loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«شمس» یک طرح کتاب‌خوانی برای سازمان‌های اقتصادی و تجاری

سه‌شنبه 18 مهر 1391


طرح مطالعاتی «شمس» با رویکرد معرفی و در دسترس قرار دادن کتاب‌های مناسب، سازمان‌های غیرمرتبط با فضاهای فرهنگی را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، «کتاب باید وارد زندگی مردم شود» و این باید، ضرورت و لزوم تحقق این امر را در کلام انقلاب می‌نماید و شاید از اثرات همین «باید» است که در طی چند سال اخیر، هر مجموعه و تشکلی دستی بر آتش فرهنگ دارد تلاش کرده است تا در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی قدمی برداشته باشد. هر چند شاید این تلاش آن طور که باید سنجیده و حساب شده نباشد و عملاً در طرح‌هایی مثل «کتاب اتوبوس» و «کتاب مترو» با شکست رو به رو شود.

اگر چه این ناکامی چندان عجیب نیست، چرا که به بنا به فرموده رهبر انقلاب عرصه فرهنگ، خاکریز فتح نشده انقلاب است و چه بسا این آزمون و خطا برای فتح این خاکریز دور از ذهن نباشد.

با این حال اهالی این جبهه هنوز در پی آزمودن طرح‌های فرهنگی خود هستند. «گروه مطالعاتی اندیشه ورزان» یکی از مجموعه‌هایی است که با سابقه‌ یک دهه فعالیت در حوزه کتاب‌ و کتاب‌خوانی، امروز برای «ورود کتاب به زندگی مردم» طرحی را به اجرا گذاشته است که هرچند بعد از کارشناسی‌های بسیار به مرحله اجرا رسیده است اما در حال حاضر در مرحله‌ آزمایشی است.

طرح «شمس» نام اختصاری «شبکه مطالعاتی سازمانی» است که مخاطب هدف خود را سازمان‌هایی قرار داده است که وظایف فرهنگی ندارند و به همین خاطر کم‌تر در تعامل با فضاهای فرهنگی قرار می‌گیرند. سازمان‌هایی مثل بانک‌ها، شرکت‌های تولیدی خصوصی یا دولتی.

آن‌چه که در این طرح برنامه‌ریزی شده، از این قرار است که کارمندان این سازمان‌ها هر ماه، مخاطب شماره‌ای جدید از «کتاب انس» می‌شوند. در بخش اول این کتاب، در هر شماره، 35 عنوان کتاب کارشناسی شده در بسته‌های موضوعی ادبیات، کودک و نوجوان، تاریخی- سیاسی، دین و خانه و خانواده تدوین شده و به مخاطب معرفی می‌شود که البته بیش‌تر زیر شاخه‌های کتاب‌های تاریخی را آثاری با موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تشکیل می‌دهند.

در بخش دوم کتاب انس، به مطالب جالب توجه درباره کتاب‌خوانی، خواندنی‌های کتاب، مهارت‌های مطالعه و مواردی از این دست پرداخته می‌شود.

در طرح «شمس» سازمان‌های داوطلب، به عضویت در شبکه در آمده و کتاب انس به تعداد کارمندان آن سازمان و به طور رایگان در اختیار مجموعه‌ مذکور قرار خواهد گرفت. عضویت در این شبکه، هر سازمان را متعهد می‌کند تا از هر اثر معرفی شده در کتاب انس، سه نسخه تهیه کرده و کتابخانه‌ای باز را برای استفاده کارکنان خود تشکیل دهد.

کارمندان بعد از مطالعه کتاب انس می‌توانند کتاب‌های معرفی شده را از کتابخانه‌ سازمان خود به امانت بگیرند یا تقاضای خرید آن را داشته باشند. ضمن این‌که مطالعه این آثار برای توسط کارمندان علاوه این که تاثیر طبیعی که مطالعه کتاب می‌تواند داشته باشد، دارد، آن‌ها را برای شرکت در مسابقات مختلفی که در طرح شمس برگزار می‌شود آماده می‌کند.

تا امروز که دو ماه از اجرای این طرح می‌گذرد 50 سازمان به عضویت این شبکه در آمده‌اند و این مسئله توانسته است رضایت خاطر دست‌اندرکاران این طرح را جلب کند تا آن‌جا که معتقدند اگر کتاب کم‌تر در سبد خانوار جایگاهی دارد به آن دلیل است که خانواده‌ ایرانی با کتاب و کتاب‌خوانی بیگانه باشد، بلکه به دلیل نبود معرفی مناسب و در دسترس نبودن کتاب‌های مفید، مخاطب، آشنایی لازم را با کتاب‌ها پیدا نمی‌کند و این گونه امر کتاب‌خوانی مهجور واقع می‌شود!

 

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط