مذهبی دانشگاه ویرجینیا در آمریکا و از چهره های مطرح این حوزه در جهان، گفتگویی را ترتیب داده و این عنوان را برای آن انتخاب کرده است: «آزادی مذهبی کلید همزیستی مدرن».

مصاحبه با فرید یونس استاد دانشگاه کالیفرنیا پیرامون منظر اجتماعی اسلامی نسبت به توسعه و پیشرفت، گفتگو با حجت الاسلام دکتر مهدوی زادگان روشنفکران در تحلیل الگوی رفتاری روشنفکران در صد سال اخیر و نسبت شناسی آن الگو با رفتار امروز روشنکفران در عصر جمهوری اسلامی، از دیگر مطالب این شماره «گفتمان الگو» است.

مصاحبه با احمد توکلی، چهره سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که روی جلد این شماره نیز بازتاب یافته است، با موضوع آسیب شناسی الگوی کشورداری در جمهوری اسلامی ایران، از بخش های ویژه شماره تازه «گفتمان الگو» به شمار می رود.

گفتگو با دکتر پیتر کوئینگ اقتصاددان و تحلیل گر در حوزه جغرافیای سیاسی که پیشتر در بانک جهانی نیز فعالیت داشته است، در رابطه با الگوهای مختلف توسعه و بهترینِ آنها، در همین شماره آمده است. این نشریه به بهانه انتشار کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم ها و امیدها» از علی دارابی، با وی به گفتگو نشسته است.

«حوزه انقلابی» عنوان پرونده ای است که در این شماره «گفتمان الگو» به بحث گذاشته شده و ضمن آن، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و حجج اسلام سیدمحمدمهدی میرباقری استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم و سیدعلی اکبر حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای این حوزه، به بیان نظرات خود پرداخته اند.

نقد و بررسی سیاست های ایران در سه منطقه آسیای میانه و قفقاز، کشورهای شبه قاره و آسیای جنوب شرقی، با حضور کارشناسان این حوزه و همچنین بحثی در باب سینما و نیز معرفی برخی از تازه ترین کتاب های حوزه الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، از دیگر مطالب این شماره «گفتمان الگو» است.

فهرست

گفتمان الگو یک رسانه است تا در مسیر الگو سازی برای پیشرفت، زمزمه ها خاموش و دغدغه ها فراموش نشود. رسانه ای که بی طرف نیست؛ اما می کوشد منصف باشد و این شرط لازم را برای گفتمان سازی الگوی پیشرفت در جامعه می داند. زیرا تا الگوی پیشرفت تبدیل به گفتمان نخبگان جامعه نشود، نمی توان به ثمر نشستن آن را انتظار داشت. گفتمان الگو بیش از آن که اصرار بر نقد نظرهای مطرح شده داشته باشد، دغدغه ی پوشش مناسب آن ها را دارد. تا جامعه نخبگانی، طیف اندیشه های سازنده الگوی پیشرفت را یکجا ببیند و مشرب های مختلف فکری نیز به نقد یکدیگر بنشینند تا پاسخ حقیقی به پرسش الگوی پیشرفت متولد و منقح شود و اجماع بین الاذهانی اندیشمندان کشور برسد. گفتمان الگو می کوشد الگویی برای آزاداندیشی و تولید آرای جان دار و پرمایه باشد. از این رو هراسی از دیدگاه های گوناگون با مبانی مختلف در راستای الگوی پیشرفت ندارد. تنها چیزی که در اینجا بر آن پا می فشاریم تعهد به اخلاق گفت و گو و بیش از همه طرح مستدل نظرات از یک سو و رعایت انصاف و ادب از سوی دیگر خواهد بود. اندشمندان، پژوهشگران و نویسندگان با هر مبنای فکری و از هر گرایش سیاسی می توانند گفتمان الگو را خانه خود بدانند؛ آوردگاهی که البته تماشاگران و بازیگران آن، جز استدلال و انصاف از صاحبان آراء و نظرات نخواهند پذیرفت. گفتمان الگو پیشگامان و تازه اندیشان را در کنار هم نشانده و امید دارد مه این هم نشینی موجب تراز شدن پختگی و تازگی در ساخت الگوی پیشرفت باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی