loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«یاد سرمستان» تازه‌ترین اثر رجبی دوانی رونمایی شد

سه‌شنبه 21 آذر 1391

محقق و تحلیلگر تاریخ اسلام گفت: کتاب ابن‌اعثم کوفی دارای موارد اختصاصی است که متأسفانه به لحاظ ترجمه مورد غفلت قرار گرفته است و تنها سند ما درباره وصیت امام حسین (ع) به محمد حنفیه در این کتاب ذکر شده است.

به گزارش فارس، مراسم رونمایی از کتاب « یاد سرمستان» ترجمه محمدحسین رجبی دوانی با حضور مترجم، حجت‌الاسلام سیدهادی سیدوکیلی عضو هیئت‌علمی دانشکده قرآن و حدیث قم، کریمی معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر، ناظمی معاون هنری سازمان شهرداری تهران، عبدالمجید قرایی از شاعران دلسوخته اهل بیت  (ع) و با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در کتابخانه 13 آبان شهرری برگزار شد.

کتاب «یاد سرمستان» گزیده و بازنویسی مقتل امام حسین(ع) از کتاب «الفتوح»‌ ابن اعثم کوفی به قلم محمدحسین رجبی دوانی از محققان و تحلیلگران تاریخ اسلام است.

رجبی دوانی در این مراسم گفت: طی صحبت‌هایی که انتشارات امیرکبیر با بنده داشتند قرار بود ده مقتل از مقاتل معروف و معتبر مربوط به سیدالشهداء(ع) را در طی دو سال بازنویسی و ترجمه کنم اما من توانستم در طی این دوسال، فقط دو مقتل را ترجمه کنم.

وی اظهار داشت: اولین مقتلی که ترجمه کردم، «لهوف» سیدابن‌طاووس با عنوان طواف عشق بود. با توجه به اینکه این کتاب بارها ترجمه شده بود اما چون هدف، ارائه اصل مقاتل برای جوانان و رهجویان امام حسین(ع) بود سعی کردم با قلمی روان آن را بازنویسی و ترجمه کنم.

این تحلیل‌گر تاریخ اسلام ادامه داد: در ترجمه و بازنویسی مقاتلی که بنده بر عهده دارم از ذکر موارد غیرضروری از جمله اشعار و رجزهایی که کاربردی برای خواننده ندارد خودداری کردم چرا که بنا بر تلخیص بود.

وی با اشاره به «یاد سرمستان» تصریح کرد: ‌این کتاب که ترجمه کتاب «الفتوح» ابن اعثم کوفی است از منابع مهم و درجه یک به شمار می‌رود و علی‌رغم اینکه اهل فن، مراجعات زیادی به این کتاب دارند اما ترجمه فارسی آن وجود نداشت و فقط یک ترجمه آزاد متعلق به قرن ششم در اختیار بود که وقتی من آن را با زبان آن زمان تطبیق دادم متوجه شدم هرچند که این اثر زیبایی‌های خاص خودش را دارد اما مترجم مواردی را از خودش به آن اضافه کرده است.

رجبی دوانی گفت: کتاب ابن‌اعثم کوفی دارای موارد اختصاصی است که متأسفانه به لحاظ ترجمه مورد غفلت قرار گرفته است و تنها سند ما درباره وصیت امام حسین (ع) به محمد حنفیه در این کتاب ذکر شده است و سایر منابع از جمله مقتل خوارزمی و بحارالانوار به استناد همین منبع، مطلب خود را آورده است. همچنین از هیچ امام معصومی حدیثی مبنی بر وصیت امام حسین(ع) نداریم.

وی تصریح کرد: می‌خواهم اثری اختصاصی پیرامون قیام سید‌الشهداء(ع) تألیف کنم که شاید تاکنون با این شیوه و با این نگاه، کاری صورت نگرفته باشد و در واقع با این کار خدمت کوچکی به ساحت مقدس حضرت سید‌الشهدا (ع) کرده باشم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط