loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رواج داستان‌های چندخطی اتفاقی مبارک است

عبدالعلی دستغیب» رواج انواع داستان‌نویسی یا شعرنویسی را دلیلی بر زنده ‌بودن ادبیات می‌داند و به اعتقاد او، علاقه‌ داستان‌نویسان جوان به نوشتن داستان‌های چندخطی برای ادبیات فارسی اتفاقی مبارک است. وی در گفت و گو با "ایبنا"،بر این نکته هم تاکید کرده است که کوتاه‌نویسی نمی‌تواند آسیبی به ادبیات ما بزند و برعکس، ادبیات را وسعت می‌دهد.

سه‌شنبه 16 مهر 1387

این منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره رویکرد داستان‌نویسان جوان ایران به داستان‌های چندخطی و ضرورت این اتفاق، با اشاره به پیشینه ادبیات فارسی و وجود داستان‌های چندخطی در گلستان سعدی یا مقالات شمس گفت: وقتی یک چیزی شیوع پیدا می‌کند حتما ضرورتی دارد. الان همه دنیا تقریبا مثل هم شده است. شما، چه در تهران چه در پاریس، با قطار و اتوبوس و هواپیما جابه‌جا می‌شوید. امروز همه مردم دنیا با هم در یک کشتی هستند. ادبیاتی که در آمریکا به وجود می‌آید همزمان به ژاپن، هند، ایران،‌انگلیس و استرالیا هم می‌رود و آنهم به این دلیل است که مردم امروز حوصله نشستن و خواندن یک رمان هفتصد یا هشتصد صفحه‌ای را ندارند. 

او افزود: وقتی ما در حال خواندن رمان‌های

دنیای امروز، دنیای پیام‌های تلگرافی‌ست و مردم از رمان‌های قرن‌بیستمی خسته شده‌اند

فلوبر هستیم باید خیلی دقت کنیم وگرنه زیبایی‌اش را حس نمی‌کنیم، اما دنیای امروز، دنیای پیام‌های تلگرافی‌ست. مردم از رمان‌های قرن‌بیستمی خسته شده‌اند. در همه‌جا، از جمله در کشور ما، تأمین اجتماعی وجود دارد و آن فقر عجیب و غریبی که در اروپا و جاهای دیگر بود و در داستان ها منعکس می شد، تا حدود زیادی برطرف شده است.

صاحب کتاب «مستی شناسی حافظ» در پاسخ به این سؤال که «آیا کوتاه‌نویسی از این دست، به ادبیات ما آسیب نمی‌زند؟ آن هم به ادبیات ما که هنوز رمان یا داستان کوتاه و بلند را به‌خوبی تجربه نکرده است.»اظهار داشت: کوتاه‌نویسی آسیبی به ادبیات ما نمی‌تواند بزند و برعکس، ادبیات را وسعت می‌دهد. ما در ادبیات خود انواع رمان‌ها و انواع داستان‌های کوتاه و بلند را داریم و رواج مینی‌مال یا داستان‌های چندخطی نمی‌تواند ضرری به ادبیات بزند. دغدغه ادبیات نباید اجازه دهد تا ما از فکر و ذوق نویسندگان جوان

اگر داستان‌های کوتاه کوتاه یا داستانک به شکل مینیاتوری و هنری شود و دارای رمز باشد حتما ماندگار خواهد شد

جلوگیری کنیم.

دستغیب افزود: اگر داستان‌های کوتاه کوتاه یا داستانک به شکل مینیاتوری و هنری شود و دارای رمز باشد حتما ماندگار خواهد شد؛ به شکلی که شما به دوستتان که می‌رسید حتما چند داستانک را که در ذهنتان مانده است برایش می‌خوانید.

این مؤلف و منتقد تصریح کرد: مردم دنیا به ویژه نسل جوان از پند و اندرز خسته‌ شده‌اند. پیام‌هایی که در شعر فارسی کهن یا حتی شعرهای دوره مشروطه بود، به درد نسل امروز نمی‌خورد. شما نمی‌توانید به یک نفر برسید و ربع ساعت با او سلام و احوالپرسی کنید. تنگی وقت در این دنیای ماشینی مجال مفصل‌نویسی را از نویسندگان گرفته است. پیام‌های امروز باید کوتاه و موجز باشد. 

عبدالعلی دستغیب که در 16 آبان سال 1310 در شیراز متولد شده است در حدود پنجاه کتاب تألیفی و ترجمه‌ در کارنامه خود دارد که «مستی‌شناسی حافظ»، «بنیادها و رویکردهای نقد ادبی»، «برمی‌گردیم گل نسترن می‌چینیم» و ترجمه کتاب «فلسفه و حقیقت‌» اثر نیچه، از آن جمله‌اند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط