loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیشنهاد راه‌اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی کتاب

نویسندگان مرتبط : نهاد کتابخانه های عمومی کشور

یکشنبه 8 اردیبهشت 1392

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت:‌ در نظرسنجی صورت گرفته مشخص شد مردم به اساتید دانشگاه و معلمان بیش از سایر مشاغل اعتماد دارند.

به گزارش فارس، نشست خبری منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در راستای برنامه‌‌های نهاد در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز هشتم اردیبهشت ماه در سالن مرکزی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در این نشست پیرامون برخی برنامه‌های این نهاد گفت: در تقویم رسمی کشور فردا روز شوراها، سه‌شنبه روز ملی خلیج‌فارس و آغاز عملیات بیت‌المقدس در سال 61، چهارشنبه روز ولادت حضرت زهرا(س) روز زن و همچنین روز میلاد امام خمینی(ره) و روز جهانی کارگر و پنج‌شنبه روز معلم نامگذاری شده است. در این راستا هم نمایشگاه کتاب از دو روز دیگر آغاز به کار می‌کند و برای حوزه فرهنگ با آغاز این رویداد هفته‌ای شیرین رقم خواهد خورد.

به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، در چند روز اخیر جامعه ما با درگذشت نویسنده متعهد انقلابی در حوزه ادبیات که نقش ارزنده‌ای داشت، مواجه شد. درگذشت امیرحسین فردی را به تمامی اهالی قلم و فکر تسلیت می‌گویم.

* نمایشگاه کتاب و هدف‌گذاری نهاد کتابخانه‌‌ها

این مقام مسئول درباره برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 11 اردیبهشت آغاز می‌شود. نمایشگاه یک رویداد مهم فرهنگی درکشور است که هدف‌گذاری و نقش‌آفرینی آن در ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی مهم است. چرا که ما در طول سال چنین رویداد مهمی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نداریم.

وی ضمن اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته حضور ناشران و مردم در این نمایشگاه مهم تلقی می‌شود، ابراز داشت: در این نمایشگاه نهاد کتابخانه‌‌های عمومی هم تلاش کرده دستاوردهای خود در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی را به مردم ارائه کند. از این رو نمایشگاه می‌تواند پیوند خوبی را میان ما و ناشران همچنین مردم برقرار کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: در این نمایشگاه ما یک شعار را در نظر گرفته‌ایم که متناسب با نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است. عنوان این شعار «کتاب، رسانه حماسه» است که محور فعالیت‌ها در نمایشگاه کتاب را تشکیل می‌دهد.

* اختصاص دو غرفه در شبستان و فضای باز نمایشگاه کتاب

واعظی ضمن اشاره به حضور نهاد در شبستان اصلی مصلی و فضای محیطی گفت: ما دو غرفه در نمایشگاه خواهیم داشت. یکی در داخل شبستان اصلی و دیگری در فضای باز نمایشگاه ؛ البته یک سالن اختصاصی را در محوطه باز در اختیار داریم که حدود 640 متر مربع است. هدف‌گذاری ما در سالن اصلی شبستان، ارائه دستاوردهای کتاب و کتابخوانی همچنین چندین رونمایی خواهد بود. اما در سالن اختصاصی در خیابان شانزدهم مصلی فعالیت‌های فرهنگی از جمله مسابقات کتابخوانی ارائه یک بخش از فعالیتهای پژوهشی نهاد، سه استودیو در این بخش برپا خواهد شد.

این مقام مسئول به تعامل خوب نهاد با شبکه یک سیما اشاره و تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با شبکه اول ارتباط خوبی دارد. اساسا در این سال‌های اخیر یکی از هدف‌گذاری‌های ما موضوع ترویج و تبلیغ کتاب در رسانه‌ها بود، البته این مهم تنها بر عهده نهاد نبوده بلکه تلاش داریم همکاری تمام رسانه‌ها را در این راستا داشته باشیم. یکی از شبکه‌هایی که تلاش فراوان دارد گروه اجتماعی شبکه اول سیما است که تحت عنوان کتابخانه صبا برنامه‌هایی را پوشش می‌دهد. در این مسیر به زودی دو کتابخانه در آذربایجان شرقی و مناطق زلزله‌زده راه‌اندازی خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ادامه داد: استودیویی برای کتابخانه صبا در محوطه باز نمایشگاه خواهیم داشت تا برای اولین بار تهرانی‌ها و بازدیدکنندگان بتوانند به کتابخانه صبا کتابهایی اهدا کنند تا از این طریق کتابخانه‌های جدیدی در مناطق محروم افتتاح کنیم.

* استودیوی برنامه‌های رادیویی کتاب

واعظی ضمن اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب استودیویی برای رادیو کتاب تدارک دیده شده است، اضافه کرد: با اینکه مدت کمی از افتتاح رادیو کتاب نمی‌گذرد اما این رسانه پرمخاطب‌ترین در میان اهالی فرهنگ و کتاب است چرا که شبکه‌ای برای اندیشمندان و اهالی مطالعه است. با برپایی این استودیو در نمایشگاه کتاب برنامه‌های این پروژه فرهنگی از آنجا گزارش می‌شود.

* راه‌اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی کتاب

این مقام مسئول در نهاد کتابخانه‌‌های عمومی ضمن اشاره به اینکه نهاد تقاضایی برای ایجاد یک شبکه تلویزیونی کتاب ارائه کرده‌، گفت: البته صدا و سیما با راه‌اندازی شبکه رادیویی موافقت کرده است ولی برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی کتاب همچنان در تلاشیم. این شبکه در فضای مجازی خواهد بود که پخش آزمایشی آن در نمایشگاه کتاب آغاز می‌شود. از این رو در غرفه‌‌ای، برای این شبکه استودیویی تعبیه شده است.

* 80 مشاور کتاب در راه نمایشگاه کتاب

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به حضور مشاوران کتاب در نمایشگاه اشاره کرد و آن را برای دومین سال اجرایی خواند و گفت: امسال دومین سالی است که مشاوره کتاب را در نمایشگاه خواهیم داشت. این مهم توسط هشتاد نفر از کارشناسان فرهنگی و منابع نهاد صورت می‌گیرد تا این افراد از روز اول نمایشگاه به ارائه خدمات مشاوره کتاب و سیر مطالعات به مردم بپردازند.

وی به دیگر برنامه‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: برگزاری نمایش‌های خیابانی با موضوع ترویج کتابخوانی، عضویت رایگان، دعوت از هزار نفر از کتابداران سراسر کشور، دعوت از 300 نفر از انجمن کتابخانه‌های عمومی و انتشار ویژه‌نامه مشرق از جمله برنامه‌های دیگر نهاد در نمایشگاه کتاب خواهد بود. ضمن اینکه چند افتتاح و رونمایی هم پیش‌بینی شده تا در غرفه نهاد کتابخانه‌‌های عمومی برگزار شود.

* افتتاح خبرگزاری اختصاص یافته به کتاب

وی با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر عمده خبرگزاری‌های کشور گرایش سیاسی دارند. اما ما طرحی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خبرگزاری با محوریت کتاب افتتاح شود. افتتاح این خبرگزاری در نمایشگاه کتاب انجام خواهد شد.

* رونمایی از «دانشنامه اسارت و آزادی» در نمایشگاه کتاب

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ضمن اشاره به رونمایی از این دانشنامه آن را صدجلدی خواند و موضوعش را جنگ‌تحمیلی و شرایط آزادگان در عراق دانست، این دانشنامه منبع خوبی برای تولید رمان، داستان و قصه خواهد بود.

وی افزود: در تدارکیم تا تصویر سی‌جلدی روایی از تمام آیات قرآن را در نمایشگاه داشته باشیم. این کار چند سالی است آغاز شده است که رونمایی از آن در نمایشگاه برگزار می‌شود.

* رونمایی از «لوح زرین شهر مطالعه»

واعظی با اشاره به اینکه در سال 93 برگزیده‌ترین شهر معرفی و انتخاب خواهد شد، بیان کرد: رونمایی از لوح زرین شهر مطالعه در نمایشگاه صورت میگیرد. از سال آینده قرار است شهر مطالعه را از میان شهرهای کشور که بیشترین نقش آفرینی را در توسعه کتاب و کتابخوانی داشته‌اند، معرفی کنیم. کرج، اهواز، یزد و اردبیل چهار شهری هستند که از میان آنها برای سال 93 یک شهر انتخاب می‌شود.

وی به دیگر برنامه‌‌ها اشاره و افزود: اجرای سری دوم ایستگاه مطالعه با 130 ایستگاه در ایام نمایشگاه کتاب با 2 میلیون و 150 هزار کتاب را در نمایشگاه خواهیم داشت، انعقاد 5 تفاهم‌نامه با شورای سیاستگذاری مساجد، کمیته امداد، کتابخانه مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه کتاب انجام خواهد شد. البته 16 نشست تخصصی تدارک دیده شده که موضوع یکی از آنها درباره منزلت اجتماعی کتابداران است.

* مردم به چه شغل‌هایی اعتماد بیشتری دارند؟

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با ارائه گزارش از سنجشی که درباره شغل‌های اصلی و مورد اعتماد مردم انجام شده ارائه و عنوان کرد: در این سنجش شغل اصلی مورد سنجش قرار گرفت و مردم می توانستند 4 نظر پیرامون آن ارائه کنند. بر اساس آن شاخص‌گذاری انجام شد و اعتماد جامعه را احصا کردیم.

این سنجش ملی است و بیش از 17 هزار نمونه در این راستا مورد پرسشگری قرار  گرفت؛ در این میان در کل کشور اساتید دانشگاه و معلمین با منزلت‌ترین شغل هستند و مردم بیشترین اعتماد را به آنها دارند؛ شغل دوم و مورد اعتماد مربوط به کتابداران است و گروه سوم را پزشکان و پرستاران تشکیل می‌دهند. البته در این سنجش در میان افرادی که تحصیلات بالای دیپلم دارند، کتابداران رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند و بیشتر اعتماد مردم به قشری که تحصیلات بالای دیپلم دارند مربوط به کتابداران است که این موضوع برای بنده و همکارانم جای مباهات دارد.

*مشکل مالی نداریم/ارائه گزارش خرید کتاب

واعظی در پاسخ به این سوال که میزان منابع نهاد به صورت ریالی در سال گذشته چه میزان بوده است، توضیح داد: در سال 91 به دلیل افزایش قیمت کاغذ قیمت کتاب هم افزایش یافت. اما به جهت تعداد کتابهایی که وارد کتابخانه‌ها کردیم با افزایش مواجه بوده‌ایم. در این راستا 4 میلیون و 133 هزار جلد کتاب از طریق نهاد تامین شد، 2 میلیون و 200 هزار جلد برای ایستگاه‌های مطالعه تهیه کردیم که مجموعا 6 میلیون و 333 جلد وارد فضای کتابخانه‌ها شد، یک میلیون و 935 هزار نسخه نشریه در کتابخانه‌ها توزیع کردیم که 270 هزار و 350 نسخه منابع چندرسانه‌ای در اختیار کتابخانه‌ها قرار داد که جمعا 368 میلیارد ریال قیمت این کتابها بوده که به لحاظ قیمت حدود 50 درصد رشد نسبت به سال 90 داشتیم و به جهت تعداد کتاب هم شاهد رشدی 50 درصدی بودیم.

وی افزود: امسال بیش از سال گذشته خرید خواهیم داشت و امیدواریم امسال هم رشد 50 درصدی داشته باشیم و احتمالا تا پایان سال 6 یا 7 دوره کتاب برای ایستگاه مطالعه خواهیم داشت.

این مقام مسئول با توجه به توافقات صورت گرفته در راستای آگهی تبلیغاتی کتاب در رسانه ملی هم گفت: این تصمیم رئیس رسانه‌ای ملی بسیار خوب بود. بر این اساس تبلیغ کتاب در رسانه ملی با تسهیلات ویژه و تقریبا مجانی انجام می‌شود. ما علاقمندیم دیگر شبکه‌ها هم اینگونه تفاهم‌نامه‌ها را منعقد کنند.

* تفاهم‌نامه کتابخانه مجلس و نهاد کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در این راستا توضیح داد: کتابخانه مجلس کتابخانه‌ای قدیمی و مادر است. پس از منصوب شدن آقای رجبی در ریاست این کتابخانه پیشنهاد همکاری‌هایی در حوزه تولید محتوا و منابع ارائه شد. البته پیشنهادی هم در راستای ارائه فضا از جانب ما و پرسنل از جانب این کتابخانه برای اداره کتابخانه ارائه شد که امیدواریم شاهد افزایش همکاری‌ها در روند جاری باشیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط