loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسامی پیامبر اعظم(ص) در کتاب‌های مقدس سایر ادیان

چهارشنبه 25 دی 1392

علاوه بر آیات قرآنی و اعترافات بسیاری از کشیشان مسیحی درباره رسالت و عظمت حضرت محمد(ص) در کتاب سریانی از پیامبر اسلام به نام «فارقلیطا» یاد شده و کتاب یونانی آن حضرت را به نام «پریکاتوس» معرفی کرده است.

همزمان با ولادت پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) و آغاز هفته وحدت، گذری بر اعتقاد سایر ادیان توحیدی درباره پیامبر اکرم(ص) داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

از منظر قرآن کریم تمام اقوام پیشین و پیامبران گذشته موظف بوده‌اند که به رسالت حضرت رسول(ص) ایمان بیاورند چرا که خداوند از همه آنها در این رابطه پیمان اکید گرفته بود و آنها نیز اعتراف کرده بودند که اگر بعد از تولد و ظهور حضرت محمد(ص) زنده بودند به آیین اسلام ایمان بیاورند.

«وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّیْنَ لَمَا آتَیْتُکُم مِّن کِتَابٍ وَحِکْمَةٍ ثُمَّ جَاءکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِکُمْ إِصْرِی قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَکُم مِّنَ الشَّاهِدِینَ»؛ هنگامی که خداوند از پیامبران پیشین پیمان گرفت که هرگاه به شما کتاب و حکمتی دادم سپس شما را فرستاده‌ای آمد که آنچه را با شماست تصدیق کرد البته به او ایمان بیاورید و حتما یاریش کنید آن گاه فرمود: آیا اقرار کردید و در این باره پیمانم را پذیرفتید؟ گفتند: «آری، اقرار کردیم.»

فرمود: «پس گواه باشید و من هم با شما از گواهانم.»

بر اساس این آیه تمام انبیای الهی، حضرت محمد (ص) را می‌شناختند و موظف بودند از آن حضرت پیروی کرده و به آئین‌ پاکش ایمان بیاورند. رسول خدا (ص) در حقیقت خاتم پیامبران و برترین و افضل‌ آنان است و در آخرت هم همه امت‌های گذشته به همراه پیامبرانشان تحت پرچم اسلام و تابع پیامبر خاتم (ص) خواهند بود. همچنان که در شب معراج نیز حضرت محمد (ص) در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس در جمع پیامبران بزرگ الهی همچون حضرت ابراهیم، موسی، عیسی و ... شرکت کرد و در نماز به آنان امامت نمود.

امام علی (ع) نیز فرمود: خداوند هیچ پیامبری را از حضرت آدم تا پیامبران بعدی مبعوث نکرد مگر اینکه از آنان عهد و پیمان گرفت که خود و پیروانشان در صورت درک عصر حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) به او ایمان آورده و یاریش کنند.

* پیامبر در صحف حضرت ابراهیم (ع)

حضرت ابراهیم (ع) پیامبر بزرگ الهی وقتی خانه کعبه را در مکه بنا کرد دست به دعا برداشته و در مورد حضرت محمد (ص) چنین گفت: پروردگارا! در این منطقه پیامبری مبعوث فرما که اهل اینجا باشد و آیات تو را بر آنان بخواند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و آنان را از آلودگی‌ها و گناهان پاکیزه گرداند.

«کعب بن غالب» از دانشمندان برجسته اهل کتاب و از اندیشمندان آیین توحیدی حضرت ابراهیم (ع) قبل از پیامبر اکرم (ص) بود. او ویژگی‌های حضرت محمد (ص) را در صحف حضرت ابراهیم (ع) خوانده و به او ایمان آورده بود.

*پیامبر اکرم(ص) از منظر دین یهود

روزی پیامبر اکرم (ص) به همراه عده‌ای از یارانش در مدینه به عبادتگاه یهودیان رفت و مشاهده کرد که آنان به قرائت تورات حضرت موسی (ع) مشغولند. وقتی پیامبر اسلامی (ص) را دیدند سکوت کرده و از ادامه قرائت تورات خودداری نمودند. پیامبر (ص) از آنان پرسید: چرا تلاوت تورات را قطع کردید؟! همه سکوت کردند و پاسخی به پیامبر (ص) ندادند.

در گوشه‌ای از کنیسه یهودیان، مرد بیماری دراز کشیده بود. وقتی که سکوت هم‌کیشان خود را مشاهده کرد از بستر بیماری برخاسته و گفت: ای محمد! آنان به اوصاف و ویژگی‌های تو در تورات رسیده بودند وقتی تو را دیدند نخواستند در حضور تو و یارانت فضائل و امتیازات تو را بازگو کنند که نوعی تایید آئین تو هم بود. آنگاه آن یهودی بیماری از بستر خود بلند شده و با تلاش زیاد تورات را به دست گرفته و تمام مطالب مربوط به فضائل و مناقب حضرت محمد (ص) را در آنجا قرائت کرد و گفت: ای محمد! این اوصاف توست و ویژگی‌های آئین‌ و امت تو. من همین جا گواهی می‌دهم که خدا یکی است و تو فرستاده خدای یگانه هستی! آنگاه لحظاتی سکوت کرد و نفس‌هایش به شماره افتاد و از دنیا رفت. حضرت دستور داد تا آن یهودی روشن‌ضمیر و خوش‌عاقبت را به روش اسلامی غسل داده و بعد از نماز دفن کنند.

عبدالله بن عمر گفته است: به خدا سوگند ویژگی‌های حضرت رسول (ص) در تورات حضرت موسی (ع) همانگونه است که خداوند در قرآن توصیف کرده و فرمود: «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا».

در تورات موسی (ع) افزون بر صفات والای نبوی (ص) می‌فرماید: تو استوانه استواری برای مکه بوده و بنده و فرستاده منی، تو را متوکل نامیدم، تو تندخو و سخت‌دل نیستی و در مجامع عمومی فریاد نمی‌کشی! تو بدی را با بدی پاداش نمی‌دهی، عفو و گذشت عادت توست.

در ادامه آیات تورات رسول خدا را اینگونه می‌ستاید: خداوند متعال او را قبض روح نخواهد کرد تا اینکه ملت عقب‌مانده و کج فهم را به راه راست هدایت نموده و آنان را با ندای توحیدی لا اله‌الا‌الله آشنا سازد؛ او چشمان نابینا را روشن ساخته و دل‌های زنگ زده و بیمار را جلا می‌بخشد و گوش‌های ناشنوای از حق را برای شنیدن سخن حق آماده می‌سازد.

* پیامبر اعظم(ص) در صحف ادریس

سیدبن طاووس در کتاب «سعد ‌السعود» می‌نویسد: در صحف ادریس اوصاف پیامبر اکرم (ص) به شایسته‌ترین وجهی بیان شده است در بخشی از آن آمده: من برای بندگان صالح، مخلص و با تقوایم مصطفی را پیامبر (ص) و مرتضی را امین گردانیدم محمد (ص) پیامبر و رسول است و مؤمنان باتقوا یاران او از میان امتش هستند. خداوند متعال به حضرت آدم خطاب کرد ای آدم به ذریه‌ات بنگر و حضرت آدم در میان ذریه‌اش گروهی را دید که نور آنان همه جای آفاق را فرا گرفته و درخشش ویژه‌ای دارند. حضرت آدم پرسید: پروردگارا! اینان کیانند؟ خداوند فرمود: اینها پیامبران از نسل تو هستند.

حضرت آدم دوباره پرسید: آنان چند نفرند؟ خداوند فرمود: یکصد و بیست و چهار هزار پیامبرند که سیصد و پانزده نفر از آنان نبی مرسل هستند. حضرت آدم گفت: خدایا چرا نور آخرین نفر از سلسله انبیاء از همه درخشنده‌تر و تابناک‌تر است؟ خداوند فرمود: به خاطر برتری او بر همه انبیاء و اولیاء. پرسید: این پیامبر کیست؟ و نامش چیست؟ خداوند فرمود: این محمد، پیامبر فرستاده، مورد اعتماد، نجیب، محرم اسرار، برگزیده، پاک خالص، حبیب، دوست، گرامی‌ترین مخلوق و پیشگاه من است و محبوبترین، نزدیکترین، شناخته‌ترین مخلوقاتم است. او از نظر علم، حلم، ایمان، یقین، صداقت، نیکوکاری، پاکدامنی، تواضع و فروتنی، پارسائی، فرمانبری از همه آنان برتر است.

برای او از حاملین عرشم و سایر آفریده‌ها در آسمانها و زمین پیمان گرفته‌ام که به او ایمان آورده و به نبوتش اقرار کنند ای آدم به او ایمان بیاور که در نزد من مقام و منزلت، فضل نور و وقارت فزونی یابد.

حضرت آدم گفت: به خدا و پیامبرش محمد ایمان آوردم خداوند فرمود: من نیز فضل و کرامت تو را افزایش دادم، ای آدم تو اولین کس از پیامبرانم و فرزندت محمد (ص) آخرین آنان می‌باشد.

*حضرت عیسی (ع)

حضرت عیسی (ع) در مورد پیامبر خاتم (ص) به پیروانش مژده داده بود. در کتاب انجیل علاوه بر بیان مشخصات حضرت محمد (ص) به مسیحیان توصیه شده است که از آن حضرت پیروی کنند. قرآن در این زمینه می‌فرماید:

«وَإِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِن بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ»؛ هنگامی که عیسی‌بن مریم گفت: ای فرزندان اسرائیل، من فرستاده خدا به سوی شما هستم. تورات را که پیش از من بوده تصدیق می‌کنم و به فرستاده‌ای که پس از من می‌آید و نام او احمد است بشارت می‌دهم.»

علاوه بر آیات قرآنی و اعترافات بسیاری از کشیشان مسیحی در مورد رسالت و عظمت حضرت محمد (ص)، در دایرة‌المعارف بزرگ فرانسه آمده است: محمد مؤسس دین اسلام و فرستاده خدا و خاتم پیامبران است. کلمه «محمد» به معنای بسیار حمد شده است و از ریشه حمد که به معنای تجلیل و تمجید است مشتق شده و بر اثر تصادف عجیب، نام دیگری که آن هم از ریشه «حمد» است و مرادف لفظ محمد می‌باشد یعنی «احمد» ذکر شده که احتمال قوی می‌رود مسیحیان عربستان آن لفظ را به جای «فارقلیط» به کار می‌بردند.

بر همین اساس، احمد یعنی بسیار ستوده شده و بسیار مجلل ترجمه لفظ «پیرکلتوس» است که اشتباهاً لفظ «پاراکلتوس» را جای آن گذارده‌اند به این ترتیب نویسندگان مذهبی مسلمان مکرر گوشزد کرده‌اند که مراد از این لفظ (در عهد قدیم و عهد جدید) بشارت ظهور پیامبر اسلام است. قرآن مجید نیز در آیه شگفت‌‌انگیز سوره صف به این موضوع اشاره می‌کند. در کتابهای انجیل از آن حضرت به نام «فارقلیطا» که معادل کلمه احمد است یاد شده است.

محمد صادق فخر‌الإسلام مؤلف کتاب «انیس‌الاعلام» که خود در اول یکی از کشیشان به نام مسیحی بوده است بعد از آنکه از یکی از اساتید ممتازش که از سران مسیحیت بوده واقعیت شخصیت حضرت محمد (ص) را فهمیده و به درستی آن حضرت را شناخته است به دین اسلام گرویده و علت ایمان به دین محمد (ص) را در همان کتاب اینگونه توضیح داده است: استادم در واتیکان دو کتاب از کتاب‌های تحریف نشده مسیحیان را به من نشان داد که یکی به خط یونانی و دیگری به خط سریانی بر روی پوست نوشته شده بود.

در کتاب سریانی از پیامبر اسلام به نام «فارقلیطا» یاد شده و کتاب یونانی آن حضرت را به نام «پریکاتوس» معرفی کرده و هر دو را به نام احمد و محمد ترجمه شده بود و تمام اوصاف و احوال پیامبر اسلام را ستوده و به آمدنش از زبان حضرت عیسی (ع) مژده داده بود.

و «یوحنا» صاحب انجیل چهارم نیز آمدن او را در باب‌های 14، 15 و 16 از زبان حضرت عیسی (ع) نقل کرده است: استادم گفت: علمای نصارا قبل از ظهور حضرت محمد (ص) اختلافی در این معنی نداشتند اما بعد از ظهور آن حضرت معنی فارقلیطا و پریکلتوس را به خاطر منافع مادی به نفع خود تغییر دادند. استادم سپس به من گفت: امروزه با آمدن دین اسلام، مسیحیت منسوخ است و نجات و سعادت در پیروی از دین محمد (ص) است.

منیع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط