loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در کشورهای مدعی دموکراسی هم ممیزی اعمال می‌شود

نویسندگان مرتبط : اکبر صحرایی

سه‌شنبه 26 شهریور 1392

اکبر صحرایی درباره موضوع ممیزی و اعمال آن بر آثارش اظهار داشت: روند ممیزی پس از انقلاب همواره وجود داشته است، البته کار خوبی که صورت گرفته این که موارد ممیزی این حوزه را به متولیان فرهنگی حوزه‌های کتاب سپرده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که در ممیزی لازم است، همین موضوع سپردن کار به ارگان‌ها و تشکیلاتی است که با نظام همراه بوده و هم‌راستا هستند لذا کتاب‌های من در این نهادها کارشناسی شده و در ارشاد با مشکل مواجه نشده، گفت: اعمال ممیزی منطقی و علمی است در هرجای دنیا و در هر کشوری و حتی در مهد دمکراسی که بی حد و حصر باشد ممیزی وجود دارد که قطعا در قانون اساسی تعریف شده و نباید تخطی از آن صورت گیرد.

این نوینسده بیان کرد: مسلم است که وقتی متنی نوشته می‌شود باید با معیارهای نشر و نظام تطبیق داده شود و نهایتا در تناقض با آن نباشد.

وی با بیان اینکه ممیزی قابل انکار نیست اما مشکل در امر ممیزی اعمال آن بر اساس سلیقه است، تصریح کرد: فکر می‌کنم ممیزی مشکلی نیست، البته باید چارچوب و قاعده داشته باشد، اما جاهایی که سلایق بر قانون قالب می‌شود مشکل پیش می‌آید.

صحرایی ادامه داد: بنابراین بر اساس موارد موجود برخی افکار عمومی و ندای آزادی از ممیزی پس از انتشار سخن می‌گویند و برخی از ممیزی پیش از چاپ؛ این دو برخورد سلیقه‌گی است چطور می‌توان دو وزیر با دو نگاه آمده و دو گانه رفتار کنند در این صورت دو عمل پیش می‌آید!

صحرایی با اشاره به اینکه فکر می‌کنم یک مورد عمده اعمال سلیقه است نه قانون و موضوع دوم نقص قانون است، ادامه داد: مشکل عمده این است که در حوزه ادبیات و هنر یک قانون تعریف شده درازمدت و منسجم از ابتدای انقلاب وجود نداشته حتی در برخی موارد قانون ناقص و یا دارای تعریف خاص نیست. مثلا تعریفی از نویسنده در قانون ایران نداریم، اینکه به چه کسی نویسنده اطلاق می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید ممیزی پس از چاپ امکان اجرا داشته باشد، بیان کرد: ممکن است برای یک دوره دولت و چند سال قابل اجرا باشد، اما بعد تبعاتش بیشتر از موارد کنونی خواهد شد، چون ممیزی به دیکتاتوری تبدیل می‌شود، اگر با آن برخورد نشود از سویی و اگر برخورد شود از طرف دیگر قضیه افراد می‌افتند؛ ممکن است دادگاهی نویسنده را مقصر بداند و بلعکس دادگاهی ناشر را مقصر بداند، از این رو ناشر دو دل می‌شود، اما وقتی مجوز و ممیزی قبل از چاپ باشد همه مشکلات پس از نشر بر دوش ارشاد خواهد بود. ولی وقتی ممیزی پس از انتشار باشد پس از چاپ اثر دادگاه‌ها در پی مقصر خواهند بود. فکر می‌کنم با این موارد مشکل ما حل نشدنی است.

اکبر صحرایی متولد 1339 شیراز است. وی تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی رشته مدیریت ادامه داده است. صحرایی قبل از انقلاب مطالعه را به صورت جدی با داستان‌های محمود حکیمی‏، جلال آل احمد‏ و آثار کلاسیک جهان آغاز کرد و نویسندگی‌اش را مدیون جنگ می‌داند.

وی با پایان جنگ با نوشتن خاطرات خود و دوستان از آن دوران ، نویسندگی را به صورت حرفه‌ای تجربه کرد به طوریکه خاطرات و بعدها داستان‌هایش در مجله‌ی تخصصی کمان ، روزنامه‌ی ایران ،ماهنامه‌ی عصر پنج شنبه، خبر جنوب‏، عصر و ... به چاپ رسید.

مجموعه داستان جنگ به نام «کانال مهتاب» اولین کتاب صحرایی است که در سال ١٣٧٨ به چاپ رسید. یک سال بعد از انتشار این کتاب، مجموعه داستان «هزار و نه» را منتشر کرد. کتاب بعدی وی نیز مجموعه داستانی با عنوان «خمپاره خواب آلود» بود که موضوعی طنز دارد در سال ١٣٨٢ به چاپ رسید و مورد استقبال علاقمندان ادبیات قرار گرفت.

از این نویسنده آثاری چون : رمان «پرونده‌ی ٣١٢»، مجموعه داستان «آنا هنوز هم می‌خندد»، «دارو دسته علی» و... منتشر شده است

این نویسنده در حال حاضر جلدچهارم مجموعه «دار و دسته دار‌علی» را می‌نویسد که در آن دارعلی پس از مصدومیت و قطع پا به نوعی با موضوع اسارت و مسائل مرتبط با آن درگیر می‌شود.

گفتگو: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط