loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حکیمی بچه‌های مسلمان را کتابخوان کرد

نویسندگان مرتبط : محمدرضا حکیمی | محمود حکیمی

جواد محقق در آیین نکوداشت محمود حکیمی با بیان این‌که تعداد بسیاری از نوجوانان با کتاب‌های این نویسنده آیینی کتابخوان شدند، عنوان کرد: شاید بهتر باشد از این نویسنده پرتلاش برای کتابخوان کردن بچه‌های مسلمان تجلیل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین نکوداشت محمود حکیمی، اسفندماه با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ از سوی بنیاد ادبیات داستانی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد حسنی، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی، ضمن تشکر از همکاری برخی نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در برگزاری این نکوداشت گفت: نمی‌خواهم درباره شخصیت حکیمی سخن بگویم زیرا خود را شایسته این کار نمی‌دانم اما خوشحالم که پس از حدود 40 سال تلاش این استاد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان توانستم این مراسم را برای قدردانی از ایشان برپا کنم.

سپس جواد محقق، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان که از سال‌های پیش از انقلاب سابقه دوستی با حکیمی دارد، ضمن بیان خاطراتی از دوران دوستی با نویسنده «اشراف‌زاده قهرمان» عنوان کرد: محمود حکیمی را با مطالعه آثارش در مجله مکتب اسلام شناختم و بعد از آن با کتاب‌هایش. کتاب‌های او را به بسیاری از دوستانم نیز معرفی می‌کردم و بسیاری از آن‌ها با مطالعه این کتاب‌ها کتابخوان شدند. در دوران تدریسم نیز خواندن کتاب‌های حکیمی را به شاگردانم توصیه می‌کردم. شاید بهتر باشد حکیمی برای کتابخوان کردن بچه‌های مسلمان تجلیل شود.

وی ادامه داد: بعدها حکیمی را در همدان ملاقات می‌کردم و زمانی که سردبیر رشد معلم بودم رابطه بیشتری با یکدیگر پیدا کردیم. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نویسنده می‌توان به آرمان‌گرایی و دغدغه‌مند بودن وی اشاره کرد. از سال‌های دور تا کنون وی دغدغه شناخت بیشتر تاریخ ملی و دینی این سرزمین را دارد و در پی شناساندن آن است.

محقق با بیان این‌که حکیمی خاطرات بسیار شیرینی دارد گفت: همواره از ایشان خواسته‌ام خاطراتش را یا به صورت مکتوب دربیاورد یا آن‌ها را ضبط کند. همچنین از دیگر ویژگی‌هایی که در وی وجود دارد سفر به کشورهای دیگر و آشنایی او با شخصیت‌های گوناگون فرهنگی است.

در ادامه این مراسم محسن مومنی، رییس حوزه هنری نیز با بیان این‌که دوستی‌اش با حکیمی به سال‌های بعد از انقلاب بازمی‌گردد، اظهار کرد: سال‌های پیش از انقلاب و در آستانه انقلاب وی را تنها به واسطه آثارش می‌شناختم اما بعد از انقلاب در مجله سوره نوجوان آقای حکیمی را به من معرفی کردند و دوستی ما حدود 20 سال است که ادامه یافته است.

وی افزود: در سال‌هایی که او را می‌شناسم دیده‌ام که در برابر اعتقادات خود راسخ است. آثار تالیفی و ترجمه وی در چهار حوزه ادبیات داستانی، تاریخ، علوم و آموزش است و بر این باور است که کسی که تاریخ نداند، پشتوانه لازم را برای رشد ندارد.

رییس حوزه هنری تاکید کرد: روی آوردن حکیمی به داستان‌نویسی بنا به ضرورت بود و خودش بارها در مجامع گوناگون این نکته را گوشزد کرده است. در سال‌های پیش از انقلاب، ادبیاتی با قالب دینی نداشتیم لذا حکیمی با گام برداشتن در این حوزه خیلی زود مخاطبان فراگیری برای آثارش پیدا کرد.

وی افزود: حکیمی در تاریخ هم به سراغ مفاهیم فراموش شده رفته است به طور مثال کتاب «اشراف‌زاده قهرمان» وی درباره مصیب‌ابن عمیر است. وی با رئالیسم آرمان‌گرایانه داستان‌های بسیار خلاقانه‌ای را نوشت و می‌توان او را نیز به عنوان یکی از بنیانگذاران ادبیات کودک و نوجوان دانست.

در میانه برنامه فیلم کوتاهی از زندگی حکیمی، به نمایش درآمد و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان چون مصطفی رحماندوست، محمد میرکیانی و امیرحسین فردی در باب شخصیت حکیمی سخن گفتند و خود حکیمی نیز از خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، شرکت در هیات‌های مذهبی و گرایش به نویسندگی سخن گفت.

در این فیلم حکیمی گفت: نویسندگی را با مجله کیهان بچه‌ها آغاز کردم و نخستین کتابم با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» منتشر شد و به طور رسمی داستان‌نویسی را از سال 1350 آغاز کردم. کتاب «سوگند مقدس» من به 315 هزار شمارگان رسید و کتاب طاغوت نیز 185 هزار شمارگان داشت. در نگارش آثارم نیز از سیدغلامرضا سعیدی و سیدمحمد جوادی تیماوی تاثیر بسیاری گرفتم.

وی با زنده نگه‌داشتن یاد نویسندگانی که در دهه‌های 40 و 50 می‌نوشتند گفت: مصطفی زمانی، مهدی آذریزدی و طاهره صفارزاده نیز از نویسندگانی بودند که در این زمینه زحمات بسیاری کشیدند زیرا در آن زمان فضای کاری محدود بود اما اکنون نویسندگان خوبی هستند و در عرصه‌های مختلف کار می‌کنند.

حکیمی افزود: اکنون که شرایطی تهاجمی نسبت به شیعیان در جهان وجود دارد، از نویسندگان عزیزمان می‌خواهم در آثار خود به اندیشه‌های امامان و اهل‌بیت(ع) و آموزه‌های آن‌ها تاکید کنند زیرا آن‌ها هنوز هم مظلوم واقع شده‌اند. از خداوند می‌خواهم در فرصت باقی‌مانده از زندگانی‌ام این توان را به من بدهد که از امامان شیعه بنویسم.

در پایان این مراسم کتاب جشن‌نامه محمود حکیمی که به کوشش جمعی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و نویسندگان حوزه‌های دینی تهیه شده است، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود حکیمی رونمایی شد. بنیاد ادبیات داستانی با تقدیم یک لوح و 33 سکه بهار آزادی به مناسبت 33 سالگی انقلاب اسلامی تقدیر کردند. شورای ادبیات بیدارگری حوزه هنر و اندیشه اسلامی، مجمع ناشران اسلامی و بنیاد الغدیر نیز با تقدیم هدایایی زحمات حکیمی را در عرصه فرهنگی ارج نهادند.

قرائت پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و نمایش پیام تصویری آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید، از دیگر بخش‌های این نکوداشت بود که متن این دو پیام در «فایل‌ ضمیمه» همین خبر قابل مشاهده است.

دوشنبه 15 اسفند 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط