loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «سی ‌مرد و سی مرغ» تازه‌ترین رمان اکبر صحرایی

نویسندگان مرتبط : اکبر صحرایی

شنبه 26 مرداد 1392

اکبر صحرایی از ویرایش نهایی رمان «سی ‌مرد و سی مرغ» خبر داد که قرار است در ۲۰۶ صفحه از سوی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان منتشر شود.

اکبر صحرایی نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون تالیف خود اظهار داشت: رمانی با عنوان «سی ‌مرد و سی مرغ» با موضوع هشت سال دفاع‌مقدس در مراحل پایانی به سر می‌برد.

این نویسنده در ادامه عنوان کرد: ماجراهای این رمان در شهر خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس اتفاق می‌افتد. حضور شخصیت اصلی این رمان در جبهه‌های دفاع مقدس مصادف با عملیات آزادسازی خرمشهر است.

صحرایی از بازنویسی نهایی این رمان در هفته جاری خبر داد و تصریح کرد: این رمان حدود 206 صفحه خواهد بود که عصر داستان انتشارات بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان آن را منتشر خواهد کرد. این کتاب در مرحله ویراست و تصویرگری است.

برگزیده‌ مجموعه کتاب داستان دومین دوره‌ جایزه‌ ادبی صادق هدایت سال ١٣٨٢ ابراز داشت: کتاب تلفیقی از جنگ و دفاع مقدس با شاهنامه است که شاید به لحاظ فرم و محتوا یک نگاه نو به تاریخ حماسی ادبیات ما و دفاع مقدس دارد. عملیات بیت‌المقدس در هفت خان رستم تنیده شده و بالعکس هفت خان رستم تشبیه شده به آن مراحل و شرایط سخت و نفس‌گیر عملیات فتح خرمشهر یا همان بیت‌المقدس خواهد بود، راوی نوجوانی است که با یک شعار تحت تاثیر آن دوران وارد جنگ می‌شود.

صحرایی ادامه داد: این نوجوان در آن شرایط به مرحله شعور می‌رسد، بازی اینچنینی به لحاظ فرم میان دو تلفیق یا پیوند مذهب و ملی بوجود آمده است.

به گفته وی، «سی ‌مرد و سی مرغ» نگاه خاصی به انسان‌های درگیر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حتی دشمن متجاوز دارد. نکته دیگر فضای طنز این رمان است که اثر را متنوع‌ می‌کند. در این رمان سختی‌های جنگ و رشادت‌ رزمندگان به تصویر کشیده می‌شوند و خواننده با اتفاقات پنهان مانده از عملیات آزادسازی خرمشهر که کمتر آن‌ها را شنیده است روبه‌رو می‌شود.

برگزیده اول جشنواره‌ مطبوعات بخش دفاع مقدس سال گفت: برای اولین بار فتح خرمشهر با جزئیات در یک رمان مطرح می‌شود، این کلیت داستان است اما این اثر همراه داستان منتشر می‌شود.

صحرایی در پاسخ به اینکه آیا نگارش داستان سفارشی بوده، اضافه کرد: خیر؛ هرچند مخالف کار سفارشی نیستم. برای انتشار چند ناشر را مدنظر داشتم اما در جایزه جلال آل‌احمد آقای عربلو پیشنهاد کرد که رمان در عصر داستان منتشر شود، از این رو به پیشنهاد ایشان کار از سوی این ناشر منتشر می‌شود.

اکبر صحرایی متولد 1339 شیراز است. وی تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی رشته مدیریت ادامه داده است. صحرایی قبل از انقلاب مطالعه را به صورت جدی با داستان‌های محمود حکیمی‏، جلال آل احمد‏ و آثار کلاسیک جهان آغاز کرد و نویسندگی‌اش را مدیون جنگ می‌داند.

وی با پایان جنگ با نوشتن خاطرات خود و دوستان از آن دوران ، نویسندگی را به صورت حرفه‌ای تجربه کرد به طوریکه خاطرات و بعدها داستان‌هایش در مجله‌ی تخصصی کمان ، روزنامه‌ی ایران ،ماهنامه‌ی عصر پنج شنبه، خبر جنوب‏، عصر و ... به چاپ رسید.

مجموعه داستان جنگ به نام «کانال مهتاب» اولین کتاب صحرایی است که در سال ١٣٧٨ به چاپ رسید. یک سال بعد از انتشار این کتاب، مجموعه داستان «هزار و نه» را منتشر کرد. کتاب بعدی وی نیز مجموعه داستانی با عنوان «خمپاره خواب آلود» بود که موضوعی طنز دارد در سال ١٣٨٢ به چاپ رسید و مورد استقبال علاقمندان ادبیات قرار گرفت. همچنین کتاب «خمپاره‌ی خواب آلود» جایزه پنجمین جشن فرهنگ فارس را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است وی افتخارات و جوایزی را از آن خود کرده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می‌شود:

-دیپلم افتخار و برنده‌ی قلم بلورین نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی مطبوعات ایران بخش دفاع مقدس در سال ١٣٨١

-برگزیده‌ اولین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی اصفهان سال ١٣٨٢ ، بخش داستان کوتاه

-برگزیده‌ داستان‌های جنگ سال ١٣٨٢ به انتخاب انجمن قلم ایران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس

-برگزیده‌ مجموعه کتاب داستان دومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی صادق هدایت سال ١٣٨٢

-برگزیده‌ مجموعه داستان دومین دوره‌ی ادبی اصفهان سال ١٣٨٣

-برگزیده‌ بخش داستان همایش مردان سرزمین من یاسوج سال ١٣٨٣

-برگزیده‌ بخش داستان چهارمین همایش ادبی سوختگان وصل دانشگاه تهران سال ١٣٨٤

-برگزیده‌ اول جشنواره‌ی مطبوعات بخش دفاع مقدس سال

نگاهی به برخی آثار :

-رمان «پرونده‌ی ٣١٢» / نشر شاهد/ چاپ چهارم ١٣٨٤

-مجموعه داستان «آنا هنوز هم می‌خندد» / انتشارات سوره مهر/ ١٣٨٦

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط