loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

20کتاب‌پیشنهادی از نخبگان‌فرهنگی و سیاسی

به گزارش پایگاه 598، با برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلای بزرگ تهران، موج جدیدی از خریدهای مردمی و الخصوص دانشجویی را شاهد بودیم. سرانه کتاب خوانی یک مولفه اصلی و اساسی در راستای سنجش فرهنگ عمومی آن جامعه است و بدین منظور است که از سوی دین مبین اسلام و بزرگان دینی تاکیدات زیادی در این زمینه شده است.

در خصوص مطالعه کتاب و اهمیت این موضوع نیز مقام معظم رهبری چندین بار سخنانی را ایراد کرده اند و از اولویت داشتن فرهنگ مطالعه و خرید کتاب صحبت های داشته اند.

شاید گفت یکی از اصلی ترین مشوق های مطالعه کتاب را توصیه بزرگان دینی، فکری، سیاسی و فرهنگی کشور دانست به همین منظور و به بهانه نمایشگاه بین المللی کتاب، تماس هایی را با چندین تن از نخبگان عرصه سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی داشته ایم تا کتاب های مورد مطالعه خود را به خوانندگان معرفی نمایند که کتاب های توصیه شده این بزرگان در ادامه می آید.

حجت الاسلام و المسلمین استاد میرباقری رئیس دفتر فرهنگستان علوم انسانی کتاب پیشنهادی خود را« کامل الزیارات» معرفی کرد؛ این کتاب یکی از ارزشمندترین مجموعه های حدیثی در زمینه زیارت و از منابع غنی عاشورا پژوهی می باشد که مهم ترین روایات این بخش را در خود جای داده است.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز در حوزه ادبیات داستانی کتاب پرفروش «نورالدین پسر ایران» را پیشنهاد کرد این کتاب در خصوص رزمنده ای است که نزدیک به هشتاد ماه از دوران جنگ تحمیلی را علیرغم جراحات سنگین و شهادت برادر کوچک‌ترش سید صادق در برابر چشمانش در جبهه ماند و در عملیات‌های متعددی حضور داشت و جانباز هفتاد درصد دفاع مقدس است.

لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری نیز حاشیه ای بر این کتاب زده است و آن را«این نیز یکی از زیباترین نقاشیهای صفحه‌ی پُرکار و اعجاز گونه‌ی هشت سال دفاع مقدس»خوانده اند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه نیز کتاب «غرب شناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر»که از آثار این پژوهشگر است را معرفی نمود و در حوزه هنر نیز کتاب جناب دکتر داوری اردکانی «هنر و حقیقت» را قابل توصیه دانست .

در میان چهره های فرهنگی و سینمایی کشور بیشتر آثار ادبیات پایداری و کتب مذهبی طرفدار بیشتری داشت و در این باره جناب مسعود ده نمکی کتاب «دسته یک»را لایق توصیه دانستند.

کارگردان سینمای ایران، ابوالقاسم طالبی کتاب «از قاجار تا پهلوی» و خاطرات «عزت شاهی»را بیش از سایر کتب مورد توجه قرار دادند.

آقای شورجه نیز کتب« نورالدین پسر ایران»را بیشتر از سایر کتب پسندیدند و از صراحت لهجه این کتب نیز تمجید کردند،البته ایشان اعتراف کردند که بیشتر اهل مطالعه فیلم نامه و مجلات سینمایی هستند و از بین این مجلات نیز«سینما رسانه» و «پاسدار اسلام» را معرفی نمودند.

سلحشور از میان کتب، با معرفی دو کتاب فرهنگی - مذهبی بیشتر از این سری کتب استقبال کردند و در این میان کتاب«اعجازها و شگفتی های علمی قرآن» که کتابی ویژه نوجوانان است را لایق معرفی دانستند و دومین کتاب را نیز «مصلح جهان از دیدگاه شیعه و اهل سنت» با ترجمه استاد خسروشاهی را توصیه نمودند.

آقای شیخ طادی هم «صحیفه کاظمیه»،«دسته یک» و تمام آثار شهید آوینی را قابل توصیه دانستند و آین کتب را برای مطالعه معرفی کردند.

مسعود ده نمکی خواندن کتاب «دسته یک» باز روایی خاطرات شب عملیات (24/11/1364، جاده فاو- ام‌القصر) را توصیه نمود.

جناب دکتر یامین پور هم با تقسیم کتب به دو دسته،در بخش هنر و رسانه دو کتاب «حکمت متعالیه ساحت هنر» مددپور و «فردایی دیگر»شهید آوینی را قابل تامل دانستند و در حوزه معرفت دینی نیز«نقش ائمه در احیای دین» و «جوانان مسلمان و دنیای متجدد»را پیشنهاد کردند.

رضا امیر خانی نویسنده نام آشنا و خالق آثاری چون «ارمیا،من او،بی وتن،ناصر ارمنی،داستان سیستان» نیز از معرفی کتاب طفره رفت! و گفت:«اگر کتاب معرفی کنم یکی خواهد گفت چرا این کتاب رامعرفی کرد و اگر کتاب دیگری را معرفی کنم دیگری خواهد گفت چرا آن را معرفی کردی»

و اما سیاست مداران کشور نیز از مطالعه آثار حوزه مقاومت را بیشتر پسندیده اند و در این باره جناب نوباوه نماینده اول تهران در دور دوم انتخابات مجلس کتاب«عطش»را کتاب لایقی دانستند که در خصوص زندگی عالم فرزانه آیت الله قاضی است وی هم چنین کتاب «سپیده دم در آبادان» را مناسب دیدند هر چند اذعان کردند که در حال مطالعه آن هستند و ان را به پایان نبرده اند اما تا جای که مطالعه کردند دارای نثری شیوا و روان است.

جناب آقای کوچک زاده نیز تنها کتاب لایق و مناسب برای توصیه را «صحیفه حضرت امام (ره)» دانستند.

در آخر جناب کوثری دیگر نماینده حاضر در مجلس نیز کتاب«هم پای صاعقه» را معرفی کردند.

در آخر باید گفت که کتب ادبیات پایداری و مقاومت بیشترین آثار توصیه شده از سوی این بزرگوران بود و باید در این زمینه به بانیان و دستندرکاران این عرصه تبریک گفت چرا که توانسته است مجموعه آثار جنگ جای خود را در میان مردم و سایر مسئولین باز کند هر چند در این زمینه جا برای فعالیت بسیار است.

شنبه 6 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط