loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توزیع کتاب و گرانی کاغذ همچنان مشکل اول نشر است

چهارشنبه 27 آذر 1392

مدیر انتشارات «کتاب فردا» گفت: ممکن است مشکلاتی در راستای ممیزی باشد اما فکر نمی‌کنم مشکل عمده ناشران باشد، مشکل خیلی از ناشران امروزی در حوزه‌های مختلف کاغذ است.

مهدی فقیهی‌نژاد مدیر انتشارات «کتاب فردا» در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: انتشارات «کتاب فردا» از سال 1389 آغاز به کار کرد که در طول این مدت حدود 35 عنوان کتاب منتشر کرده است که بعضا آثار به چاپ سوم و چهارم هم رسیده است.

مدیر انتشارات «کتاب فردا» درباره صنعت نشر و مشکلات آن ابراز داشت: در ابتدای کار و سال‌های قبل مشکل کاغذ به مانند امروز موضوعیت نداشت، اما مشکل امروز محتواست یعنی محتوای منتشر شده چه میزان حرفه‌ای است.

فقیهی نژاد ضمن تاکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی ناشری تخصصی هستیم، بیان کرد: در این حوزه تالیف و ترجمه آثار انتقادی و فضای متفاوت را منتشر می‌کنیم. اغلب اینگونه تصور می‌شود متنی که نوشته شد با یک صفحه‌آرایی ساده تبدیل به یک اثر چاپی خواهد شد اما اینگونه نیست، از این رو ما بر اصول منطقی ایستادیم تا کار ارائه شده حرفه‌ای باشد، موضوع دوم «توزیع» است، پس از تامین سرمایه و انتشار اثر ناشر در پی توزیع آن می‌گردد، اما ما در عرصه نشر با ارتباط‌ها و بعضا ورود مستقیم قسمتی از مشکل را حل کرده‌ایم، اما مشکل توزیع همچنان وجود دارد.

مدیر انتشارات «کتاب فردا» درباره ممیزی و اینکه مشکل عمده‌ای در حوزه ممیزی نداشتیم، اضافه کرد: در این سال‌ها حتی اثری از نویسنده‌ای نبوده که به ارشاد ببریم و نپذیرد، البته آثاری بوده که با اصلاحیه همراه شده و پس از آن کتاب پذیرفته شده است.

به گفته وی، سیستم ارشاد اینگونه نیست که بگوید فلان نویسنده کتاب ننویسد، تا کنون طی سال‌های فعالیت در حوزه کتاب چنین موضوعی ندیده‌ام.

وی به روند اعطای مجوز اشاره و ساز و کار را حرفه‌ای ندانست و ابراز داشت: ساز و کار اعطای مجوز باید حرفه‌ای شود، باید سیستم ارشاد چابک‌تر باشد، از روند کنونی خارج و پویا شود تا مسیر اعطای مجوز تغییر کند و تسهیل شود.

فقیهی‌نژاد پیرامون گرانی کاغذ ادامه داد: از سال گذشته گرانی کاغذ فشار مضاعفی به ناشران وارد کرد و هزینه‌های ما دو برابر شد، کاغذ هم از مسایل جدی است، ممکن است مشکلاتی در راستای ممیزی باشد اما فکر نمی‌کنم مشکل عمده ناشران باشد، مشکل خیلی از ناشران امروزی در حوزه‌های مختلف کاغذ است. فردی که در حوزه فرهنگ کار می‌کند می‌داند این حوزه متفاوت است البته گاهی برخی نگاه کاملا اقتصادی دارند، اما همه اینگونه نیستند و دلسوزی می‌کنند، پس برای جلوگیری از انتشار آثار سطحی باید به این موارد نیز دقت کرد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط