loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برترین نرم افزارهای قرآنی در سبد انتخاب شما

امروزه نرم افزارها یکی از ابزارهایی هستند که امکان دسترسی به انبوه اطلاعات را برای مخاطبان آسان می کنند. نرم افزارها می توانند کم حجم ترین، پربارترین و کارآمدترین وسیله برای اننقال متن ها، ترجمه ها، تفسیرها و پیام های قرآنی و اسلامی به مخاطبان در سراسر جهان باشند. اکنون امکان ارائه محتوای قرآنی در قالب نرم افزارهای آنلاین، لوح فشرده (سی دی) و نرم افزارهای تلفن همراه فراهم شده است و مراکز متعددی این امکانات را در خدمت گسترش معارف قرآن به کار گرفته اند.

پنجشنبه 19 تیر 1393

در گزارشی که مشاهده می کنید نگاهی خواهیم داشت به نرم افزارهای برتر قرآنی که طی سال های اخیر عنوان خادم القرآنی یا رتبه های برگزیده را در جشنواره نرم افزارهای قرآنی کسب کرده اند.

1. تولیدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور
بزرگترین و اصلی ترین مرکزی که اکنون در کشور در زمینه تولید نرم افزارهای قرآنی فعالیت دارد «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور» است. این مرکز طی سال های اخیر در حوزه علوم قرآنی دو نرم افزار برجسته «جامع تفاسیر نور» و «مشکات الانوار» را تولید کرده است.

• نرم افزار جامع تفاسیر نور
امکانات:
متن کامل ۳۰۲ عنوان کتاب در ۱۴۱۹ جلد/ ۲۱ ترجمه برگرفته از تفاسیر/ ۳۴ ترجمه مستقل در ۳۶ جلد/ ۴۷ ترجمه در ۲۵ زبان دیگر/ متن کامل ۴ عنوان تفسیر انگلیسى در ۳۰ جلد (المیزان، نمونه، نور القرآن و میراحمد على)/ ۵ فرهنگ نامه قرآنى در ۳۲ مجلد و ۳ لغتنامه عربی به عربی در ۲۴ مجلد و یک لغتنامه عربی به فارسی / ۳ نوع آوانگاری قرآن/ ۱۶ دوره ترتیل کامل/ ترجمه گویا (همزمان با قرائت ترتیل)/ قابلیت جست وجو در کتابخانه/ امکان جست وجوى پیشرفته در متن قرآن کریم و تفاسیر/ امکان جست وجوى پیشرفته در ترجمه ها به ۱۳ زبان/ ارتباط آیه انتخابى با ترجمه ها و جایگاه دقیق آن در تفاسیر/ امکان مقایسه متن تفاسیر و ترجمه‏ ها/ نمایش بیش از هزار تصویر و بیش از ۶۰ قطعه فیلم مربوط به آیات به تفکیک زبان / قابلیت انتقال مستقیم متون برنامه از تمام زبان ها به Ms-Word و ویرایشگرهاى دیگر و ده ها امکانات دیگر.

• مشکات الانوار
امکانات:
۵۰۲ عنوان کتاب در حدود ۶۰۰ جلد از منابع مهم فارسی و عربی علوم قرآنی/ استخراج شرح حال تفسیری ۳۱۶۷ تن از مفسران در قالب ۳۵ نمایه از ۲۷ منبع/ ارائه بیش از 30 هزار چکیده درباره شرح حال مفسران / ارائه فرهنگ نامه لغوی و قرآنی/ مرتب سازی اطلاعات مفسران بر اساس: مذهب، قرن، ملیت، روش تفسیری و آثار قرآنی/ ارتباط ترجمه ها و شروح با متن اصلی آنها/ جست وجوی ساده و ترکیبی در متون، اَعلام مفسران و چکیده ها / 10 ترجمه فارسی، انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی/ تفسیر کامل نمونه و المیزان/ تفسیر ریشه های کلمات قرآنی به انضمام آدرس آیات/ نقش دستوری تمام کلمات قرآنی و ده ها امکانات دیگر.

2. مؤسسه فرهنگی آرمان
موسسه فرهنگی «آرمان» نیز نرم افزار «نور صافات» را به عنوان نرم افزار بین المللی و چند رسانه ای قرآن کریم همراه با یک طرح آموزشی نوین تولید کرده است.

• نرم افزار نور صافات
امکانات:
متن کامل قرآن کریم‏ (قابلیت تغییر نوع خط به 14 قلم اعراب دار)/ متن 4 تفسیر مرجع (المیزان، نمونه، مجمع البیان، غریب القرآن)/ متن7 ترجمه فارسى (منظوم امید مجد، صفارزاده، مکارم شیرازی، الهی قمشه ای، خرمشاهی، فولادوند، آیتی)/ متن 8 ترجمه به 7 زبان رایج دنیا/ ترجمه گویاى فارسى (ترجمه دکتر طاهره صفارزاده)/ ترجمه گویاى انگلیسى (ترجمه دکتر طاهره صفارزاده و دکترشاکر)/ چهار دوره ترتیل کامل استادان برجسته قرائت (منشاوى، عبدالباسط، شاطری و پرهیزگار)/ قابلیت قرائت ناپیوسته/ فرهنگ ‏نامه واژگان قرآنى/ 6 لغت‏نامه هوشمند/ قابلیت اجرای لغتنامه ها درهمه قسمت های نرم افزار/ امکان ساخت آسان فلش کارت های اختصاصی و چاپ آن ها/ امکان بازی و تمرین با فلش کارت ها/ معماهای قرآنی با حق انتخاب نوع زبان (فارسی، عربی، انگلیسی)/ سرگرمی های قرآنی/ 121 حدیث از امیرالمؤمنین علی (ع)/ آوانگارى قرآن/ سه رابط کاربر (فارسى، عربى و انگلیسى)/ امکان جست وجوى پیشرفته در تمامی متون (متن قرآن کریم، ترجمه ها و تفسیرها)/ امکان نمایش متون در قالب های مختلف/ امکان تغییر نوع قلم، رنگ و سایز آن.

3. مؤسسه سروش مهر
موسسه «سروش مهر» نیز از جمله پیشگامانی است که در حوزه تولید نرم افزار هوشمند آموزش قرائت قرآن کریم وارد میدان شده است. این موسسه تا کنون سلسله نرم افزارهای قرآنی سروش ایمان را برای مخاطبان کودک و بزرگسال عرضه کرده است. نرم افزار «سروش ایمان ۴» یکی از نرم افزارهایی است که در جشنواره نرم افزارهای قرآنی حایز رتبه شده است.

• سروش ایمان ۴
امکانات:
نرم افزار هوشمند آموزش قرائت قرآن کریم با امکان ارزیابی قرائت و حفظ تک تک آیات به همراه ترجمه و ۶ تفسیر معتبر برای هر آیه و اذان و اوقات شرعی هوشمند/ امکان استفاده از هوش مصنوعی صوتی برای ارزیابی قرائت و حفظ آیه به آیه کل قرآن کریم/ امکان ارزیابی قرائت کاربر به صورت هوشمند (هوش مصنوعی صوتی)/ امکان ثبت نام کاربر و صدور کارنامه و عملکرد مجزا برای بخش های مختلف/ امکان تمرین بخش به بخش قرائت نماز با استفاده از هوش مصنوعی صوتی/ بیش از ۲۹ ترجمه به ۱۰ زبان زنده دنیا/ واسط کاربری بسیار زیبا و آسان/ امکان نشانه گذاری برای هر صفحه به صورت مجزا/ لغت شناسی قرآنی به زبان فارسی و انگلیسی/ آزمون حفظ کل قرآن کریم به صورت نوشتاری و شنیداری و امکان انتخاب محدوده با استفاده از تکنولوژی هوشمند صوتی/ امکان تنظیم تعداد دفعات تکرار هر آیه و ترجمه/ نمایش قرآن با امکان گرافیکی و محیط نوشتاری/امکان نمایش عملکرد کاربر شامل بازدید صفحات، جست وجوهای انجام شده، تلاوت های شنیده شده، ارزیابی قرائت/ آزمون حفظ انجام شده توسط کاربر/ جست وجو در متن قرآن و تمام ترجمه های موجود/ امکان چاپ صفحات شامل متن قرآن با خط عثمان طه و متن ترجمه/ قابلیت شبیه سازی کتاب قرآن کریم با امکان بزرگ نمایی چندحالته/ عرضه نمودار پیشرفت کاربر و اطلاعات آماری/ ارسال متن انتخاب شده به نرم افزارهای نوشتاری/ محیط کاربری و ترجمه به ۴۰ زبان زنده دنیا/دارای شش تفسیر (مجمع البیان، المیزان، نور، اطیب البیان، کشاف و نمونه) تفکیک شده بر اساس آیات.

4. مؤسسه فرهنگی مبلّغ
موسسه فرهنگی «مبلغ» نیز برای نرم‏ افزار قرآنی «نسیم رضوان» در نخستین جشنواره نرم افزارهای قرآنی تقدیر شد.

• نرم ‏افزار قرآنی نسیم رضوان
امکانات:
ویژگی اصلی این نرم افزار، دانشنامه ای بودن آن است. بخش‏های اصلی این نرم ‏افزار قرآنی عبارت اند از: دانشنامه، تلاوت‏ های ماندگار، آموزش روخوانی، تجوید و حفظ، کتابخانه و مقالات، پرسش و پاسخ، فضائل، احکام، آداب، قصص، اشعار، دانستنی ‏ها، قرآن‏ پژوهی، نگارخانه، نغمه ‏ها و سرگرمی.
 
دانشنامه اصلی‏ترین بخش این نرم ‏افزار قرآنی است. از ویژگی‏های قابل توجه این بخش قابلیت نمایش ترجمه زیر کلمات کل قرآن با حرکت اشاره‏ گر است. دانشنامه شامل سه دوره ترتیل کل قرآن با صدای استاد پرهیزکار، مشاری العفاسی و سعدالغامدی به همراه ترجمه گویای فارسی است. از دیگر قابلیت های قابل توجه این بخش، ترجمه به 13 زبان زنده دنیا، 9 ترجمه فارسی، 6 ترجمه انگلیسی، 5 تفسیر فارسی (المیزان، نمونه، مجمع البیان، راهنما، نور)، شان نزول آیات، تجزیه و ترکیب و آوانگاری و...است. فهرست موضوعی، الفاظ و ریشه‏ ها نیز قابلیت جست وجو در قرآن را برای کاربر فراهم کرده است.

5. تولیدات نرم افزاری قرآنی برای کودکان و نوجوانان
بخشی از تولیدات این سال های شرکت های نرم افزاری مربوط به مخاطبان کودک و نوجوان است. به تعدادی از این نرم افزارها اشاره می شود.

• شکوفه باران؛ آموزش قرآن با شعر و بازی
این نرم افزار یکی از نرم افزارهای آموزش قرآن همراه با شعر برای کودکان است که روشی نوین در آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن مجید در پیش گرفته است. این نرم افزار در نخستین جشنواره نرم افزارهای قرآنی حایز رتبه شد. موسسه فرهنگی «اندیشه مبنا» آن را تولید کرده است.

امکانات:
بازی و سرگرمی و فیلم آموزشی مخصوص کودکان/آموزش چندرسانه ای و انیمیشن، مانند آموزش وضو، و ترتیل جزء سی قرآن / حفظ سوره های کوچک قرآن با صدای استاد پرهیزکار.

• نرم افزار قرآن دوم دبستان
این نرم افزار تولید موسسه فرهنگی «یاسین امین» است و با هدف آموزش کتاب قرآن و هدیه های آسمانی کلاس دوم ابتدایی تهیه شده و دانش آموز محوری یکی از ویژگی های بارز آن است. نرم افزار مذکور در نخستین جشنواره نرم افزارهای قرآنی حایز رتبه شد.

امکانات:
کلاس قرآن (شامل شرح درس، تمرین، تصاویر مناسب، قرائت های زیبا و دلنشین و مطالب حاشیه ای)/ آوای وحی (شامل قرائت و ترتیل سوره های کوتاه قرآن با صدای استادان مشهور جهان)/ قصه (شامل قصه هایی زیبا و شنیدنی از قرآن، متون دینی و سایر موضوعات به شیوه اجرایی همراه با تصاویر جذاب و امکان رنگ آمیزی همزمان با شنیدن قصه)/ نغمه (شامل سرودهایی متناسب با موضوعات دروس کتاب هدیه های آسمان همراه با تصاویر)/ آشنایی با معصومان/ گردش علمی/ زنگ تفریح (شامل سرگرمی هایی همچون بازی مار و پله، لبخند، جورچین، دوتایی ها و رنگارنگ)/ امکانات جانبی/ فیلم.

• نرم افزار صبا
محصول دیگر موسسه فرهنگی «یاسین امین» است که برای آموزش گروه سنی ٦ تا ۱٢ سال تولید شده است. علاوه بر بخش های آموزشی که در نرم افزار صبا وجود دارد، جذابیت هایی چون فیلم، بازی و سرگرمی و قصه های قرآنی نیز در برنامه گنجانده شده است.

امکانات
ندای ملکوت (دربردارنده دو دوره ترتیل قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزگار و منشاوی)/ دانستنی های قرآن (شامل فهرست های گوناگون قرآنی همچون فهرست نام پیامبران، مکان ها، زمان ها، خوردنی ها، پوشیدنی ها، رنگ ها، اعداد، گیاهان، حیوانات)/ قصه های قرآنی (شامل ٢٤ داستان قرآنی متناسب با گروه سنی کودکان، همراه با تصاویری جذاب)/ حفظ قرآن (آموزش حفظ ٢٠ سوره از سوره های کوچک)/ آداب و احکام تلاوت (شامل آداب و احکام قرائت قرآن متناسب با گروه سنی مخاطبان)/ بازی و سرگرمی/ فیلم

6. یک نرم افزار قرآنی ویژه تلفن همراه
پایان بخش این گزارش نیز یکی از نرم افزارهایی است که طی سال های اخیر در جشنواره های مختلف در میان نرم افزارهای قرآنی ویژه تلفن همراه برتر شناخته شده است. شرکت ایده پرداز ژوبین این نرم افزار را برای استفاده در موبایل های با قابلیت جاوا و اندروید پیاده سازی کرده است.

• نرم افزار «ندای توحید 2»
امکانات:
نرم افزار ویژه تلفن همراه با واسط کاربری چند زبانه/ متن کامل قرآن کریم/ سه دوره ترتیل کامل قرآن منشاوی، پرهیزگار و.../ یک دوره تجوید کامل قرآن عبدالباسط / ترجمه گویا و متنی قرآن به زبان های فارسی و انگلیسی/ ترجمه آیت الله مکارم شیرازی/ ترجمه گویا و متنی حسین انصاریان/ ترجمه گویا و متنی انگلیسی ابراهیم واک/ تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی (27 جلدی)/ نهج البلاغه به همراه ترجمه فارسی/صحیفه سجادیه به همراه ترجمه فارسی/ مفاتیح الجنان به همراه ترجمه فارسی/ جست وجوی پیشرفته در عناوین و کل متن/ همزمانی قرائت با متن/ امکان تکرار قرائت آیات برای حفظ قرآن / امکان نصب یک یا چند قرائت/ تغییر نوع، اندازه و رنگ قلم ها/ نمایش اعراب با رنگ متمایز/ نصب به دفعات نامحدود بر دو گوشی / اجرا بر روی گوشی های فاقد امکانات فارسی/تطابق کامل با ساختار و ویژگی های آندروید/ مشاهده متن قرآن همراه با ترجمه به صورت زیر نویس/ نمایش متن کامل قرآن با رسم الخطی خوانا در بیش از 80 سایز مختلف و در دو نوع متفاوت/ پخش ترجمه گویا با امکان توقف / نمایش متن تفسیر در بیش از 80 سایز متفاوت و جست وجو در آن به همراه توضیحات مربوط به مفسر و ده ها امکان دیگر.

یک نکته:
 گرچه تعداد نرم افزارهای قرآنی بسیار زیاد است اما بیشتر این نرم افزارها دارای امکانات مشابه و یکسان هستند و میزان خلاقیت و نوآوری در تولیدات آن ها به دلیل فعالیت های موازی کمتر شده است. امید است با توجه متخصصان این حوزه به بخش محتوایی و فنی نرم افزارها کیفیت این محصولات نیز افزایش یابد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط