loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «چراغ هدایت» آیت‌الله محمد شجاعی رونمایی شد

نویسندگان مرتبط : محمد شجاعی

چهارشنبه 13 دی 1391

 

به گزارش فارس مراسم رونمایی «چراغ هدایت» به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان و در آستانه اربعین حسینی در مؤسسه انتشاراتی سروش برگزار شد.

* باید غبار از کتاب عاشورایی برداشته شود

رمضانی معاون فرهنگی انتشارات سروش در ابتدای این مراسم گفت: کتاب «چراغ هدایت» مجموعه‌ای از بیانات و سخنرانی‌های آیت‌الله محمد شجاعی است که در رادیو قرآن پخش شده است و ما این بیانات را ضبط و مدون کرده‌ایم.

وی افزود: از آنجایی که این کتاب آثار پیاده شده از سخنرانی این شخصیت بزرگ در رادیو است شاید با آثار دیگر قابل مقایسه نباشد. تاکنون چندین کتاب دیگر از این شخصیت در قالب آثار عاشورایی در انتشارات سروش چاپ شده است. همچنین به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان 15 جلد کتاب دیگر که در چند سال اخیر در انتشارات سروش چاپ شده و برخی از آنها حتی نایاب شده‌اند معرفی می‌شوند تا غبار ایام از آنها زدوده شود زیرا اینها آثاری نیستند که کهنه شوند.

کتاب‌های «همگام با حسین (ع)»، «عقل سرخ»، «مجالس تعزیه»، «سیره معصومان»، «خورشید در خون»، «گنجینة‌الاسرار»، «منظومه صبح روز دهم»، «خورشید از پشت خیزران»‌،‌«شعر خون»‌، «خیمه‌گاه»و خلوتگاه عشق» در این مراسم در معرض دید اصحاب و رسانه و صاحب‌نظران قرار گرفت.

* مبانی اعتقادی ما با عاشورا گره خورده است

در ادامه این مراسم حجت‌الله ایزدی استاد دانشگاه بیاناتی درباره اهمیت زکات، نماز، حج، عذاب بنی‌اسرائیل، حادثه 9 دی ایراد و اشاراتی هم به راهبردهای عاشورا کردند.

وی افزود:‌ کتاب «چراغ هدایت»‌ ساده، روان، شیوا و مخاطبان زیادی را دارد چون مخاطبان فرهنگ عاشورا بسیار زیاد هستند.

این استاد دانشگاه درباره نگاه راهبردی به عاشورا هم گفت: موفق‌ترین و مؤثرترین برنامه در طول تاریخ بشر عاشورا است و باید نگاهی راهبردی براساس نقاط قوت و ضعف کرد تا از این موضوع مهم محتوای در خور کسب کنیم. بسیاری از مبانی ما با مفاهیم عاشورا گره خوردند و ما باید به عاشورا به عنوان یک مکتب و راهبردی برای آینده توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر چارچوب نگاه راهبردی باشد همه چیز در جایگاه خود قرار می‌گیرد چون راهبرد ریشه در تاریخ دارد و امام حسین (ع) به دنبال احیای دین بود. راهبردهای امام حسین را می‌توان به دو دسته راهبردهای ثابت و راهبردهای جایگزین تقسیم کرد که امر معروف و نهی از منکر، عزت، عدم پذیرش ذلت و راهبردهای شهادت‌طلبی و حکومت از موارد جایگزین در راهبردها است. قیام امام حسین ظرفیت‌هایی دارد که با دل مردم رابطه برقرار می‌کند و از این طریق توانسته خیزش‌هایی را به وجود آورد.

* فضائلی: شرافت یک ناشر به محتوای اثری است که منتشر می‌کند

در بخش دیگری از این مراسم مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش با بیان اینکه شرافت یک انتشارات و یک مؤسسه انتشاراتی به تولیدات آن است، خاطرنشان کرد: موضوعاتی که یک انتشاراتی به آن می‌پردازد و محتوای مفیدی که تولید می‌کند به آن شرافت می‌دهد. اگر این موضوعات به اهل بیت (ع) برگردد در بالاترین درجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: انتشارات سروش تاکنون آثار متعددی را تولید کرده که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اهل بیت و پیامبر مکرم اسلام می‌پردازد. وقتی شرافت کمال خود را پیدا می‌کند که محتوای خود را در سطح و ترازی بالا ارائه کند.

مدیرعامل انتشارات سروش با اشاره به اینکه درک انوار طیبه و ارائه گوشه‌هایی برای درک زندگی اهل بیت در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، خاطرنشان کرد: در بین ائمه امام حسین (ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در روایات هم وجود مبارک ایشان به عنوان سفینة نجات معرفی شده است. وقتی به آثار غربی هم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که توجه آنها به عاشورا جلب شده است.

وی در بیاناتی در زمینه تربت خاک کربلا و شفا‌بخشی آن گفت: توجه به مقام اباعبدلله اگر به صورت درست انجام شود اتفاقات دیگری خواهد افتاد و جمع زیادی را به این نور الهی جذب خواهد کرد. بسیاری از افرادی که مسلمان نبودند و مسلمان هم نشدند در برابر امام حسین سر تعظیم فرود آوردند.

فضائلی همچنین گفت: با توجه به تأکیداتی که ضرغامی مدیر صداوسیما و موضوع اینکه آثار صوتی و تصویری به صورت مکتوب منتشر شوند کتاب «چراغ هدایت» در برنامه‌های ما قرار گرفت. ما پیش از این هفت اثر از شجاعی منتشر کردیم از آنجا که شخصیت ایشان آمیخته به عرفان است می‌تواند اثرات زیادی را در جامعه ایفا کند.

به گزارش فارس کتاب «چراغ هدایت» در هفت فصل کلی چاپ شده است. حسین بنده بی‌مانند خدا است ثواب گریه برای امام حسین، ثواب زیارت امام حسین، مکارم اخلاقی و فضائل وجودی امام حسین، خون سید شهدا و اشتداد و غضب الهی، هل من ناصر الینصرونی، قیام مختار ثقفی و تذکراتی در باب محرم فصول این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط