loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آداب روزه داری و احوال روزه داران از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی

انتشارات مرتبط : انقلاب اسلامی

کتاب «آداب روزه داری احوال روزه داران از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است.

یکشنبه 8 تیر 1393

کتاب «آداب روزه داری احوال روزه داران از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» به کوشش علیرضا مختارپور قهرودی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است.

این کتاب گزیده ای از مجموعه ی توصیه ها، نصایح، تحلیلها و مواعظی است که در ماههای رمضان در طول 22 سال گذشته ـ از سال 1369 تا 1390 ـ در بیانات حضرت آیت الله خامنه ای ارائه شده است.

مخاطبان این مواعظ عموم مردم بوده اند هرچند گاه این سخنان در دیدار جمعی از قاریان قرآن کریم، کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، نمازگزاران نماز جمعه، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، شاعران بیان شده‏اند.

بنابراین در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجه قرار گرفته است:

نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزه‏داری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد.

دوم؛ صرفاً در محدوده ی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد. خوانندهای که با دقت این کتاب را مطالعه کند درخواهد یافت که فضای معنوی خاصی در این مجموعه احساس می شود که دلیل آن بر زبان گوینده ی عظیم الشأن آن نیز جاری شده که در ماه رمضان فضای معنوی و ملکوتی بر عالم و به خصوص بر جامعه ی اسلامی و مؤمنین اهل عبادت حکم فرماست و بر همه ی افعال و بیانات و روحیات مسلمانان تأثیر می‏ گذارد.

در مقدمه این کتاب آمده است: در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجه قرار گرفته است: نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزه داری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد. دوم؛ صرفاً در محدوده ی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد."

صفحاتی از کتاب/ مقام والای عبودیت
مکرر عرض کرده ‏ایم که سر مسأله در این است که انسان بتواند خودش را به عبودیت الهى متصف کند. عبد، یعنى تسلیم اراده و حکم خدا و شریعت الهى. لب تمام دستورات و احکام و فرامین الهى و شرایع انبیا، همین یک ‏کلمه است و شاید پیامبران خدا، قبل از آنکه مقام نبوت براى آن‏ها انتخاب بشود و خداى متعال آن‏ها را به نبوت سرافراز کند، به عبودیت سرافراز کرده باشد؛ همچنان که حتماً همین‏طور است. در یک روایت است که ان الله اتخذ محمداً عبداً قبل ان یتخذه رسولا.

اول، خداى متعال او را خلعت عبودیت پوشانید و بعد، به مرحله و رتبه ى نبوت فایز کرد. کأنه این، در هر تعالى یى مقدمه لازم و شرط اصلى است. در هر اندازه تکاملى، عبودیت، شرط اصلى است. البته، عبودیت هم مراحلى دارد. آن مرحله‏ ى پایین عبودیت، آن‏چنانى که امثال ماها بتوانیم در آن طمع بورزیم، همین است.

خودمان را آماده ‏ى اطاعت کنیم؛ همه چیز را از او بدانیم؛ نعمتهاى الهى را، حقیقتاً نعمتها و موهبتهاى الهى بدانیم؛ آن‏ها را فرآورده ‏ى قدرت و علم و توانایى خودمان ندانیم؛ بدانیم که ما هم وسیله‏ایم. ذهن ما، دست ما، عمل ما، سرپنجه‏ى ما و تلاش ما، وسیله اى براى تحقق اراده‏ى الهى است. حقیقتاً بندگان شایسته ى خدا مثل امام بزرگوار ما رضوان الله تعالى علیه قدر ماه رمضان و قدر آن ساعات و ایام را مى‏دانستند و از آن، کمال استفاده را مى ‏بردند. ما ائمه‏ى‏ معصومین علیهم السلام را که زیارت نکرده ‏ایم؛ اما انسان مى توانست رشحه‏ اى از رشحات همان عبادات و توجه ‏ها را در وجود مقدس امام عظیم ‏الشأن بزرگوار راحل مان مشاهده کند.

رمضان؛ ماه ضیافت خاصان پروردگار

قال الله الحکیم فی کتابه: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.
شروع ماه مبارک رمضان، در حقیقت عید بزرگى براى مسلمانان است و جا دارد که مؤمنین، ورود این ماه را به هم تبریک بگویند و یکدیگر را به استفاد‏ه ی هرچه بیشتر از این ماه توصیه کنند. چون ماه ضیافت الهى است، در این ماه فقط مؤمنین و کسانى که اهل ورود در این ضیافتند، بر سر سفره‏ ى پروردگار منان و کریم می ‏نشینند. این، غیراز سفره‏ ی عام کرم الهى است که همه‏ ى انسان ها، بلکه همه‏ ى موجودات عالم از آن بهره‏ مندند؛ این، سفره‏ ى خواص و ضیافت خاصان پروردگار است.
کتاب آداب روزه داری احوال روزه داران در 422 صفحه، با قیمت یازده هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط