loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دو کتاب رحیم پور ازغدی تجدید چاپ شد

نویسندگان مرتبط : حسن رحیم پور ازغدی

کتاب «عقلانیت» رحیم پور ازغدی به چاپ هشتم و کتاب «گفتگوی انتقادی در علوم اجتماعی» توسط دفتر نشر معارف به چاپ سوم رسید.

سه‌شنبه 31 تیر 1393

کتاب «عقلانیت: بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه» به دنبال شرح و تبیین این مدعاست که عقلانیت غربی که در نظام لیبرال ـ بورژوا و تمدن کنونی مغرب زمین، نهادینه شده، مبتنی بر برداشتی شتاب‏زده از عقلانیت است که به شدت ناقص، ناتوان از تفسیر اصلی‏ترین مقاطع زندگی و مهم‏ترین نیازهای آدمی و قابل یک محاکمه تمام عیار علمی است و باید به دنبال عقلانیتی بود که کلیه مزایای عقلانیت ابزاری و صوری را مد نظر بدارد اما بدان اکتفا نکرده و به حدودی بس جامع‏تر و شامل‏تر بیندیشد؛ زیرا وقتی پروژه زندگی و انسان را با تأملی جدی‏تر و دقیق‏تر بنگریم، مفهوم عقلانیت، به همان نسبت دقیق‏تر شده، بلکه پاک عوض می‏شود و چه بسا رفتاری که در دستگاه هزینه ـ فایده، در یک انسان‏شناسی غیرالهی، عقلانی تلقی می‏شود، در دستگاه هزینه ـ فایده جامع‏تر، که اسلام‏شناسی اسلامی، مدعی آن است، غیر مقرون به صرفه و کاملاً غیرعقلانی از آب درآید و به عکس.

نگارنده در کتاب مفهوم «عقلانیت» و «کنش منطقی» در رفتار اجتماعی ـ اقتصادی (یکی از اصول توسعه سرمایه‏داری) را بررسی و بیشتر به آرای «ویلفردو پاره‏تو» و «ماکس وبر» اشاره نموده، در اصل قصد دارد مفهوم «عقلانیت» را در مبانی جامعه‏شناسی توسعه بررسی کند.

رحیم پور برای عقلانیت سه جنبه معرفتی، اخلاقی و ابزاری قائل است. به زعم وی و بر اساس بررسی نظریات «پاره‏تو» و «وبر» در عقلانیت غربی تنها به عقلانیت ابزاری اکتفا شده است.

بخش دوم کتاب «عقلانیت اسلامی» نام دارد. در این باب از کتاب تصریح شده است که عقلانیت اسلامی از انسان و حیات می‏پرسد و وقتی سنگ بنای عقلانیت را گذارد و مختصات و اهداف مبانی آن را معلوم کرد به تنظیم اخلاقیات (در راستای عقاید و فرهنگ) می‏نشیند و عاقبت به روش‏ها و ابزار تأمین اهداف مادی و معنوی بشریت می‏پردازد.

چاپ هشتم کتاب «توسعه» با صفحه‏آرایی و طرح جلد جدید، در 104 صفحه رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 3000 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است.

به گزارش فارس، کتاب دیگری که از این نویسنده تجدید چاپ شده است کتاب «گفت وگوی انتقادی در علوم اجتماعی» است.  رحیم پور ازغدی در سال های دهه هفتاد، مجموعه گفت وگوهایی در چندین حلقه نقد در حوزه علوم انسانی با حضور شماری از گروه های دانشجویی، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و فضلای حوزه ی علمیه سازماندهی کرده بود که در این گفت وگوها به نقد و شالوده شکنی «متون کلاسیک علوم اجتماعی» و به ویژه رشته جامعه شناسی پرداخته می شد. وی در این نشست ها متون معتبر و اصلی رشته جامعه شناسی را از منظری فلسفی ـ دینی ارزیابی می کرد و با دانشجویان و اساتید این رشته ها به گفت وگو می نشست.

کتاب «گفت وگوی انتقادی در علوم اجتماعی» گزارش برخی از نشست های مذکور است که پس از ویرایش اینک منتشر می شود. این کتاب را باید نوعی خوانش منتقدانه از متون کلاسیک رشته جامعه شناسی به شمار آورد که استاد رحیم پور در این اثر با نگاهی انتقادی به ارزیابی مولفه هایی از قبیل «رابطه علوم اجتماعی و ارزش ها»، «نفی ماوراء و علوم اجتماعی»، «منطق تجربه گرایی در علوم اجتماعی» و «جامعه شناسی و تعامل با قدرت» پرداخته است.

چاپ سوم کتاب «گفتگوی انتقادی در علوم اجتماعی» با صفحه‏آرایی و طرح جلد جدید، در 148 صفحه رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 4200 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است.

«گفت وگوی انتقادی در علوم اجتماعی» دومین اثر از مجموعه آثار استاد رحیم پور ازغدی است که با نگاهی انتقادی به مبانی علوم اجتماعی انتشار یافته است. دفتر نشر معارف با همکاری نشر طرح فردا، به زودی سومین اثر از این مجموعه را با نام «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» را برای نخستین بار منتشر می کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط