loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اهدای 4200 جلد کتاب قدیمی به کتابخانه آستان قدس رضوی

دوشنبه 28 بهمن 1392

رهبر معظم انقلاب گنجینه‌ای افزون بر 4 هزار و 200 جلد کتاب علمی و فرهنگی ارزشمند شامل چاپ سنگی، سربی و چاپی از قدیم‌ترین کتاب‌های چاپ ‌شده در ایران، مصر، ترکیه و بیروت را به کتابخانه مرکزی آستان قدس اهدا کردند.

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب برای دومین بار در سال جاری، مجموعه‌ای ارزشمند شامل چهار هزار جلد کتاب چاپی و سربی قدیمی و 250 نسخه کتاب چاپ سنگی را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کردند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در این مجموعه دوره کامل نشریه «هنر و مردم» و کتاب‌های برجسته‌ای مانند «اکسیر اعظم» اثر محمداعظم ناظم‌جهان و «بحار الانوار» (چاپ امین الضرب، معروف به کمپانی) وجود دارد.

وی افزود: این مجموعه در حال ساماندهی، آماده‌سازی، ثبت و فهرست‌نویسی است و اطلاعات کتاب‌شناختی آن به‌ زودی در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نخستین مجموعه نسخه‌های اهدایی مقام معظم رهبری در سال جاری که هزار و 35 نسخه نفیس را در بردارد، ادامه داد: این مجموعه نفیس که در اواخر مردادماه به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد، شامل 544 کتاب خطی، 336 کتاب چاپ سنگی و 21 کتاب چاپ سربی قدیم به زبان لاتین است.

زاهدی افزود: کار ثبت این نسخه‌ها در دفتر اموالی و تهیه نسخه پشتیبان (تصویر دیجیتالی) از آن‌ها در شهریورماه سال جاری به انجام رسید و اطلاعات کتاب‌شناختی آن‌ها هم‌اکنون در اختیار نسخه‌شناسان و پژوهشگران قرار دارد.

وی با بیان این‌که در نخستین مجموعه اهدایی مقام معظم رهبری، نسخه‌های نفیس و حائز اهمیت تاریخی و هنری فراوانی به چشم می‌خورد، تصریح کرد: نسخه‌ای از «ذخیره خوارزمشاهی» (کتابت آغاز سده هشتم هجری)، نسخه نفیس «خمسه امیرخسرو دهلوی» (کتابت سال 981 هجری قمری و دارای جدول‌بندی به زر، سرخی و لاجورد) و ترجمه‌ای از کتاب «مهابهاراته» (دارای 7 مجلس نگاره [مینیاتور] و 20 کتیبه و سرلوح) از مهم‌ترین نسخه‌های این مجموعه بی‌همتا هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ نسخه‌هایی از «معارج النبوة» اثر ملا مسکین فراهی (کتابت سده دوازدهم هجری و دارای تذهیب و سرلوح)‌، تفسیر «انوار التنزیل و اسرار التأویل» اثر عبدالله بن عمر بیضاوی و «مثنوی معنوی» اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (کتابت سده دهم و دارای 12 سرلوح و کتیبه مذهب و مرصع)‌ از دیگر نسخه‌های نفیس موجود در این مجموعه هستند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به موضوع‌های نسخه‌های اهدایی رهبر معظم انقلاب گفت: قرآن، فقه، کلام، ادبیات، تاریخ، طب،‌ عقاید‌ و ... از جمله موضوع‌های این نسخه‌ها است و فهرست آن به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.‌

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط