loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توصیههای استاد میرباقری به یک فعال فرهنگی

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

اردوی آموزشی سالانه جامعه اسلامی دانشجویان. تا یکی دو هفته دیگر در ارومیه برگزار می شود.

توی یادداشت های سال های قبلم به مطلبی برخوردم که شاید گذاشتن آن روی وبلاگ خالی از لطف نباشد.

این یادداشت را توی سررسید سال۱۳۸۱، در روز پنجشنبه ۱۴شهریورماه نوشته بودم.

قضیه مربوط به اردوی آموزشی جامعه اسلامی دانشجویان در آن سال است

که در دانشگاه شهید رجایی تهران با موضوعی قریب به این مضمون فروپاشی دنیای مدرن،

شکوفایی انقلاب اسلامی برگزار شد.

دوستان وبلاگری مثل حسن حیدری و محمدرضا شفاه .... احتمالا خاطرات بیشتری از آن دوران دارند...

من در آن دوران عادت جالبی داشتم و آن هم پریدن توی ماشین سخنران ها بود!

در اردوها و همایش های مختلف دانشگاه خودمان و دانشگاههای دیگر وقتی جایی سخنران وشخصیت برجسته ای را تنها پیدا می کردم در فرصت مناسب سوار ماشینش می شدم

و کله استاد بیچاره را تا مقصد می خوردم!

یادم می آید حداقل سه چهار بار این طوری مسیر قم- اصفهان و بالعکس را

با بعضی از اساتید طی کردم.

مطلبی که در ادامه می آید نوشته آن روز- پنج سال پیش- من حاصل گپ با حاج آقای میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم است.
****

امروز جلسه آقای میر باقری با موضوع « نگرش به انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» برگزار شد ، فکر می کنم برای بچه ها بحث جالب و تاثیر گذاری بود.

موضوع بحث ارائه یک فلسفه تاریخ بر مبنای تفکر الهی و قرآنی بود و تحلیل انقلاب اسلامی در چهارچوب آن. بعد از جلسه من حاج آقا را تا قم همراهی کردم و در طول مسیر سوالاتی را که داشتم با ایشان مطرح کردم.

حاج آقا وقتی می خواست سوار ماشین شود، از اینکه برایش پژو گرفته بوند ، کمی ناراحت شد و به برگزار کنندگان اردو تذکر داد که من ترجیح می دهم از پیکان بالاتر سوار نشوم ، چون مردم می بینند و در مورد روحانیت و حوزه دید بدی پیدا می کنند .

وقتی راننده در بین مسیر چند دقیقه ای برای استراحت نگهداشته بود می خواست برای حاج آقا آب بریزد، شروع کرد به شستن لیوانی که خودش چند دقیقه پیش با آن آب خورده بود.

حاج آقا به راننده که یک آدم معمولی بود گفت نیازی به شستن نیست،دهان مومن شفاست!

در طول راه تا قم، سوالاتی را که در مورد مسائل مختلف در ذهنم داشتم با حاج آقا مطرح کردم :

فردید، کتاب نقد، مهدی نصیری، شهید آوینی، امام، مقام معظم رهبری، آیت الله مصباح، آیت الله جوادی، جلال آل احمد، ... بحث کار فرهنگی در جامعه و دانشگاه و وظیفه ما ، سیر مطالعاتی برای ساختن انسان های قوی و عمیق ، ...

یک نکته ای که حاج آقا می گفتند و برایم جالب بود، در پاسخ به این سوال که امثال ما که به نوعی دغدغه کار دینی و اجتماعی دارند واز طرفی ظرفیت رشته های فنی که ما در آنها مشغولیم ، بستر گسترده ای را برای دغدغه های دینی در اختیار ما قرار نمی دهد باید چکار کنیم؟

گفتند که شما یک برنامه داشته باشید برای زندگی و کار روی مسائل دینی و اگر یک برنامه دراز مدت داشته باشید، سه چهار سال تحصیل در دانشگاه در یک رشته فنی با هدف تامین منبعی برای امرار معاش یا یک هدف تعریف شده دیگر خیلی وقت آدم را نمی گیرد.

می گفتند اگر برای زندگی برنامه ریزی داشته باشید، دیگر تیر آهن و دیوار، خانه ای که دیگران می خواهند بسازند، نمی شوید و در چهارچوب برنامه خودتان پیش می روید.

در مورد سیر مطالعاتی می گفتند که حلقه هایی با محوریت مباحث ، «حدیث، قران، سیره معصومین و شناخت حق و باطل و مصادیق آن در دنیای امروز » تشکیل می دهید.

در بحث قرآن ابتدا این ، از طریق تلاوت مستمر قران مطرح می باشد . سپس آشنایی با خواندن یک ترجمه روان مثل ترجمه آقای مکارم و دقت روی آن ، و در مرحله بعد تحقیق روی بعضی مباحث خاص .

در بحث حدیث می گفتند که روی کتاب «کافی» کار کنید از کتاب «حجت» شروع کنید بعد «عقل» بعد «جهل و توحید» ، بعد «ایمان و کفر ». پس از کار روی آنها می گفتند که یک دور تفسیر روائی مثل «برهان» با استاد بخوانید و در کنار همه این مسائل روی کتب اخلاقی و بحث ادعیه کار کنید ، مفاتیح الجنان را از اول تا آخر با ترجمه بخوانید و روی مضامین آن فکر کنید ، کتاب باقیات الصالحات که حاشیه مفاتیح است را بخوانید و پس از آن اقبال الاعمال سید بن طاووس ، صحیفه سجادیه و کامل الزیارات را هم نگاه کنید.

می گفتند بچه ها باید با اصول نگرش دینی از طریق انس با قرآن و حدیث آشنا شوندو سعی شود که با این پایه فکری گرایش دینی بچه ها را به سمت دین حداکثری و تبیین اصول کلی نگاه دینی در مسائل اجتماعی هدایت کرد و سپس ان را به سمت شرایط عینی سوق داد.

از مطالب دیگری که حاج آقا روی ان تأکید داشتند بحث خودسازی و دعا و وقت گذاشتن برای انس با خدا با خدا بود، می گفتند حداقل روزی۵۰۰ صلوات با توجه بفرستید....

منبع: وبلاگ نفسانیات
http://nafsaniat.blogfa.com/post-35.aspx

گفتنی است همه آثار استاد میرباقری و دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 5 بهمن 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط