loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ تحلیلی زندگی علی (ع) در تازه ترین اثر محمود حکیمی

انتشارات مرتبط : دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسندگان مرتبط : محمود حکیمی

جدیدترین کتاب محمود حکیمی با عنوان «علی (ع) جانشین راستین» منتشر شد. در این کتاب با کلام و بیانی ساده تاریخ تحلیلی زندگی امیر مؤمنان علی (ع) به مخاطب ارائه شده است.

چهارشنبه 21 خرداد 1393

محمود حکیمی در جدیدترین کتاب خود به تاریخ تحلیلی زندگانی حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابی طالب، از تولد تا شهادت پرداخته است.

کتاب دو بخش کلی دارد. بخش نخست شامل تولد و زندگی علی (ع) تا پایان خلافت عثمان است. این بخشِ کتاب از منظر زمانی، از 13 رجب سال سی ام «عام الفیل» ــ یعنی 13 سال قبل از بعثت پیامبر اسلام (ص) ــ تا سال 35 هجری ــ یعنی واقعه کشته شدن خلیفه سوم، عثمان بن عفان ــ را در بر می گیرد.
 
در این بخش مهم ترین رویدادهای سال های اولیه بعثت پیامبر ــ یعنی واقعه دعوت از خویشاوندان و جریان برادری پیامبر با امیرالمومنین ــ و رویدادهای سالهای بعد ــ مانند ازدواج حضرت امیر با فاطمه زهرا (س)، غزواتی که حضرت امیر در رکاب پیامبر شرکت کرد، واقعه غدیر خم، وفات پیامبر، ماجراهای سقیفه، پشتیبانی حضرت زهرا (س) از مقام امامت و ولایت، وفات حضرت زهرا (س)، سلوک حضرت امیر در دوران خلفای سه گانه‏‏، به ویژه خلیفه سوم و واقعه قتل او ــ با زبانی ساده به مخاطبان ارائه شده است.

بخش دوم کتاب نیز از زمان شروع خلافت علی (ع) در سال 35 هجری تا هنگام شهادت آن حضرت در 21 رمضان سال 40 هجری را در بر می گیرد. نویسنده در این بخش در چند فصل کوتاه به توضیح و تبیین رخدادهای زمان زمامداری حضرت و شیوه حکومتی امیر مؤمنان پرداخته است.

«خلافت علی (ع) و اجرای عدالت»، «خلافت علی (ع) و اقدامات اصلاحی»، «مخالفت دنیاطلبان با حکومت علی»، «جنگ جمل»، جنگ صفین»، «ظهور خوارج»، «جنگ نهروان»، «شهادت مالک اشتر»، «شهادت محمد بن ابی بکر» و در نهایت «شهادت امیر مؤمنان»، فصل های مختلف بخش دوم کتاب را تشکیل می دهند.

کتاب با «گزیده سخنان امام علی (ع) از نهج البلاغه» به پایان می رسد.

محمود حکیمی برای نگارش این کتاب، به مهم ترین منابع دست اول تاریخ اسلام و همین طور مکتوبات مورد وثوق هر دو مذهب شیعه و سنی مراجعه کرده است.

«علی (ع) جانشین راستین» نوشته محمود حکیمی با شمارگان 10 هزار نسخه، در 183 صفحه به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی روانه کتابفروشی ها شده است.

«داستان ها و فرازهایی از زندگانی امام حسین»، «زندگینامه، اندیشه ها و مبارزات دکتر محمد مصدق»، «رودخانه خروشان عشق: نگاهی به زندگانی دکتر سیدحسین فاطمی»، «راه بازرگان»، «با پیشگامان آزادی: اندیشه ها و کوشش های فرهنگی و سیاسی حاج میرزا حسن رشدیه تبریزی»، «زندگینامه، اندیشه ها و مبارزات علی اکبر دهخدا»، « در مدرسه ناصرخسرو قبادیانی»، «مبانی ادبیات کودک و نوجوان: ویژه ادبیات دینی»، «همراه با عارفان، عیاران و جوانمردان» و «نگاهی به تاریخ معاصر جهان، یا بحران های عصر ما» عناوین شماری از کتاب های منتشرشده محمود حکیمی است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط