loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چرا بعضی وقت ها توفیق عبادت از انسان گرفته می شود؟

انتشارات مرتبط : قدیانی

نویسندگان مرتبط : غلامرضا حیدری ابهری

مهمترین دلیل این بی توفیقی ها، گناه های ماست. گناه ضررهای زیادی به ما می زند که یکی از این ضررها محرومیت ما از انجام عبادت است. «شخصی به امام علی (ع) گفت: من از نماز شب محروم شده ام. امام فرمود، گناهانت تو را به بند کشیده است».

یکشنبه 8 تیر 1393

کتاب «76 پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار» دربردارنده سه بخش نظیر «با خود»، «با خلق» و «با خدا» است.

در بخشی از کتاب «76 پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار» در پاسخ به این پرسش که «چرا بعضی وقت ها توفیق عبادت از انسان گرفته می شود؟»، می خوانیم: این بی توفیقی ها دلایل بسیاری دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

الف) مهمترین دلیل این بی توفیقی ها، گناه های ماست. گناه ضررهای زیادی به ما می زند که یکی از این ضررها محرومیت ما از انجام عبادت است.

«شخصی به امام علی (ع) گفت: من از نماز شب محروم شده ام. امام فرمود، گناهانت تو را به بند کشیده است».

امام صادق (ع) فرمود: «اگر کسی اراده حج کند و برای آن آماده شود، ولی از انجام آن محروم شود، به خاطر گناهی از آن محروم شده است».

ب) عامل دیگر بی توفیقی های ما همنشینی با افراد آلوده و سست ایمان است. همنشینان ما تأثیر زیادی روی ما دارند. رفت وآمد با اهل ایمان شوق عبادت را در ما بیشتر می کند و ارتباط با گناهکارها شوق عبادت را از ما می گیرد و ما را از عبادت محروم می کند.

رسول خدا (ص) فرمود: «آدمی بر آیین دوست خود است، پس هر یک از شما مواظب باشد که با چه کسی دوستی می کند».

پ) دلیل برخی از بی توفیقی ها هم تنبلی و کاهلی است. آدم های سخت کوش و پرتلاش در میدان عبادت خوب می درخشند و افراد تنبل در انجام عبادت تنبلی می کنند. امام کاظم (ع) فرمود: «از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا اگر تنبلی ورزی، کار نکنی و اگر بی حوصله باشی، حقی را نپردازی».

ت) بی نظمی و بی برنامگی نقش مهمی در بی توفیقی های ما دارد، مثلاً بسیاری از افراد به این دلیل نماز صبحشان قضا می شود که برای خوابشان برنامه ندارند و دیر وقت می خوابند.

 

 

* چرا در اسلام امر به معروف و نهی از منکر واجب شده است؟

در بخشی از این کتاب در پاسخ به این پرسش که «چرا در اسلام امر به معروف و نهی از منکر واجب شده است؟ آیا این کار نوعی فضولی در کار دیگران نیست؟»،  می خوانیم: سرنوشت مردمی که در یک جامعه زندگی می کنند، به هم خیلی مربوط است، مثلاً اگر فردی بیمار شود و بیماری اش مُسری باشد، شاید ده ها، صدها یا هزارها نفر دیگر مریض شوند. اهالی شهر و روستا و محله و کوچه مدام همدیگر را می بینند و پیوسته با هم در ارتباط هستند و با هم گفت وگو و دادوستد می کنند. پی بی شک وضعیت روحی هر کدام از انها در وضعیت روحی دیگران تأثیر می گذارد به همین دلیل، اگر مردم دیدند که فردی گمراه شده است و گناه می کند، باید او را از گناه بازدارند و به راه راست بازگردانند.

اگر آنها بی تفاوت بمانند، فرد گناهکار افراد دیگر را هم به گناه آلوده می کند. امربه معروف و نهی از منکر کردن فضولی و مداخله در امور مردم نیست، بلکه تلاشی برای حفظ سلامتی جامعه است. اگر ملتی امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذارد، خوبی ها از یاد می رود و بدی ها رواج می یابد. برای حفظ ایمان و اخلاق هر جامعه ای باید اهل آن جامعه پیوسته یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند. در آیه 104 سوره آل عمران می خوانیم: «و باید از میان شما گروهی باشند که (مردم را) به خوبی ها فرابخوانند و امربه معروف و نهی از منکر کنند».

* چگونه می توان مؤمن باقی ماند؟

در بخشی از این کتاب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «در خانواده و فامیلی که حدود شرعی را رعایت نمی کنند و واجبات را انجام نمی دهند، چگونه می توان مؤمن باقی ماند؟»، آمده است:

الف) در طول تاریخ فراوان بوده اند انسان هایی که در خانواده های سست ایمان یا حتی کافر زندگی کرده اند، اما توانسته اند تا آخر عمر دیندار بمانند و بدون هیچ تزلزلی ایمانشان را حفظ کنند. اگر چه دینداری در چنین شرایطی دشوار است، ولی محال و ناممکن نیست.

ب) بخش وسیعی از دینداری کاملاً در اختیار خود انسان است و رفتار بستگان و اطرافیان مانعی محسوب نمی شود، مثلاً اگر ما بخواهیم دروغ نگوییم، مردم آزاری نکنیم و فحش ندهیم یا بخواهیم به پدر و مادرمان احترام بگذاریم، در دلمان با خدا حرف بزنیم و به اهل خانه خدمت کنیم، چه کسی جلو ما را می گیرد و چه کسی ا ما مخالفت می کند؟ دین تنها همان احکام مشهوری نیست که ما می شناسیم. برای عمل به بسیاری از دستورهای دینی ما با هیچ مقاومت و مخالفتی روبه رو نمی شویم.

پ) اگر اطرافیان ما برخی از احکام دین را رعایت نمی کنند و تذکرات دلسوزانه ما را هم نمی پذیرند، نیازی نیست که با آنها جدال و بگومگو کنیم. همین قدر که خودمان به احکام دین پایبند باشیم، کافی است. در چنین شرایطی ما نباید با آنها درگیر شویم چون آنها هم حساس می شوند و مقابل ما موضع گیری می کنند.

ت) هر کار خوبی که انجام آن دشوارتر باشد، بی تردید پاداش آن هم بیشتر است. به همین دلیل، پایبندی به احکام اسلامی در خانواده هایی که به دستورهای دین پایبند نیستند، قطعاً ثواب بیشتری دارد. کسانی هم که در این محیط ها دیندار می مانند، بیش از دیگران از پاداش های الهی بهره مند می شوند. در هر حال، خدا از هیچ کس بیش از توانش انتظار ندارد و از هیچ انسانی بیش از قدرت او چیزی نمی خواهد.

انتشارات «قدیانی» کتاب «76 پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار» تألیف حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری را در 136 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط