loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گرمای آثار دفتر ادبیات مقاومت در بازار سرد کتاب

سه‌شنبه 30 مهر 1392

برخی از کتاب‌های دفتر ادبیات مقاومت مانند «دا»، «نور الدین، پسر ایران»، «پایی که جا ماند» و «لشکر خوبان» رکورد تجدید چاپ کتاب در زمان معین را در بازار نشر کشور شکسته و از کتاب‌های پر مخاطب محسوب می‌شوند.

در شرایط کنونی و به دلیل مشکلات اقتصادی متعددی که دامن نشر کتاب در کشورمان را هم در برگرفته، توقع زیادی است که انتظار داشته باشیم دست اندرکاران بازار نشر مانند سال های قبل هر روز کتاب های تازه ای را روانه بازار کتاب کنند و مشتریان این کالای فرهنگی هم مانند گذشته به محض رسیدن کتاب تازه ای به بازار و بدون واکنش نشان دادن به قیمت پشت جلد آن، این کتاب ها را خریداری کند.

با این حال، مراکز فعالی هم در چرخه بازار نشر کشور حضور دارند که کتاب های تولیدی آنها همچنان مخاطبان خاص خود را دارد و گرانی کاغذ و مشکلات بازار نشر هنوز نتوانسته این مراکز فرهنگی همسو با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را متوقف کند، هر چند ردپای مشکلات و طبعات وضعیت کنونی بازار نشر کشور را در چرخه فعالیت های این مراکز هم تا حدودی می توان شاهد بود.

یکی از این مراکز و می شود گفت اصلی ترین آنها، دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری است که کتاب های تولیدی این مرکز همچنان در صدر پرمخاطب ترین کتاب های بازار نشر کشور محسوب می شوند. در این راستا، بسیاری از اهالی مطالعه در ایران که جزو علاقه مندان به کتاب های مرتبط با موضوع دفاع مقدس هستند، با فعالیت های دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری آشنایی دارند و اغلب کتاب های تهیه شده از سوی دفتر را دیده یا مطالعه کرده اند. به ویژه در سال های اخیر که فعالیت های این دفتر نمود بیشتری در میان قشر کتابخوان جامعه پیدا کرده است. البته این مسئله به آن معنا نیست که فعالیت های دفتر ادبیات مقاومت پیش از این در میان کتابخوان ها نمودی نداشته یا رخوتی در کار فعالان این دفتر به وجود آمده بود، بلکه به دلیل تجاربی است که مسئولان این دفتر در طول سال های متمادی به دست آورده اند و اکنون محصولات این دفتر در بخش کتاب های مرتبط با موضوع دفاع مقدس از کمیت و کیفیت لازم برخوردار است و این همان نیاز خوانندگان این نوع آثار در طول سال های گذشته بوده است.

 

اکنون و با گذشت سال های نسبتاً طولانی از تاسیس دفتر ادبیات مقاومت، بیش از هر مسئله ای اهمیت و جایگاه این واحد در تهیه و تولید کتاب های تخصصی در حوزه ادبیات پایداری خود را نشان می دهد و استقبال خوب خوانندگان از کتاب های تهیه شده از سوی این دفتر بیانگر نیاز جامعه به این گونه آثار است.

آنچه باعث شده در سال های اخیر فعالیت های این دفتر نسبت به سال های گذشته در میان خوانندگان کتاب در ایران نمود بیشتری پیدا کند، رویکرد جدید مسئولان این دفتر به کار اطلاع رسانی در حوزه کتاب است که همین مسئله باعث پیوستن مخاطبان جدید به جمع مخاطبان قبلی و استقبال بیشتر از کتاب های تولید شده از سوی این دفتر شده است. از جمله فعالیت های شاخص در این بخش، برگزاری نشست های رونمایی برای کتاب های تازه منتشره این دفتر است که با استقبال خوب رسانه های مختلف مواجه شده و تا به حال بازتاب های مثبتی در جامعه داشته است.

 

همین رویکرد وضعیت تازه ای را در بازار نشر کتاب های دفاع مقدس به وجود آورده که تجدید چاپ اغلب کتاب های دفتر ادبیات مقاومت شاهدی بر این ادعا است. تا جایی که در حال حاضر رکورد تجدید چاپ کتاب های دفاع مقدس توسط کتاب های این دفتر شکسته شده و اغلب کتاب های این دفتر مانند «دا»، «نور الدین، پسر ایران»، «پایی که جا ماند» و به تازگی «لشگر خوبان» به نوبه خود رکورد تجدید چاپ کتاب در زمان معین را در بازار نشر کشور شکسته و اکنون از کتاب های پر مخاطب در بین آثار ادبیات پایداری محسوب می شوند. بسیاری دیگر از کتاب های تهیه شده از سوی این دفتر هم بارها تجدید چاپ شده و در میان آثار منتشره در بخش کتاب های دفاع مقدس در ردیف کتاب های  پر مخاطب قرار دارند.

برگزاری برنامه های رونمایی برای برخی از کتاب های این دفتر در شهرستان های مختلف هم یکی دیگر از علل موفقیت محصولات دفتر ادبیات مقاومت است که از چندی پیش شروع شده و اکنون گام های اولیه را موفقیت طی می کند. همه این رویکردها باعث شده فعالیت های دفتر ادبیات مقاومت در بخش کتاب های مرتبط با موضوع دفاع مقدس به یک جریان سازی مثبت در این حوزه منجر شود که نتایج آن را در سطح اجتماع  به آسانی می توان دید. از جمله این دستاوردها می توان به فراگیر شدن فرهنگ مطالعه کتاب های دفاع مقدس در جامعه اشاره کرد که نسبت به سال های گذشته توفیق زیادی پیدا کرده است.

به بیان دیگر، اکنون کتاب های دفاع مقدس در بین موضوعات دیگر جایگاه به مراتب بهتری پیدا کرده و در بسیاری از کتابفروشی های سطح شهر که پیش از این کمتر اقدام به توزیع این نوع کتاب ها می کردند، می توان این گونه کتاب ها را به فراوانی دید که اتفاقا همین کتاب ها در فهرست آثار پر فروش این کتابفروشی ها هم قرار دارند. از دیگر اقدامات این دفتر که باعث محبوبیت آثار آن در میان خوانندگان کتاب های دفاع مقدس شده است، انجام کار تخصصی روی بعضی از سوژه های خاص با ظرفیت بالا است که گاه کار تحقیقی پیش از انتشار آن بیش از چند سال طول می کشد. حاصل چنین فعالیت های طولانی و دامنه داری که سال ها وقت و انرژی صرف آن می شود، طبعا مخاطبان بیشتری در جامعه دارد، چرا که فعالیت های تخصصی طولانی مدت در جاهای دیگر کمتر انجام می شود و بسیاری از مراکز مشابه به صورت فصلی و مقطعی به این گونه موضوعات می پردازند و شاید برای همین است که تا به حال توفیق چندانی در جذب مخاطبان فراگیر و گسترده نداشته اند.

البته بیشترین رویکرد مسئولان دفتر ادبیات مقاومت تا به حال در بخش جمع آوری و انتشار خاطرات رزمندگان بوده است که این نگاه قابل توسعه است و می توان به غیر از قالب خاطره از قالب های ادبی دیگر مثل شعر، داستان، قطعه ادبی، نمایشنامه هم استفاده کرد که تا به حال کمتر از این قالب های ادبی در بخش ادبیات پایداری از سوی دفتر ادبیات مقاومت استفاده شده است. همچنین می توان برای مکتوب کردن آثار این دفتر از قلم های گوناگون و نویسندگان مختلف بیشتر بهره برد که در آن صورت تنوع نگاه ها هم چشمگیرتر خواهد بود و طبعاً می تواند افق های روشنی را برای آثار تولیدی این دفتر ترسم کند.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط