loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره جدید مجله «سوره اندیشه» منتشر شد

یکشنبه 12 خرداد 1392

جدیدترین شماره مجله «سوره اندیشه» با پرونده‌هایی برای «سبک زندگی»، «علوم مهندسی»، «تاریخ اسلام»، «حوزه علمیه» و ... به همراه ضمیمه فرهنگی هنری اسفار منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در بخش «سبک زندگی» شماره جدید مجله سوره اندیشه، پرونده معماری و شهرسازی را می‌بینیم و این مهم که چه ارتباطی بین سبک زندگی از سویی و معماری و شهرسازی ما از سوی دیگر وجود دارد، به استاد صاحب‌نامی چون مهدی حجت برمی‌خوریم و این سؤال که معماری ما چگونه پدید آمده است و ما را چگونه تربیت می‌کند؟

در بخش نظام اجتماعی مقولاتی چون بازار، دولت و جامعه مدنی داریم و گفت‌وگویی از عباس منوچهری با نام «جامعه مدنی در فقدان پولیس یونانی»، که از آغاز دولت مدرن تا افول جامعه مدنی مورد بررسی قرار داده است. «حوزه علمیه» دیگر پرونده این بخش است که از مطالب آن می‌توان به «رسالت روحانیت در دنیای جدید» از آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری نام برد. این پرونده فی‌الواقع به شناخت حوزه در مناسبات دیروز و امروز جامعه می‌پردازد که در فضای رسانه‌ای ما توجهی در خور تأمل است. در این بخش نام اساتیدی دیگر چون منوچهر آشتیانی، احمد نقیب‌زاده، عباسعلی رهبر و ابراهیم فیاض را هم می‌توان دید.

در بخش نظریه اجتماعی، به پرونده علوم مهندسی برمی‌خوریم پدیده‌ای که در سایه‌سار تکنولوژی نضج و قوت گرفته است و امروز بر بسیاری از عرصه‌های زندگی سیطره یافته است. از مطالبی که در این پرونده به چشم می‌خورد، «بنیان‌گذاری نگاه مهندسی به عالم» از کریم مجتهدی است. در این بخش مطالبی از ناصر فکوهی، محمدعلی مرادی، مهدی معین‌زاده، علیرضا شفاه هم آمده است.

در بخش تفکر پرونده «جبر و اختیار» قابل مشاهده است که در تاریخ فلسفه مورد توجه بوده است. «از مقامات تبتل تا فنا» مطلبی است از این باب توسط توسط سیدمحمدتقی چاوشی در عرفان نظری. اما در این بخش «فرهنگستان علوم اسلامی» هم به عنوان جریانی فکری و فلسفی مورد مداقه قرار گرفته است و مطالبی از خود آنان و دیگران، آورده شده است. از اهالی فلسفه این شماره آقایان مهدی بنایی و سید مهدی ناظمی و احمد رهدار نیز به چشم می‌خورند.

در بخش هنر و ادب از مطلب مفصل امیل زولا، «رمان آزمایشی»، که بگذریم به پرونده‌هایی چون «استعاره و دلالت» و «عکاسی» می‌رسیم. این بخش از مطالب نویسنده‌گانی چون محمدجواد صافیان و یوسفعلی میرشکاک بهره می‌گیرد.

بخش تاریخ واپسین بخش اصلی مجله است که از «گذشته» تاریخ می‌پرسد. گفت‌وگوی مکتوب با ملاصالحی با محوریت میراث، گشایشگر این بخش است، در ادامه، علی مرادخانی در مطلبی نگاه جنکینز متفکر پست‌مدرن را شرح کرده است. در ادبیات دینی معنای تاریخ با عبرت عجین شده است، ولی اینکه چه نگاهی به تاریخ می‌تواند عبرت‌بین باشد، پرسشی است که باز است و هنوز جوابی در خور ندارد. تاریخ اسلام پرونده دیگر بخش تاریخ است که از این تاریخ به ما هو تاریخ و تاریخنگاری آن بحث شده است. اما از تاریخدانانی در این شماره می‌توان نام برد: محمدحسین رجبی با مطلب «روایت کافی نیست»، سیدابوالفضل رضوی، سیدموسی دیباج و علی معصومی.

آخرین بخش مجله، ضمیمه فرهنگی هنری اسفار است. فصلی شامل معرفی کتابی چند با محوریت تفکر است که به تازه‌گی نشر یافته‌اند. فصلی به نقد فیلم می‌پردازد و جشنواره فیلم فجر را در نظر دارد. در فصلی دیگر با نام نقد ادبیات، از جمله به کتلاب‌های علیرضا قزوه پرداخته است و فصل علوم انسانی نیز کما فی‌السابق باز است.

اما در فصل شخصیت به مهدی گلشنی پرداخته شده است، آثار وی معرفی شده و رویکرد علم دینی این استاد دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط