loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جشنواره داستان انقلاب بین‌المللی می‌شود

نویسندگان مرتبط : علیرضا قزوه

یکشنبه 27 بهمن 1392

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره داستان انقلاب با اشاره به این‌که در کشور پاکستان شاعران و نویسندگان زیادی آثاری با موضوع امام خمینی(ره) دارند، پشنهاد کرد در دوره بعدی این جشنواره بخشی به شرکت‌کنندگان خارجی اختصاص داده شود.
نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره داستان انقلاب صبح امروز، 26 بهمن 92 در سالن امیرحسین فردی (اندیشه 2) حوزه هنری برگزار شد. 

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ابتدای این مراسم اظهار کرد: امسال ششمین جشنواره داستان انقلاب برگزار می شود که هدفش معرفی این ژانر و بزرگی کار مردم و حضرت امام (ره) و عظمت انقلاب به مردم ما، جهان و نسل های آینده در حیطه ادبیات است. مطمئن باشید اگر ما داستان انقلاب را ننویسیم، دیگران آن را برایمان می‌نویسند. 

وی با بیان این‌که ادبیات انقلاب ویترین هنر انقلاب است، ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران سینمای فاخری به جهان معرفی کرده است و این از برکات ادبیات انقلاب اسلامی به شما می‌آید. ضمن این‌که تاثیر شعر و ادبیات انقلاب هم در دیگر هنرها انکارناپذیر است و باعث رشد آن‌ها شده است. اگر انقلاب الهی بخواهد در کشوری شکل بگیرد و ادبیات آن را روایت نکند، ممکن است از مسیرش منحرف شود. 

قزوه با تشبیه رسالت داستان‌نویسان به رسالت حضرت زینب(س) در کربلا، افزود: رسالتی که حضرت زینب(س) در کربلا داشت، حالا بر دوش نویسندگان انقلاب اسلامی است و همین رسالت را رزمندگان دفاع مقدس بر دوش کشیدند. اگر ما حضور جدی نداشته باشیم رسانه‌های خارجی ادبیات انقلاب اسلامی را تحریف خواهند کرد و نمونه‌اش این است که این ژانر را انکار می‌کنند. متاسفانه هنوز هم برخی‌ سوال‌های عجیب و غریبی مطرح می‌کنند مبنی بر این که «آیا ادبیاتی به نام انقلاب اسلامی وجود دارد؟» مسلما وجود دارد و بعد از 35 سال داریم بازخورد آن‌ را در جامعه می‌بینیم. 

این شاعر حوزه انقلاب درباره پرداختن دیگر کشورها به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عنوان کرد: درباره ادبیات جنگ و دفاع مقدس، نویسندگان اروپایی‌ها آثاری به رشته تحریر درآورده‌اند. آن‌ها می‌دانند این ادبیات چه ارزشی دارد و می‌توانند از آن برای ادبیات خودشان بهره ببرند. این اتفاق در کشور هندوستان هم افتاده است و در «لکنو»ی این کشور، دانشجوی دکترایی دیدم که رساله‌اش را درباره آثار رضا امیرخانی نوشته بود. 

وی درباره ترجمه آثار ادبیات داستانی دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی به زبان‌های دیگر، اظهار کرد: کتاب «دا» در پاکستان ترجمه و منتشر شده و سایر آثار مربوط به دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی حوزه هنری هم در دیگر کشورها منتشر می‌شوند. امیرحسین فردی، نویسنده متعهد انقلاب اسلامی داستان انقلاب را پایه گذاری کرد. شاید آن زمان تاکیدی بر لزوم نوشتن داستان در حوزه انقلاب اسلامی نبود اما فردی با راه اندازی جشنواره داستان انقلاب این حرکت را آغاز کرد. طی 6 دوره برگزاری این جشنواره هم بیش از دو هزار داستان نوشته شد که حاصل کار شادروان فردی و یارانش بود. 

قزوه با بیان این‌که اگر به این میراث چیزی اضافه نمی‌کنیم نباید چیزی از آن کم کنیم، اضافه کرد: در ششمین دوره جشنواره داستان انقلاب، آثار هم از نظر کیفیت و هم کمیت رشد قابل توجهی داشته است و خوشبختانه بیشتر برگزیدگان ما جوانان تازه کارند. آرا هیات داوارن هم از روی عدالت و انصاف بود. خوشحالیم که چهره‌های شاخص از گرد راه رسیده‌اند و این نشان می‌دهد که ادبیات انقلاب در حال رویش است. 

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در پایان عنوان کرد: با گذشت شش دوره از جشنواره ادبیات داستان انقلاب باید پا را از مرزها فراتر بگذاریم. در سفری که به تازگی با محمد حسین جعفریان به پاکستان داشتیم با بیش از 70 شاعر و نویسنده پاکستان در شهرهای گوناگون این کشور دیدار کردیم و باید بگویم کمتر شاعر و نویسنده ای بود که درباره امام (ره) شعر نسروده باشد! در جشنواره بعدی داستان انقلاب باید فضایی ایجاد کنیم که فارسی‌زبانان منطقه هم که آثاری درباره انقلاب اسلامی دارند در آن حاضر شوند. تلاش می‌کنیم سال آینده حتما فارسی زبانان و نویسندگان کشورهای همسایه را هم رصد و از آن ها برای حضور در جشنواره داستان انقلاب دعوت کنیم.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط