loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علیخانی «درآمدی بر سیاست اسلامی» را نوشت

«درآمدی بر سیاست اسلامی» عنوان کتابی است که علی‌اکبر علیخانی در حال انجام مراحل پایانی نگارش و ویرایش آن است. وی قرآن، سنت پیامبر(ص) و سیره امام علی(ع) را مبنای خود در بررسی سیاست اسلامی قرار داده است.

نویسنده این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتابش را حاصل سال‌ها تحقیق دانست و گفت: «درآمدی بر سیاست اسلامی» عنوان اولیه این کتاب است که شاید پیش از انتشار تغییر کند. مبنا و منبع اصلی من در نگارش کتابم قرآن، سنت پیامبر(ص) و سیره امام علی(ع) بوده‌اند.

علیخانی در پاسخ به این سوال که «آیا برای بررسی سیاست اسلامی مبنای جدیدی را به کار گرفتید یا به همان مبنای غربی کفایت کردید؟» گفت: در عین حال که سیاست اسلامی به ویژه در حوزه روش‌ها نیاز به مبنایی جدید دارد، باید در نظر داشت که بخشی از این سیاست با آن‌چه در جامعه بشری امروز در جریان است، اشتراک دارد.
وی درباره این اشتراک توضیح داد: همه ما انسانیم و انسان‌ها فطرت واحد دارند. مباحث عقلانیت تقریبا در بسیاری از زمینه‌ها مشترکند. اسلام نیز یک دین فطری است و بنابراین، توقع بی‌جایی نیست که تمام آن‌چه که می‌توانیم در اسلام به دست آوریم، به طور کامل با دستاوردهای بشری متفاوت باشند. دانش اسلامی از جمله سیاست، در بسیاری موارد با دانش غیردینی هم‌پوشانی دارد. به دلیل این‌که اسلام بر دانش بشری امروز جلوتر است، می‌توانیم این دین را در برخی از عرصه‌‌های عقلانی پیشتاز بدانیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآوری کرد: با وجود این، سیاست اسلامی مبانی خاص خودش را دارد و شیوه‌ها و تجربه‌های خاص خودش را می‌طلبد. ما باید بر اساس این پیش‌فرض پیش برویم و بر آن تاکید کنیم تا مبانی سیاست دینی‌مان را تبیین کنیم.

وی درباره شیوه سیاسی پیشنهادی اسلام گفت: هر جهان‌بینی مانند اسلام، مبانی و اصولی دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان شیوه حکومت را نیز استخراج کرد. آن‌چه در این میان اهمیت دارد، محتواست و شکل می‌تواند به تناسب شرایط زمانه متفاوت باشد. محتوای اسلامی است که بیش از همه چیز در این امر اهمیت دارد و ما همواره باید بر آن تاکید کنیم.

علیخانی در پایان از احتمال چاپ این کتاب از سوی انتشارات سمت خبر داد.

چهارشنبه 3 اسفند 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط