loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نویسندگان مشهور جهان که به اشغالگری اسرائیل «نه» گفتند

نویسندگان مرتبط : جمعیت دفاع از ملت فلسطین | مرکز مطالعات فلسطین وابسته به کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین

چهارشنبه 16 مرداد 1392

آنچه در این گزارش می‌بینید، واکنش‌های تعدادی از نویسندگان صاحب‌نام دنیاست به موضوع اسرائیل و انتقاد آنها از این اشغالگری طولانی. در این بین اسامی افرادی چون جیبکوبسن، گراس، برودر، رولد دال و... دیده می‌شود.

رژیم اشغالگر قدس بالا برود، پایین بیاید در مجامع جهانی با ضرب و زور آمریکا و رفیقانش جایی باز کند، با گرمای گلوله و تیغ سینه‌ها را بشکافد تا در قدس مقدس بماند، باز هم نامشروع است و اشغالگر و باید از صحنه روزگار محو شود. خیلی ها این موضوع را به صراحت گفته‌اند و خیلی‌های دیگر هم در دل به آن اعتقاد دارند و صد البته بیان چنین دیدگاهی خارج از دنیای مسلمانان و در دنیای غرب جسارت و جرات بسیار بیشتری می‌خواهد. اما هستند کسانی که با وجود دست یافتن به موفقیت‌های فراوان، باز هم دست از گفتن حق بر نمی‌دارند و به صراحت از موضع خود می‌گویند.

آنچه در این گزارش می‌بینید واکنش‌های تعدادی از نویسندگان صاحب نام دنیا است به موضوع اسرائیل و انتقاد آنها از این اشغالگری طولانی:

1- هلن توماس، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت آمریکایی، در جریان سفر سال گذشته نخست وزیر رژیم اسرائیل به امریکا، سردمدار برگزاری یک تظاهرات ضداسرائیلی بود.

این نویسنده زن 90 ساله آمریکایی در دوم دسامبر سال 2010، در اظهاراتی انتقادی درباره رژیم اسرائیل پیشنهاد کرد که یهودیان باید سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به مالکان حقیقی خود یعنی «اعراب» برگردانده و به اروپا و امریکا مهاجرت کنند. اندکی پس از ابراز این سخنان، وی مجبور شد از سمت خود استعفا دهد.

 

توماس اندکی پس از آن، در دفاع از اظهارات پیشین خود در گفت‌وگو با نشریه کانزاس سیتی گفت: «من این اجازه را دارم که در کتابم رئیس جمهور امریکا را با هر نام و یا صفتی بخوانم، اما اجازه ندارم درباره اسرائیل سخن بگویم.»

 

2- دو ماه پیش رسانه‌های انگلستان گزارش دادند که استفان هاوکینگ (فیزیکدان مشهور) با رد دعوت رئیس رژیم صهیونیستی خبر داده است که او نیز به تحریم آکادمی اسرائیل که از سوی بسیاری از مراکز علمی بریتانیا صورت می‌گیرد، می‌پیوندند.

بنیاد شیمون پرز بدون توضیحی هم نام استیون هاوکینگ را از فهرست سخنرانان حذف کرد اما بعداً معلوم شد که دلیل این کار، پاسخ رد این دانشمند بوده است. استیون هاوکینگ در ژانویه سال 2009 در زمان عملیات نظامی 22 روزه ارتش اسرائیل در غزه که در دوره نخست وزیری ایهود اولمرت انجام شد و منجر به کشته شدن بیش از 110 فلسطینی شد، اسرائیل را محکوم کرد. 

یکی از دستیاران نخست وزیر اسرائیل در همان روزها در واکنش به این اقدام گفته بود که استیون هاوکینگ نیز در ضد یهودی بودن دست کمی از ویلیام شکسپیر و ولتر، نویسندگان مشهور انگلیسی و فرانسوی، ندارد.

 3- گونتر گراس نویسنده آلمانی برنده جایزه نوبل هم یکی از سرشناس‌ترین مخالفان رژیم صهیونیستی است او سال گذشته در شعر جدید خود با نام «آنچه نباید گفت»، بمبهای اتمی اسرائیل را خطری علیه صلح جهانی قلمداد و تلویحا از ایران حمایت کرد.

 گراس در این شعر با انتقاد از توسعه طلبی اسرائیل نوشته است: در این سرزمین از سال‌ها پیش «قابلیت رو به رشد هسته‌ای» به‌شکل مخفی وجود داشته اما خارج از کنترل بوده است. وی در شعر خود ساختن بمب اتم از سوی ایران را مورد تردید قرار داده است. گراس همچنین سیاست خارجی آلمان در قبال اسرائیل را نیز به باد انتقاد گرفته که به اسرائیل غرامت می‌دهد. 

گونتر گراس 85 ساله مشهورترین نویسنده آلمان محسوب می‌شود و علاوه بر این، نقاش، مجسمه‌ساز، گرافیست و برنده نوبل ادبی در سال 1999 است.

4- «هنریک برودر» نویسنده یهودی و مشهور آلمانی که چند سال پیش به سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس اعتراض کرده بود، سال گذشته با اعلام مسلمان شدن خود و تغییر نام خود به «هنریک محمد برودر» آخرین تیر خلاصی را به قلب اسرائیلی‌ها زد. این روشنفکر مشهور و یهودی آلمانی پس از یک سلسله انتقادات و تالیفات شدید علیه اسلام و مسلمانان، به طور علنی مسلمان شدن خود را اعلام کرد.

 

او نویسنده پرفروش‌ترین کتاب سال آلمان در سال 2007 و برنده جایزه کتاب سال این کشور با نام «بشتابید ... اروپا تسلیم می‌شود» است.

این نویسنده که با کتاب‌های طنزش مشهور است در سال 1384 نخستین بار که محمود احمدی‌نژاد ایده انتقال اسرائیل به اروپا یا آمریکا را مطرح کرد، در مقاله‌ای با عنوان «اشلسویگ هولشتاین را به یهودیان بدهید» در نسخه آن‌لاین اشپیگل و روزنامه دی ولت نوشت: «اگر چیزی به نام عدالت تاریخی در این جهان وجود می‌داشت، آنگاه دولت یهودی باید در اشلسویگ-هولشتاین یا در ایالت باواریا تشکیل می‌شد و نه در فلسطین ...»

 

 

5- حتی اگر هیچیک از آثار رولد دال را هم نخوانده باشید، فیلم «چارلی و کارخانه شکلات سازی» که همین یکی دو سال پیش در جهان اکران شد و از تلویزیون ما نیز پخش شد، به حد کافی برای همه آشنا است. 

هر چند این نویسنده کتاب‌های بسیاری برای بچه‌ها نوشته است، اما فقط نویسنده‌ کتاب کودک و نوجوان نیست، بلکه داستان‌های کوتاه او در نوع خود بی نظیر و شگفت انگیز هستند.

او برای نوشتن این داستان‌ها که بیش از 60 عنوان را دربر می‌گیرند، سه بار جایزه‌ ادبی آلن پو را از آن خود کرد و داستان او توسط یان فلمینگ برای نوشتن داستان‌های جیمزباند مورد استفاده قرار گرفت. آلفرد هیچکاک نیز تعدادی از داستان‌های او را برای ساخت فیلم برگزید.

حمله‌ اسرائیلی‌ها به کشور لبنان در سال 1982 موجب شد تا این نویسنده نامدار بارها اعلام کند که ضد اسرائیل است و تا آخر عمر با سیاست‌های غیرانسانی مخالفت کرد.

6- هنینگ مانکل، نویسنده مشهور سوئدی و هشت تن دیگر از هموطنانش که بر عرشه یکی از کشتی‌های کمک رسانی به غزه بودند، توسط نیروهای امنیتی اسرائیل دستگیر شدند.

 

 

 

 اسرائیل اخطار کرد که هر کشتی حامل کمک به نوار غزه را توقیف خواهد کرد.

 

7- سازمان دهندگان یک نمایشگاه کتاب در آتلانتای آمریکا از حضور و سخنرانی از پیش برنامه ریزی شده نویسنده‌ای یهودی به نام پیتر بینارت در این نمایشگاه ممانعت کردند. علت این تصمیم تعجب برانگیز انتقاد بینارت از شهرک سازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری عنوان شده است.

بینارت 52 ساله نویسنده مشهور و استاد روزنامه نگاری و علوم سیاسی در دانشگاه نیویورک است. وی در آخرین کتاب خود با عنوان «بحران صهیونیسم» سران رژیم صهیونیستی را به علت شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی و رئیس جمهورهای آمریکا را به علت حمایت کورکورانه از آنان به باد انتقاد گرفت.

 

8- یکی از مهم‌ترین مخالفت‌های سال‌گذشته با رژیم صهیونیتس به موضع «آلیس واکر» نویسنده آمریکایی نویسنده رمان مشهور «ارغوانی» برمی‌گردد که با ترجمه کتابش به زبان عبری مخالفت کرد. وی گفت که علت مخالفتش این است که رژیم صهیونیستی رژیمی نژادپرست علیه فلسطینیان است که نژادپرستی آنها از تبعیض نژادی موجود در آمریکا درباره سیاه‌پوستان بیشتر است. 

 

رمان «ارغوانی» که پیش از این جایزه پولیتزر را نیز برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده است، داستان یک دختر سیاه‌پوست آمریکایی است که مورد ظلم و ستم و تجاوز جنسی قرار می‌گیرد و در آن تبعیض نژادی و جنسی در آمریکا معرفی شده است. او در سال 2010 و پس از جنگ 22 روزه به غزه سفر کرد.

9- تیری میسان؛ نویسنده مشهور فرانسوی در جدیدترین کتاب خود در سال 2010 با ارایه اسنادی معتبر، از دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور رفیق حریری؛ نخست وزیر فقید لبنان پرده بر داشت. این نویسنده مشهور فرانسوی در کتاب جدید خود؛ «دروغ بزرگ 2» فاش می‌کند که رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌های ساخت یک کارخانه آمریکایی، «رفیق حریری» را ترور کرده است.

 

کتاب «دروغ بزرگ 2» در حقیقت، دنباله کتاب اولی است که میسان در سال 2002 با عنوان « 11/9: دروغ بزرگ» منتشر کرد. این کتاب که به 28 زبان ترجمه شد، جنجال بزرگی در آمریکا و خارج از آن به راه انداخت.

10- در سال 2009 جف گیتس تحلیلگر مشهور آمریکایی و نویسنده کتاب «دموکراسی در خطر» در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی «رنس»  اظهار داشت: تحقیقات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که نمی‌توان نسبت به بقای رژیم اسرائیل ظرف دو دهه آینده اطمینان داشت.

 

 11- جیکوبسن 68 ساله نیز یکی از نویسندگان بسیار مشهور است که از اسرائیل انتقاد کرده است. «پرسش فینکلر» که عنوان کتاب برنده 2010 بوکر را به خود اختصاص داده یازدهمین رمان جیکوبسن است.

 

بسیاری معتقد هستند این انتخابی غیرمعمول برای داوری بوکر بود چون این کتاب روایت زندگی جوان‌های یهودیان انگلستان است که پس از مدتی به گروهی ضدصهیونیستی به نام «یهودی شرمنده» ملحق می‌شوند. کار این گروه نقد و مقابله با سیاست‌های اسرائیل است.

جیکوبسن در این رمان با هجو کامل سیاست‌های اسرائیل از قول همسر قهرمان قصه می‌گوید: برای درک شرمنده بودن یهودیان از یهودی بودنشان، باید خودت یک یهودی باشی.

 

**نویسندگان سرشناس اسرائیل و انتقاد گسترده

12- انتقاد به رفتارهای خصمانه رژیم اشغالگر قدس محدود به نویسندگان کشورهای دیگر نیست بلکه نویسندگانی هم که به گونه‌ای در این سرزمین به سر می‌برند سیاست‌های دولت اشغالگر خود را به باد انتقاد می‌گیرند. به عنوان نمونه داوید گروسمن یکی از مشهورترین نویسندگان اسرائیل سال گذشته در مقاله‌ای کم سابقه در روزنامه هاآرتص از همه مردم اسرائیل، از سران سیاسی و فرماندهان نظامی گرفته تا نویسندگان و روشنفکران و آحاد دیگر جامعه، خواست که در برابر احتمال ماجراجویی نظامی اسرائیلی در برابر ایران سکوت نکنند.

داوید گروسمن برنده جوایز متعدد و پرارزش ادبی در اسرائیل و سراسر جهان و نامزد دریافت جایزه نوبل ادبی است.

13- در پی اعتراض گروسمن ،ده نویسنده مشهور اسرائیلی با فرستادن نامه‌ای خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم از وی خواستند آشکارا اعلام کند که خودسرانه فرمان حمله به ایران را صادر نخواهد کرد. در میان این افراد، «آموس اوز» نویسنده مشهور چپ‌گرای اسرائیلی نیز قرار دارد. اوز و دیگر امضاکنندگان این نامه، انجام حمله پیشگیرانه از سوی اسرائیل را که می‌تواند در پی انتقام‌گیری ایران، نتایج سختی برای این رژیم به همراه داشته باشد برای این رژیم فاجعه خواندند.

14- سال گذشته تقریبا همین روزها سامی میخائیل نویسنده مشهور اسرائیلی و رئیس موسسه حقوق مدنی، در سخنانی در دانشگاه حیفا از این رژیم به عنوان «دولت نژادپرست» یاد کرد و گفت: اقدامات نژادپرستانه اسرائیل در قبال یهودیان میزراحی و فلسطینیان اسرائیل را واجد شرایط لازم برای اختصاص لقب نژادپرست‌ترین رژیم جهان کرده است.

پس از آن نیز آرون داویدسون، کارگردان اسرائیلی به همراه «آنا نوگیرا» یک کارگردان سفیدپوست اهل آفریقای جنوبی، اقدام به ساخت فیلمی با عنوان «نقشه راه آپارتاید» درباره رفتارهای تبعیض آمیز رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین کردند.

خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی


کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط