loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آغاز سلسه جلسات استاد رحیم پور با موضوع بازار اسلامی

انتشارات مرتبط : طرح فردا

نویسندگان مرتبط : حسن رحیم پور ازغدی

از موانع اصلی اقتصاد مقاومتی گرایش مردم و مسئولین به دنیا طلبی است. فرمایشات رهبری همان مواضع امام خمینی(ره)است. برخی از یاران سابق امام (ره) جرات تکرار حرفهای امام (ره) را ندارند.

شنبه 17 خرداد 1393

«بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی» موضوع سلسله جلساتی است که قرار است در هفته های آتی و پیش از خطبه های نماز جمعه تهران توسط استاد حسن رحیم پور ازغدی به بحث گذاشته شود.

استاد حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز جمعه و پیش از خطبه های نماز جمعه تهران پشت تریبون نماز جمعه رفت و در خصوص بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد.

وی با اشاره به موضوع سلسله نشست هایی که بنا است در سخنرانی نماز جمعه برپا شود گفت: در نشست هایی که در هفته های آینده نمازجمعه ادامه دارد مفهوم شناسی بازار اسلامی به صورت اعم آن در نظام تولید، توزیع و الگوی مصرف و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی گفت وگو می کنیم و همچنین تحولات بسیار مهمی که منجر به اقتصاد اسلامی می شود در حوزه نمادگذاری و اولویت بندی را بررسی خواهیم کرد.

پورازغدی ادامه داد: بحث اقتصاد اسلامی که در ذیل آن عباراتی چون توسعه و پیشرفت، عدالت اجتماعی و اقتصاد و فرهنگ درج می شود از مباحث مهمی اس که همیشه مغفول مانده است. اقتصاد و فرهنگ در موضوع عزم ملی مربوط به مردم می شود و در باب مدیریت جهادی در ارتباط با مسئولین و نهادهای حکومتی است که از یک طرف به احکام شرعی مستحدثه اقتصاد و بازار مرتبط است و از طرف دیگر به مسئولیت نهادهای حکومتی و به صورت خاص قوه مجریه وابسته است.

وی با اشاره به بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه گفت: بیشتر این مشکلات مربوط به مکاسب محرمه مستحدثه است که در بازار شکل گرفته است و روش کس حرام است که در بازار بوجود آمده است. تلاش داریم با دسته بندی آیات و روایاتی در مباحث پیش رو فرهنگ عمومی در بازار و خصوصیات فرهنگی و آموزشی برای بازار مسلمین را تبیین کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: یک نکته ای که کم کم نسبت به آن بی توجه شده ایم تفاوت بین بازار مسلمین و بازار اسلامی است. بازار مسلمین در همه کشورهای اسلامی است اما بازار اسلامی یک مناسبات حقوقی و اخلاقی دارد که اگر رعایت نشود آن بازار اسلامی نخواهد بود.

ویژگی بازار اسلامی از دیدگاه پیامبر

پورازغدی تصریح کرد: در روایات متعددی در مورد خصوصیات بازار اسلامی از پیامبر نقل شده است که، بازاری که در آن دروغ گفته نشود، دوم اینکه قسم نخورند و سوم چانه نزنند، یک بازار اسلامی خواهد بود. حالا شما در مورد بازار مسلمین نگاه بکنید که این 3 خصوصیت را دارند و قضاوت با خود شماست.

وی افزود: اگر بین اصناف در روابط درون صنفی بازار و روابط نهادها با بازار و روابط بازار با مردم این خصوصیات رعایت شد بازار ما اسلامی است.

عضو شورا عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سرفصل جلسه اول به موضوع اقتصاد مقاومتی بر اساس تعابیر امام و رهبری گفت: در موضوع اقتصاد بیشترین اتکای امام به استعدادهای درون ملت بود و اینکه از دشمنان ملت برای پیشرفت مایوس باشند. تعبیر امام این بود که باید ظرفیت های درون کشور فعال شود و تولیدکنندگان داخلی را تقویت کنند.

همچنین نظام توزیع از دست دلال بازی نجات پیدا کند و فضای سالم و امنی برای کسانی که قصد اقتصاد اسلامی دارند شکل بگیرد. اقتصاد اسلامی به معنای اینکه کالا از دست تولیدکننده به مصرف کننده با سودی حلال برسد.

رحیم پورازغدی با اشاره به بیانات امام گفت: بالاترین ضربه ای که در رژیم پهلوی به ملت ایران زده شد، تضعیف روحی متخصصین و تولیدکنندگان بود که کشور را وابسته به تولید کنندگان خارجی کرد. امام می گفت ما باید تصمیم بگیریم که در همه رشته ها در صدر باشیم و این ها با رعایت اقتصاد اسلامی در بازار محقق می شود.

وی ادامه داد: تعبیر دیگری که امام داشت این بود که نگذارید افراد متمکن و متمول به قدرت برسند. چون اینها مردم ایران را به حساب نمی آورند و در مقابل قدرت قدرتمندان مادی جهان متملق و خاضع خواهند بود چون آنها اعتماد به خدا ندارند و برای همین اتکال به نفس و مردم نخواهند داشت.

امام (ره) درباره بازگشت چه افرادی به قدرت هشدار داده بودند؟

رحیم پورازغدی در بخش دیگری از سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: امام نسبت به دو گروه هشدار دادند که پست های کلیدی و سرنوشت ساز کشور برنگردند یکی دسته ای که در منشور روحانیت امام آورده است انقلابی نماهایی که با ظاهر دین هستند و دیگری لیبرالهای مذهبی که شخصا مذهبی هستند ولی دل به مفاهیم غرب دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات امام گفت: ملت ما دنبال اقتصاد و پیشرفت هست ولی این موضوع زیر سایه دشمن محقق نمی شود و باید به نیروی خود اتکا کند.

رحیم پورازغدی با اشاره به دوره رهبری پس از امام گفت: متاسفانه برخی از شاگردان و یاران اسبق امام در دوره پس از امام جرات بیانات نظر امام را نداشتند اما رهبری حرف هایی را زدند که از جنس حرفها و راه امام در دهه 60 بود.

وی با اشاره به خاطره دیدار خود با رهبری گفت: سال ها قبل خدمت رهبری رسیدیم و به ایشان گفتیم که ما در دوره جنگ جرات نمی کردیم انقلاب را بدون امام تصور کنیم و وقتی که امام رفتند خیلی از دوستان ترس این را داشتند که بعد از امام انقلاب چه خواهد شد و ما پیش خود فکر نمی کردیم که انقلاب با همان شعارها و با همان عزت بین المللی دوره امام پیش برود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در آن جلسه با همان جسارت و سادگی خود به ایشان عرض کردم بعد از شما انقلاب چه می شود و این انقلاب با این همه دشمنی و پیچیدگی رهبری چگونه اداره خواهد شد و رهبری به من گفتند همان خدایی که پس از امام انقلاب را پیش برد بعد از من بهتر از من را خواهد آورد و تا زمانی که مردم با خدا باشند خداوند هم با این انقلاب خواهد بود.

رحیم پورازغدی ادامه داد: از این جهت خدا را شکر می کنیم که حرف های رهبری همان مواضع امام است که در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و عدالت اجتماعی این موضوع دیده می شود.

وی با اشاره به تعابیر رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: تمام پیشرفت های اقتصادی و علمی ما در شرایط تحریم صورت گرفت و رهبری در چند مورد مهمترین خطراتی که مانع اقتصاد مقاومتی است را برشمردند. از جمله گرایش مردم و مسئولین به دنیاطلبی است که متاسفانه بخشی از جامعه را گرفتار مادی گرایی و اشرافی گری کرده است و در این زمینه توجیه مذهبی هم می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: خطر دوم که مانع اقتصاد مقاومتی است بحث مصرف زدگی است که هم در جامعه و دولت رتبه های بالای جهانی را به لحاظ مصرف داریم.

وی با اشاره به خطر سوم که نکته مهم و تاسف باری از سوی رهبری است گفت: متاسفانه پیشرفت های مادی جمهوری اسلامی از پیشرفت های معنوی بیشتر شده است در حالی که توقع از جامعه جمهوری اسلامی بیشتر از این است. روستاهای ما برق دار شده، موشک و تانک ساختیم، انرژی هسته ای داریم و سوال رهبری این است که آیا ما به همان اندازه که در حوزه آبادانی پیشرفت داشتیم به همین اندازه پیشرفت دینی هم داریم.

روایت پیامیر در مورد وضعیت امت اسلامی در آخرالزمان

رحیم پورازغدی با خواندن روایتی از پیامبر در مورد امت اسلام در آخرالزمان گفت: پیامبر در روایتی احوال امت خود را در دوره آخرالزمان اینگونه بیان کرده است که ظاهرشان را مذهبی می کنند ولی باطن شان فاسد است و در بازارشان طمع می کنند و به وعده های خدا اعتنا ندارند،ریا می کنند و از خدا نمی ترسند. دروغ گفتن بین مردم عادی می شود و در بازار مسلمین ربا رایج می شود، ساختمانهای مذهبی محکم و تمیز است اما احکام و سبک زندگی قرآنی در جامعه تعطیل است و در این زمان است که امام زمان(عج) می آید تا دوباره مسلمانان را مسلمان کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما باید آموزش دینی را در بین بازار و جامعه داشته باشیم. امروز برخی از مکاسب محرمه در بازار رایج شده است که خود بازاریان متدین هم این موضوع را نمی دانند که کسب حرام می کنند. ابتدا باید آگاهی کافی و آموزش ویژه در بازار صورت بگیرد تا بازار اسلامی درست شود چون اگر آموزش نباشد ممکن است بازاریان در ربا فرو بروند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط