loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«از هراره تا تهران»؛ شرح سفر رهبر انقلاب به آفریقا

چهارشنبه 20 فروردین 1393

مؤسسه ایمان جهادی - صهبا- با کتاب «از هراره تا تهران» در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور می‌یابد. این کتاب  در 336 صفحه تدوین شده که با ارائه سبکی جدید، سعی دارد که ماجرای حضور مقام معظم رهبری در اجلاس سران عدم تعهد سال 65 در کشور زیمبابوه و اتصال این اجلاس به اجلاس سران عدم تعهد تهران از نقش ایشان در معادلات سیاسی جهان پرده بردارد.

مقدمه این کتاب خطبه اول نمازجمعه 7 محرم سال 65 شمسی است که مقام معظم رهبری در آن به مناسبت دهه محرم به تشریح قیام اباعبدالله الحسین(ع) و تبیین ظلم‌ستیزی و دلایل ایجاد ظلم بر بستر قیام عاشورا می‌پردازند. کتاب «از هراره تا تهران» در سه بخش اصلی هراره، از هراره تا تهران و تهران تدوین شده است. در بخش هراره حضور مقام معظم رهبری در اجلاس سران عدم تعهد هراره به صورت روزانه و لحظه به لحظه با توجه به اسناد موجود در رسانه‌های آن زمان روایت شده است. در پایان این بخش هم خطبه دوم نمازجمعه‌ای که در مقدمه آورده شده که شرح ماوقع سفر به اجلاس سران غیرمتعهدها در هراره توسط خود ایشان است، بیان می‌شود.

در بخش از هراره تا تهران این کتاب، به فرجام مسائل سیاسی مطرح در آن زمان از جمله مسئله آپارتاید و جنگ ایران و عراق پرداخته شده است. بخش تهران کتاب نیز مربوط به سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در اجلاس سران عدم تعد تهران و دیدارهای ایشان با سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس است.

از بخش‌های جالب کتاب «از هراره تا تهران» اتفاقات حاشیه‌ای زمان اجلاس عدم تعهد در کشور زیمبابوه است. اجلاس هراره به جهت قرار گرفتن در سال‌های پایانی دفاع مقدس و حساسیت رسانه‌ها بر آن از مهمترین فرصت‌های جمهوری اسلامی بوده است که در آن می‌توانسته حقانیت خود را اثبات کند. از ابتدای این اجلاس با سفر رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این اجلاس و بیان حقایق انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دیدارهای حاشیه‌ای، وضعیت افکار عمومی جهان به سمت جمهوری اسلامی ایران متمایل شد.

تدبیر ایشان موجب آن شد تا فریادها بر سر ایران برای پذیرش صلح ساکت شود و حقایق بر همه روشن شود. سفر نکردن صدام حسین به کشور زیمبابوه و انجام دو عملیات پیروزمندانه کربلای دو و سه در مناطق حاج عمران و اسکله نفتى الامیه و البکر و سخنان روشنگرانه آیت‌الله خامنه‌ای موجب تقویت جبهه جمهوری اسلامی ایران و دوستان آن در اجلاس سران غیرمتعهدها شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی که دوازدهم آبانماه سال 1380 در دیدار با جوانان استان اصفهان‌ داشتند، با اشاره‌ای به سخنرانی خود در هشتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد یادآور شدند: من در زمان ریاست جمهورى، در کنفرانس غیر متعهّد‌ها در زیمباوه شرکت کردم. کنفرانس غیر متعهّد‌ها عمدتاً در اختیار چپ‌ها بود. البته دولتهاى متمایل به غرب و امریکا هم در آن‌جا بودند؛ اما کارگردان عمده، یکى رابرت موگابه و دیگرى فیدل کاسترو بود - که این‌ها چپ بودند - بقیه رؤساى جمهورِ چپ دنیا هم که طرفدار شوروى بودند، حضور داشتند و عمده کارگردانى در دست این‌ها بود.

ایشان افزودند: من رفتم در آن‌جا سخنرانى کردم. سخنرانى من صددرصد ضدّ امریکایى و ضدّ استکبارى بود. حقایق انقلاب، حقایق کشور، جرایم امریکا، جرایم علیه ملت ایران، مسائل مربوط به جنگ تحمیلى و امثال این‌ها را گفتم. بعد با‌‌ همان صراحت و شدّت، به تجاوز شوروى به افغانستان حمله کردم. این‌ها مبهوت مانده بودند! یکى از‌‌ همان رؤساى جمهور چپ به من گفت، تنها غیر متعهّد در این کنفرانس، ایران است. ببینید؛ نظام اسلامى در ابعاد جهانى، این‌طور اهمیت و جلوه پیدا مى‌کند و حتى دشمنانش مجبور مى‌شوند به آن احترام کنند.

«از هراره تا تهران» در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تهران در غرفه انتشارات صهبا توزیع خواهد شد. نمایشگاه کتاب تهران از روز دهم اردیبهشت ماه به مدت 10 روز در مصلی امام خمینی(ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط