loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سبقت زنان در مطالعه قرآن و ادعیه

یکشنبه 8 بهمن 1391

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اعلام کرد: طبق آخرین سنجش میزان سرانه مطالعه، مردان بیش از زنان روزنامه خوانده و از اینترنت استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس، آخرین سنجش میزان سرانه مطالعه در اردیبهشت 91 نشان می‌دهد مجموعه سرانه مطالعه 75 دقیقه و 34 ثانیه است.

از این میان 15 دقیقه و 17 ثانیه مربوط به کتاب، 32 دقیقه و 56 ثانیه مربوط به روزنامه، 5 دقیقه و 42 ثانیه نشریه و 21 دقیقه و 35 ثانیه قرآن؛ بیشترین آمار سرانه مطالعه مربوط به استان تهران و پایین‌ترین میزان سطح مطالعه استان چهارمحال و بختیاری عنوان شده است.

در این نظرسنجی و سنجش مشخص شده به تفکیک، تهرانی‌ها در روز 93 دقیقه و 54 ثانیه کتاب می‌خوانند و در چهارمحال و بختیاری این میزان به 48 دقیقه و 59 ثانیه کاهش یافته‌اند. البته این آمار در قیاس با سال گذشته کاهش داشته، چراکه سرانه مطالعه در سال گذشته 79 دقیقه بود و امسال به 75 دقیقه کاهش رسیده است.

در سنجش جدید در ارتباط با قرآن، ادعیه و حتی روزنامه سرانه مطالعه افزایش داشته و کتاب، نشریات از سرانه مطالعه کمتری برخوردار بوده است، اما هنوز تحلیل دقیقی وجود ندارد، شاید یکی از دلایل آن باشد که گرایش جامعه به سوی فضای مجازی و اینترنت افزایش یافته و سهم مطالعه روزنامه در فضای مجازی هر سال با افزایش مواجه می‌شود.

منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره این آمار قابل توجه متذکر شد: این آمار نشان می‌دهد مطالعه کتاب غیردرسی جمعا 15 دقیقه و 17 ثانیه است که از این میان 12 دقیقه و 56 ثانیه مربوط به کتاب چاپی و 2 دقیقه و 21 ثانیه مطالعه کتاب در فضای مجازی است؛ در این شاخه مردان بیشتر از زنان طی یکسال‌ گذشته کتاب خوانده‌اند.

 

* مردان بیش از زنان روزنامه می‌خوانند و از اینترنت استفاده می‌کنند

واعظی درباره قرآن و ادعیه هم توضیح داد: آمار بخش قرآن و ادعیه 21 دقیقه و 39 ثانیه است که زنان بیشتر از مردان به این موضوع پرداخته و قرآن و ادعیه خوانده‌اند؛ سرانه مطالعه در بخش روزنامه 32 دقیقه و 56 ثانیه است که از این میان 27 دقیقه و 13 ثانیه مربوط به روزنامه‌ها و 5 دقیقه و 43 ثانیه مربوط به سایت‌های خبری و سایت‌های روزنامه‌هاست. در این بخش مردان بیش از زنان روزنامه خوانده‌اند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور عنوان کرد: در مورد نشریات غیر روزانه 4 دقیقه و 43 ثانیه اختصاص به خود نشریات چاپی داشته و 59 ثانیه مربوط به خواندن نشریه در فضای مجازی است، که مجموعا 5 دقیقه و 42 ثانیه می‌شود. در این شاخه هم بانوان بیش از مردان به مطالعه نشریات پرداخته‌اند.

به گفته این مقام مسئول، این سنجش مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری است که در کل 75 دقیقه و 34 ثانیه می‌شود؛ 30.8 دهم درصد از مردم ما اعلام کرده‌اند که از اینترنت استفاده می‌کنند که در این آمار سهم زنان 25.3 درصد و آقایان 36.3 درصد هستند؛ مدت استفاده از اینترنت هم 29.43 ثانیه سرانه استفاده از اینترنت است که نشان می‌دهد مردان بیش از زنان از اینترنت استفاده می‌کنند.

واعظی عنوان کرد: آمار یاد شده مربوط به کل کشور است، اما تهرانی‌ها بالاترین میزان سرانه مطالعه را در مجموع این آمارها دارند و استان چهارمحال و بختیاری هم پائین‌ترین میزان را داراست.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور درباره تفکیک آماری استان تهران اعلام کرد: بزودی طی امروز و فردا آمار استان تهران در سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه می‌شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط