loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگنامه تاریخ زندگانی پیامبر اعظم

حسن رضایی مدیر گروه پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام، از چاپ کتاب فرهنگ‎نامه‎ تاریخ زندگانی پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌‌السلام: حسن رضایی مدیر گروه پژوهه این پژوهشکده، از چاپ کتاب فرهنگ‎نامه‎ تاریخ زندگانی پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله خبر داد و گفت: در راستای آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی، بخش تاریخ فرهنگ‌نامه علوم انسانی و اسلامی پژوهه، به مدیریت آقای رحمان فتاح زاده در کنار دیگر گروه‌های این مجموعه درصدد این برآمد که به شیوه‌ای نو، به تدوین فرهنگ‎‌نامه جامع تاریخی بپردازد و در این جهت زندگی و سیره‎ی آخرین فرستاده‎ الهی در قالبی جدید، با عنوان فرهنگ‌نامه تاریخ زندگانی پیامبر اعظم(صلی‌الله علیه‌وآله) به عنوان طلیعه این فعالیت در اختیار علاقه‌مندان به مباحث تاریخی قرار گرفت.

وی افزود: از آنجایی که هدف از تدوین فرهنگ‎نامه علوم انسانی و اسلامی در وهله‎ اول، روان و همه فهم بودن آن برای عموم جامعه، در کنار متقن بودن بر اساس منابع دست اول و معتبر بوده است، در تدوین فرهنگ‎نامه‎ تاریخ پیامبر اعظم صلی‌الله علیه‌وآله نیز این امور مدنظر قرار گرفته است.

مدیر پژوهه تصریح کرد: طرح و اجرای این مجموعه در سال 1387 در دستور کار بخش تاریخ قرار داده شد و بعد از مدخل‎یابی و بررسی و تنظیم آنها در سال 1388 به طور رسمی آغاز و بعد از یک سال و نیم کار مستمر در سال 1389 به پایان رسید. مدخل‌ها توسط نویسندگان متخصص در امر تاریخ اسلام، در ساختار و روشی متفاوت به رشته‎ی تحریر درآمد. بعد از تدوین هر یک از مدخل‌ها، کار به وسیله‎ اساتید توانا ارزیابی شده و جهت ارائه در محیط اینترنت نهایی شد. پس از آن، با ویرایش و بازبینی دوباره جهت چاپ آماده گردید و امروز در دسترس همه علاقه‌مندان قرار دارد.

وی یادآور شد:در ادامه این روند فرهنگ نامه های سیره پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله و تاریخ زندگانی امام حسین علیه‌السلام و دولت امویان شام و اندلس در بخش تاریخ اسلام و تاریخ حوادث و رجال پهلوی در بخش تاریخ ایران کار نگارش آنها به اتمام رسید.

رضایی با ارائه توضیحاتی در مورد ویژگیهای این کتاب افزود: فرهنگ‎نامه‎ی تاریخ پیامبر اسلام در صدد ارائه‎ اطلاعات تاریخی به عموم علاقه‌مندان مباحث تاریخی – با هر رشته و گرایشی – است، از این رو سعی بر این نهاده شده که مقالات، به صورت مفید، مختصر و به دور از هرگونه تحلیل در گزارشات تاریخی به مخاطبان عرضه شود.

این مدیر پژوهشی تأکید کرد: این مجموعه در واقع تاریخی است روشن و گویا از زندگانی پیامبر بزرگ اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله که به اتکاء بزرگ‎ترین مدارک تاریخ اسلام تهیه شده و با قلمی روان و شیوا نگارش یافته است و سعی شده است که با تحریر بیش از 150 مدخل، زندگانی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و تعدادی از صحابی ایشان و بخشی حوادث صدر اسلام مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به جزئیات تدوین این کتاب گفت: در تدوین مقالات، سعی شده که تمامی حوادث و اتفاقات مرتبط با زندگانی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به دو صورت مستقل و غیر مستقل (درون مقالات مستقل) مورد بحث قرار گیرد.

رضایی با برشمردن دیگر ویژگی‌های این کتاب اضافه کرد: از مزایای این مجموعه دسترسی آسان به موضوعات و مدخل‌های مرتبط با زندگانی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است که به ترتیب حروف الفبا نظم یافته و مخاطب می‌تواند به آسانی از آن بهره گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: امتیاز مهم دیگر این کتاب، ذکر حوادث تاریخ زندگانی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بر اساس منابع و مدارک دست اول تاریخی، معتبر و به دور از هرگونه افسانه و خرافات است

چهارشنبه 17 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط