loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پژوهشی در نظریه های سینمای ملی و جهانی

انتشارات مرتبط : سروش

جهانی شدن و ادبیاتی که ذیل آن در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد شده است که این کتاب در نظر دارد به مباحث نظری سینمای در این حوزه بپردازد، تاثیر جهانی شدن بر سینمای داخلی و آثار تولید شده را مورد کندوکاو قرار داده است.

چهارشنبه 21 خرداد 1393

کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» که انتشارات سروش آن را منتشر نموده است در حقیقت رساله دکتری شهاب اسفندیاری است که توسط مسعود اوحدی ترجمه و به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب به مباحث نظری حوزه سینما در 3 بخش، 10 فصل و نتیجه گیری پایان کتاب پرداخته و تدوین شده است. فصل های اول، دوم و سوم کتاب به ترتیب شامل مرور انتقادی فشرده ای است بر ادبیات نظری موجود در موضوع «جهانی شدن»، «سینمای ملی» و «مطالعات تطبیقی فراملی». از همین رو ممکن است این فصل ها بیشتر مورد توجه خوانندگان آشنا به مباحث نظری در حوزه مطالعات اجتماعی، مطالعات فیلم و مطالعات رسانه قرار بگیرد. اما مباحث فصل های چهارم تا دهم کتاب علی رغم ابتناء بر مبانی نظری طرح شده در فصول نخست از ادبیاتی روان تر برخوردار بوده، مستقلا نیز برای عموم علاقمندان مباحث فرهنگی و سینمایی قابل استفاده است.

جهانی شدن و ادبیاتی که ذیل آن در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد شده واژ ه ای است که زمان زیادی از ورود آن به کشور نمی گذرد و مباحث بسیاری را نیز با خود آورده است. این موج که نگرانی هایی با خود همرا داشته، شیفتگان و علاقمندانی را نیز دربرمی گیرد. کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» در نظر دارد به مباحث نظری سینما پیرامون جهانی شدن و تعریف ملی و بومی آن بپردازد. تاثیر جهانی شدن بر سینمای داخلی و آثار تولید شده را مورد کندوکاو قرار داده است. شاید جهانی شدن، نیروی محرکه نیرومندی در سیاست ها و حتی اقتصاد ایران باشد، ولی معضلات و مسائل پیچیده بسیاری از لحاظ جهانی شدن در قلمرو فرهنگ وجود دارد که باید به آن ها پرداخت.

در بخش اول ذیل عنوان «چارچوب نظری» که شامل فصل های یک و دو است مباحثی نظیر درک مفهوم جهانی شدن، نظریه میدان جهانی، نظریه جریان های جهانی، نظریه گشتارهای جهانی، مفهوم سینمای ملی، سینمای ملی به منزله نشانه درون متنی، سینمای ملی به منزله سلاح فرهنگی / اقتصادی، سینمای ملی به منزله ویژگی فرهنگی، مطلوبیت سینمای ملی در عصر جهانی شدن و ... بررسی و نظرات موافق و مخالف با آن نیز بیان شده است.

در بخش دوم کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» که عنوان «مطالعه تطبیقی فراملی» بر آن گذاشته شده است، فصول سه، چهار، پنج و شش گنجانده شده است. در فصل سوم این کتاب موسوم به «پژوهش تطبیقی: الزامات و موانع» با موضوعاتی نظیر چرا مقایسه؟، مشکلات مطالعه تطبیقی سینمای ملی، انتخاب کشور و ... روبرو می شویم. در فصل های چهار، پنج و شش این کتاب به سینماهای ملی در کشورهای فرانسه، آرژانتین و کره جنوبی و جهانی شدن پرداخته شده است. از سینمای پیشاملی تا پساملی، احیای سینمای ملی، عصر طلایی و دلایل زوال آن و ... موضوعاتی است که در این فصل ها مورد اشاره قرار گرفته است.

مقایسه سینمای ملی ایران با کشورهای دیگر و سنجش تفاوت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، نقش مهمی در نیل به شناخت صحیح از تعاریف سینمای ملی در کشورهای دیگر دارد. بحث های تئوریک در مسیر رشد سینمای ملی و رسیدن به سینمای پویا و بالنده که بتواند در سطح جهانی رقابت کند، در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش سوم، خواننده کتاب، تحت عنوان «سینمای ملی ایران و جهانی شدن»، فصل های هفت، هشت، نه و ده را از نظر می گذراند. «ظهور سینمای ایران در صحنه بین المللی: سیاست، اقتصاد یا زیبایی شناسی؟» عنوانی است که در بطن آن در فصل هفتم کتاب، بنیادهای یک سینمای نو، ظهور فیلم سازان مسلمان، بحث و مجادله بر سر جوایز بین المللی و ... بررسی شده است. «جهانی شدن و «سینمای تراملی» محسن مخملباف» عنوان فصل هشتم این کتاب است که در آن به نقد نهاد هنر تراملی، مخملباف: از محلی تا تراملی، تراملی گرایی مبتذل، اقلیم زدایی و باز اقلیم گرایی و ... پرداخته شده است. «جهانی شدن و سینمای ملی داریوش مهرجویی» و «جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس ابراهیم حاتمی کیا» موضوعاتی است که در فصل های نه و دهِ کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» به آن ها اشاره شده است. روابط پیچیده بین امر ملی و امر اسلامی، معانی تازه ملی در جمهوری اسلامی، موج نوی سینمای ایران و تاثیر اولیه جهانی شدن، مهرجویی و شرایط بعد از انقلاب، فیلم سازان مسلمان بعد از انقلاب: از مخملباف تا حاتمی کیا و ... مباحثی است که در این فصول خواننده با آنها مواجه خواهد شد.

در بخشی از کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» می خوانیم: « ... محسن مخملباف پرآوازه ترین و برجسته ترین چهره در میان نسل فیلم سازان مسلمان و انقلابی بود که حرفه سینمایی خود را پس از انقلاب 1979 آغاز کردند. سهمی که مخملباف در سینمای بعد از انقلاب داشته، در سطح جهانی شناخته شده است و زندگی و حرفه سینمایی او در منابع انگلیسی به خوبی مستند شده و به تحلیل در آمده است. اما نکته قابل تامل اینجاست که دست کم بخشی از موفقیت مخملباف در جشنواره های بین المللی و منتقدان و پژوهشگران به آثار او، در واقع ریشه در سرخوردگی و دل زدگی او از اسلام و انقلاب اسلامی داشته است. دباشی که فراوان درباره مخملباف نوشته و منتشر کرده است، در یکی از تک نگاری های اخیر خود تایید می کند که، «یکی از نقاط اصلی توجه من به سینمای مخملباف دقیقا بدین علت است که او زمانی یک اسلام گرای متعصب بود ... » (دباشی184: 2008) و ...»

بررسی فیلم های برخی از کارگردانان ایرانی و گذاره های سینمای ملی و جهانی در فیلم های آنان در این کتاب، خواننده را علاه بر آن با مفاهیم و مصادیق عینی در فیلم های ایشان نیز آشنا می کند. پرداختن به فیلم های ابراهیم حاتمی کیا یکی از شاخص ترین چهره های سینمای انقلاب اسلامی در این کتاب و تاثیر جهانی شدن بر سینمای وی از دیگر بخش های درخور توجه در این کتاب است که خواننده را با دنیای فیلم های گونه دفاع مقدس آشنا کرده و می تواند تاثیراتی که جهانی شدن بر فیلم های کارگردانان ایرانی داشته را ارزیابی کند.

نمایش چند جهتی و چند نتیجه ای بودن فرآیندهای جهانی شدن در این کتاب صورت گرفته است. عدم وجود یک تعریف درست از این واژه و معانی نهفته در درون آن، در این کتاب مورد تحلیل قرار گرفته و خواننده با آنها آشنا شده و به زاویه نگاهی از این تعریف دست می یابد.

دکتر لوید ریجن، استاد دانشگاه گلاسکو در تعریف این کتاب گفته است: «این کتاب در پرداختن به سینمای مدرن ایران منحصر به فرد است، از این جهت که این سینما را در نسبت با صنعت سینمای جهان مورد مطالعه قرار می دهد، در عین حال، دریافت تازه ای از آثار تعدادی از کارگردانان برجسته ایران نیز ارائه می دهد. برای هرکسی که به سینمای ایران و تحولات آن در عصر جهانی شدن علاقمند باشد، خواندن این کتاب جدید ضروری است».

 کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» را انتشارات سروش در شمارگان 500 نسخه با قیمت 20000 تومان در ابتدای سال 1393 روانه بازار نشر نموده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط