loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیر مطالعاتی ادبیات پایداری به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

انتشارات مرتبط : سوره مهر | ملک اعظم | شهید ابراهیم هادی

شنبه 3 خرداد 1393

پایگاه پژوهشی تحلیلی راه بردی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر سیر مطالعاتی ادبیات پایداری را به پیشنهاد مرتضی سرهنگی معرفی می نماید.

 

 

رهبر معظم انقلاب نیز در باره مطالعه کتب دفاع می فرمایند: الان چند سالی است که کتاب هایی درباره سرداران و فرماندهان جنگ باب شده و می نویسند و بنده هم مشتری این کتاب هایم و می خوانم. با این که بعضی از این ها را من خودم از نزدیک می شناختم و آن چه را هم که نوشته روایت های صادقانه است، این هم حالا آدم می تواند کم و بیش تشخیص دهد که کدام مبالغه آمیز است و کدام صادقانه است. بسیار تکان دهنده است؛ آدم می بیند که این شخصیت های برجسته، حتی در لباس یک کارگر به میدان جنگ آمده اند…. من توصیه می کنم و واقعا دوست می دارم شماها بخوانید. من می ترسم این کتاب ها اصلا دست شماها نرسد. ۸۵/۳/۲۳


 

 

1- نام کتاب: کوچۀ نقاش ها

نویسنده: خاطرات سید ابوالفضل کاظمی با گفت و گو و تدوین راحله صبوری

انتشارات: سوره مهر

ابوالفضل کاظمی متولد کوچه نقاش ها در محله گارد ماشین دودی بین خیابان صفاری و خیابان خراسان است به دلیل علاقه اش به این محله و کوچه نام کتاب را کوچه نقاش ها گذاشته است.در این کتاب راوی دست ما را میگیرد و ما را به شانزده گذر از زندگی اش می برد .کتاب حاصل سه ماه مصاحبه صبوری با کاظمی است . کاظمی فرمانده گردان بسیجی لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص) بوده وی در طول جنگ در چندین عملیات به صورت نیروی آزاد شرکت داشته و در عملیات کربلای ۵ و ۸ فرمانده گردان عملیاتی میثم بوده است.

 

۲- نام کتاب: سفر به گرای ۲۷۰درجه

نویسنده: احمد دهقان

انتشارات: سوره مهر

این کتاب به دلیل سبک خاص نوشته و روایت عمیق و ویژه جنگ اقبال زیادی به خود جلب داشت و مورد توجه جدی قرار گرفت. داستان کتاب از زبان ناصر بیان می شود. ناصر رزمنده جوانی است است که بارها سابقه شرکت در جبهه داشته. در بین امتحانات مشق و درس را رها و به همراه دوستش علی راهی منطقه جنگی جنوب می شود. در آنجا ضمن دیدار مجدد با دوستان سابقش، از قریب الوقوع بودن عملیاتی مهم اطلاع می یابد.

 

 

3.نام کتاب: روزهای آخر

نویسنده: احمد دهقان

انتشارات: سوره مهر

احمد دهقان در روزهای آخر روایتگر روزهای پایانی جنگ است. از عملیات بیت المقدس هفت می گوید و روزهای آماده باش، که در اردوگاه کوزران میگذرد. بر گرده کوهی جای گرفته است و تداعی کننده روزهای پر خاطره است از دوستانی که دیگر نیستند !

 

۴- نام کتاب: سلام بر ابراهیم

نویسنده: زندگی شهید ابراهیم هادی

انتشارات: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی

 

«سالم بر ابراهیم» کاری است از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی که در قالب زندگینامه ای مختصر و ۶۹ خاطره درباره شهید بزرگوار و مفقود الاثر «ابراهیم هادی» منتشر شده است.

 

۵- نام کتاب: خاک های نرم کوشک

نویسنده: خاطراتی از شهید برونسی به کوشش سعید عاکف

انتشارات: ملک اعظم

 

خاک های نرم کوشک کتابی نوشتۀ سعید عاکف در حوزۀ جنگ ایران و عراق است و پیرامون زندگی عبدالحسین برونسی است. این کتاب خاطرات همسر و دوستان عبدالحسین برونسی را درباره وی نقل می کند.

 

۶- نام کتاب: بابانظر

نویسنده: خاطرات شهید محمدحسن نظرنژاد به کوشش سید حسین

بیضایی و مصطفی رحیمی

انتشارات: سوره مهر

 

این کتاب حاصل مصاحبه های شفاهی با سردار شهید محمدحسن نظرنژاد است که طی آن خاطرات راوی پیرامون انقلاب و جنگ تحمیلی بیان می شود. محمدحسن نظرنژاد ملقب به بابانظر بیشتر زمان جنگ ایران و عراق را در جبهه های جنگ گذراند و آسی بهای جدی دید.

 

7. نام کتاب: ناگفته های جنگ

نویسنده: خاطرات شهید صیاد شیرازی به کوشش احمد دهقان

انتشارات: سوره مهر

قلم دهقان در این کتاب توانسته روایتی جذاب از گفتارهای شهید صیاد شیرازی ارائه کند، تا آنجا که چنانچه مخاطب مطلع نباشد که آنچه که میخواند گفتارهای یک فرمانده جنگی است خود را در برابر یک اثر داستانی می یابد.

 

۸- نام کتاب: حرمان هور

نویسنده: یادداشت هایی از احمدرضا احدی به کوشش علیرضا کم ری

انتشارات: سوره مهر

این کتاب مجموعه ۹۳ قطعه از یادداشتها و دستنوشته های شهید احمدرضا احدی، دانشجوی سال دوم رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی است که در سال ۱۳۶۴ در کنکور سراسری با استفاده از سهمیه رزمندگان، در تمامی رشته های انتخابی رتبه اول را کسب کرده است. گردآورنده معتقد است «نوشته های شهید از تکرار عادت خاطره نویسی صرف بیرون می شود و از تماشای آفاقی به سیر انفسی دلالت می کند و روح کلی و غالب در نوشته های او بواسطه بازتاب مستقیم وقایع پیرامونی اش در جبهه های جنگ، تلفیقی از رخدادهای بیرونی و دریافت های دقیق و ظریف شخصی است».

 

۹- نام کتاب: نوشتم تا بماند

نویسنده: یادداشت های روزانه آیت الله جمی/ محسن کاظمی

انتشارات: سوره مهر

 

“نوشتم تا بماند” یکی از آثار ماندگار دفاع مقدس است. این اثر یادداشت های روزانه عالم مبارز و نستوه آیت الله جمی می باشد، هم او که در طول دوران جنگ، همواره یار و همراه رزمندگان در جبهه های نبرد بود و در جبهه و پشت جبهه به بررسی و رفع مشکلات مردم و رزمندگان می پرداخت. این یادداشت ها به اهتمام محسن کاظمی تنظیم گردیده و توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت به زیور طبع آراسته شده است.

 

۱۰- نام کتاب: شرح اسم

نویسنده: هدایت الله بهبودی

 

 

شرح اسم عنوان کتابی است با محتوای زندگینامه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای و شامل ۳۹ سال ابتدایی آن یعنی از سال تولد وی ۱۳۱۸ تا سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۱۳۵۷ می شود. هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب، بر اساس خاطرات شخصی منتشر شده رهبر انقلاب، مصاحبه با دوستان ، همراهان و اطرافیان ایشان و مطالعه اسناد تاریخی علنی و اطلاعاتی، امنیتی به صورت ریز پردازانه و جزئی نگرانه این کتاب را در۷۶۶ صفحه گردآوری کرده است.

 

۱۱٫ نام کتاب: برای تاریخ می گویم

نویسنده: خاطرات محسن ر فیقدوست به کوشش محسن غالمیان

انتشارات: سوره مهر

کتاب «برای تاریخ می گویم» از مقطع ورود حضرت امام)ره( در ۱۲ بهمن که رفیق دوست راننده بلیزر امام(ره) بود، آغاز و در ادامه حوادث دهه اول انقلاب و جنگ تحمیلی از زبان ایشان نقل می شود. رفیق دوست به این دلیل که پایه گذار سپاه است و بعد از آن مسئول تدارکات جنگ بوده به عنوان یکی از شخصیت های مهم در این ایام به حساب می آید.

 

۱۲- نام کتاب: سال های بیقرار

نویسنده: خاطرات جواد منصوری به کوشش محسن کاظمی

انتشارات: سوره مهر

 

جواد منصوری از مبارزان و فعالان انقلابی است که به خاطر فعالیت های مستمر علیه رژیم طاغوت، به زندان می افتد. وی در طول مبارزات خود با گروه های مختلف مبارز سیاسی همکاری داشته است و این کتاب، خاطرات منصوری را از بدو تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی دربرمی گیرد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط