loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مولانا سرمایه فرهنگی جهانیان است

سه‌شنبه 16 مهر 1392

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه ایرانیان باید افتخار کنند که وارث زبانی هستند که بزرگانی مانند مولوی و سعدی با آن زبان شعر می‌گفتند. گفت: ای‌ کاش مکتوبات مولوی جز کتاب دانشگاهی شود.

مراسم رونمایی کتاب «احوال دل گداخته» به انتخاب حدادعادل از مکتوبات مولانا  عصر امروز در تالار شمس سازمان فارسی‌زبانان با حضور محمدعلی موحد عرفان‌پژوه، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، توفیق سبحانی مولوی شناس، محمد رضا ترکی برگزار شد. 

 

*موحد سرآمد مولوی شناسان جهان است

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگشتان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: بنده باور دارم و در این سخن که می‌گویم ذره‌ای مبالغه وجود ندارد. محمدعلی موحد سرآمد مولوی‌شناسان در جهان امروز است.

وی با بیان اینکه هر کس با آثار مولوی آشنا باشد این سخن من را تصدیق می‌کند، گفت: واقعا امروزآقای موحد لطف کردند، قبول زحمت کردند و درباره کتاب من صحبت کردند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: در مقدمه  احوال دل گداخته از آقای دکتر سبحانی تشکر کردم و اگر تصحیح ایشان از کتاب مکاتبات مولانا نبود این کتاب به زیور طبع آراسته نمی‌شد.

حدادعادل گفت: 20 سال پیش که مکتوبات آقای سبحانی منتشر شد بنده به ارزش ادبی نثر مولانا پی بردم. مولانا با سعدی معاصر بود و نثری که مولانا در قونیه در نوشتن مکتوبات به کار گرفته است با سبک نثر گلستان سعدی متفاوت است.

وی افزود: سبک نگارش مولانا ادامه نثر کلیله و دمنه و تاریخ بیهقی در خراسان است و مولانا با خودش این سبک نگارش را به قونیه برده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: یکصد سال بعد از مولانا نثر مولوی بروز و ظهور داشته است.

حدادعادل ادامه داد: اگر مکتوبات مولوی را با گلستان سعدی مقایسه کنیم نثر مسجعی که سعدی به کار برد و به خوبی از عهده آن برآمد و دیگران در تقریر نثر گلستان دچار تقلید شدند و هر روز سبک و نثر را مشکل‌تر کردند بدون اینکه بتوانند مانند سعدی بنویسند.

*سبک نگارش مولانا در فارسی الگو نشده است

وی با بیان اینکه سبک نگارش مولانا برای نویسندگان فارسی‌زبان الگو نشده است، گفت: تاریخ نثر فارسی در ایران مسیر دیگری را پیموده است و در یکصد سال اخیر انقلابی که در مقابل پیچیده‌نویسی پدید آمده نثر فارسی را تغییر داده است.

*مکتوبات مولانا چهره دیگری از او ترسیم می‌کند

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: بنده مکتوبات را مطالعه کردم و از جهات گوناگون این کتاب را پسندیدم ما اطلاعی از احوال شخصی بزرگان نداریم اما مولانا استثنی است و از احوال شخصی بیش از بزرگان دیگر سند به جا مانده است و یکی از اسنادی که چهره دیگری از مولانا ترسیم می‌کند همین مکتوبات است.

*مولانا سرمایه فرهنگی جهانیان است

حدادعادل با اشاره به اینکه مرد بزرگی مانند مولانا که سرمایه‌ فرهنگی همه جهان به خصوص جهان اسلام و جهان فارسی‌زبانان است، گفت: چنین مردی زمانی نامه بنویسد حتی حرف معمولی هم بزند و تروایده روح بزرگ خامه مولاناست. مولانا با همه ابعاد شخصیتی از جمله انس که با قرآن، ادبیات عرب  و اشعار شاعران قبل از خودش دارد در مکتوبات حضور دارد.

وی با آرزوی این که ای کاش جامعه ادبی با ارزش نثر مولانا آشنا می‌شد، گفت: عروس فاضلی در خانه دارم که به من پیشنهاد کرد مکتوبات را به من آموزش بدهید و من به مدت 2 سال هفته یک روز مکتوبات را برای جمعی از علاقه‌مندان مولانا تدریس کردم و بعد به این فکر افتادم که ای کاش مکتوبات مولانا جزو کتاب‌های درسی دانشگاهی شود.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط