loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ نگاری انقلاب اسلامی مورد غفلت قرار گرفته است

نویسندگان مرتبط : محمدحسن روزی طلب

چهارشنبه 9 بهمن 1392

محمد حسین روزی‌طلب مؤلف کتاب «صخره سخت» با موضوع پرونده‌های امنیتی سالهای 1359- 1357 در مراسم رونمایی از کتاب خود که عصر امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، اظهار داشت:‌ از سال 1387 به طور جدی تری مطالعه تاریخ انقلاب را پیگیری کرده‌ام و این مطالعات منجر به این شد که ویژه‌نامه‌ای به عنوان «رمز عبور 2» در روزنامه ایران منتشر شود.

وی افزود: مراجعه من به آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوع کار مرا از روزنامه‌نگاری به تالیف کتاب تغییر داد و ترکیب دو سبک سندنگاری و تاریخ‌شفاهی مرا در نوشتن کتاب یاری کرد.

مؤلف کتاب ادامه داد: در تألیف این کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسیار به من کمک کرد و با 30 شخصیت به گفت‌وگو نشستم که تا به آن زمان تن به مصاحبه نداده بودند. 

وی سپس به تبیین نام کتاب «صخره سخت» پرداخت و گفت: دلیل نام‌گذاری «صخره سخت» این بود که انقلاب اسلامی مانند امواج سهمگینی در برابر موج‌ها مقاومت کرد و این مقاومت به دلیل رهبری امام و وحدت مردم بود و بعدها مقام معظم رهبری این تعبیر را در نخستین سخنرانی در مقام رهبری انقلاب بکار بردند. 

نویسنده کتاب ادامه داد: نکته بعدی که باید به آن بپردازم دلیل چرایی نوشتن کتاب است. علت نوشتن کتاب این بود که اگر تاریخ را ننویسی دیگران برایت تاریخ می‌نویسند.

روزی طلب گفت: سی و چند سال پیش روزنامه‌ها تیتر می‌زدند چمران قاتل تل‌زَعتَر است اما این حرف امروز برای ما خنده‌دار است چون خود شهید چمران رهبر مبارزه و مقاومت در ایران و لبنان بوده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه حجم تاریخ‌نگاری با موضوع انقلاب اسلامی به زبان انگلیسی از زبان فارسی بیشتر است، گفت:‌ این حجم نشان‌دهنده این است که ما در تاریخ‌نگاری اسلامی غفلت کردیم. به طور مثال ما هنوز روزشمار تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ نداریم. ما تلاش کردیم که در قالب پروژه‌ای بخشی از این غفلت‌ها را جبران کنیم.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه من در این کتاب تلاش کردم عمق دشمنی ها و حجم یارگیری‌های گروه‌های ضد انقلاب را در اوایل انقلاب نشان دهم، گفت: به طور مثال متأسفانه کتاب‌هایی که در مورد سازمان مجاهدین خلق با نام «سازمان مجاهدین خلق؛ پیدایی تا فرجام» نوشته شده است، با اینکه کتاب ارزشمندی است و من در نوشتن کتاب از آن بهره زیادی برده بودم، ولی متاسفانه تلاش‌های مأموران سازمان اطلاعاتی ایران در این کتاب جایی ندارد و به این ترتیب بسیاری از گروه‌های معاند می‌توانند از این مسئله استفاده کنند و به متن‌های تاریخی که در داخل ایران نوشته شده ارجاع دهند.

وی ادامه داد: در مورد موضوع اعدام معاندین بعد از عملیات مرصاد غفلت کردیم و صدها کتاب در خارج از کشور درباره آن نوشته شده است و در آن به بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تا ارکان دیگر انقلاب هجمه شده است. این در حالی است که ما دور این واقعه تاریخی خط قرمز کشیدیم و وضع به گونه‌ای شده است که در بیرون از مرزهای ایران روایتی از این اعدام‌ها ترسیم شده که تصور می‌شود خلل ‌ناپذیر است و این در حالی است که مقام معظم رهبری در سخنرانی به تبیین این ماجرا پرداخته است.

روزی طلب با اظهار تأسف از اینکه در بسیاری از منابع تاریخی که بعد از انقلاب نوشته است، نقش رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی حذف شده است، گفت: انگار این شخصیت در تاریخ انقلاب اسلامی تأثیرگذار نبوده است!؟

وی افزود: رهبری در ماجرای شکل‌گیری ستادهای جنگ‌های نامنظم نقش درخشانی داشته است. متاسفانه بعد از سالها هم اکنون قضیه سوسنگرد در حال بررسی و برجسته شدن است.

نویسنده کتاب «صخره سخت» با طرح این پرسش که چرا سراغ نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رفته است، گفت: نخستین هدفم این بود که می‌خواستم با اسرائیلی‌ها مبارزه کنم. متأسفانه دشمنان ما تصویری از سازمان اطلاعاتی ایران ارائه دادند که سرشار از خیانت و باندبازی است اما خدماتی که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی انجام داده تقدیر است.

وی افزود:‌ تمام اسناد سفارت آمریکا بعد از تسخیر منتشر شده است و این کار دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی بوده است و قطعاً چند دانشجو به طور خودکار نمی‌توانستند دست به چنین کار بزرگی بزنند.

روزی‌طلب گفت: از دیگر اقدامات پر افتخار وزارت اطلاعات منکوب کردن وسیع‌ترین سازمان ترور در کشور(منافقین) و بزرگترین توطئه‌های قومی بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من در این کتاب تا جایی که توانستم به شهدای گمنام ادای دین کردم.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط