loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قرائت‌های متفاوت «چامسکی» از فلسفه کتاب می‌شود

نویسندگان مرتبط : نوام چامسکی | شاپور اعتماد

شنبه 6 مهر 1392

استاد فلسفه علم و مطالعات از نگارش اثری درباره نوام چامسکی خبر داد و گفت: این کتاب قرائت‌های مختلف «چامسکی» درباره فلسفه را بیان می‌کند.

شاپور اعتماد، استاد فلسفه علم و مطالعات ضمن اعلام این مطلب به خبرگزاری فارس گفت: شهرت چامسکی (فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی) به نظراتش در زمینه زبان‌شناسی و سیاست است، در نتیجه هرگز اثری نمی‌یابیم که او در آن آرایی فلسفی بیان کرده باشد؛ اما درباره آراء و اقوال فلسفی بسیار اظهار نظر کرده است. بنابراین در گام اول، باید آثار او را چنان طبقه‌بندی کنیم که بتوانیم موضوع هر کدام را تشخیص دهیم، یعنی نشان دهیم هر موضوع تحت تأثیر چه آثار فلسفی‌ شکل گرفته و چه تبعاتی دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اهمیت ارائه قرائت‌های مختلف چامسکی درباره فلسفه گفت: قرائت اول، یعنی قرائتی که در آن چامسکی مستقیماً ‌اثری فلسفی را تقریر می‌کند. در قرائت دوم، چامسکی قرائت خود را از اثری فلسفی، با استناد به قرائت دیگران به دست می‌دهد.

اعتماد با بیان اینکه با طبقه‌بندی آراء فلسفی چامسکی که از طریق این قرائت‌ها به دست می‌آیند این پرسش پیش می‌آید که چنین قرائت‌هایی تا چه حد انسجام دارند و آیا مشخصاً می‌توان آن‌ها را در نظام فلسفی واحدی ادغام و مطرح کرد، افزود: سه هدف عمده نیز از نگارش این اثر به صورت بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای وجود داشت نخست اینکه آراء فلسفی چامسکی چه قدر در پیش‌برد مباحث نظری محض در زبان‌شناسی نقش داشتند، آراء زبان‌شناختی او به میانجی چه آراء فلسفی قابل تعمیم به رشته‌های دیگر هستند و اینکه این آراء چه جایگاهی در معرفت طبیعی و شعور متعارف ما دارند و در نهایت آثار او آیا در تعلیم و تربیت هم تأثیرگذارند؟

وی درباره اهمیت طرح مباحث چامسکی گفت: نسبت فلسفه با علم و اینکه آیا مسایل فلسفی راه حل علمی دارند؟ تحول زبان‌شناسی به عنوان یک شاخه علوم انسانی به شاخه‌ای از علوم طبیعی از مباحث پراهمیت درباره پرداختن به مباحث چامسکی است.

اعتماد با تأکید بر اینکه درباره چامسکی مطالب زیادی به نقد یا تعریف نوشته شده که دست اول و دوم موجود است، اظهار داشت: این مباحث می‌تواند به پیشبرد بحث‌ها کمک کند اما هیچ کدام از آنها به از دیدگاه تاریخ اندیشه‌ای به آثار و آراء او نپرداختند. این نوشتار پس از اتمام از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر می‌شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط