loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

وظیفه ام ترویج تشیع است

انتشارات مرتبط : شهرستان ادب | سلمان پاک

«سکوت کاهگلی» مجموعه بیش از 40 غزل رضا شیبانی اصل است که اردیبهشت 91 راهی بازار نشر شد. غزل ها محدود به موضوع خاصی نیست و از دفاع مقدس تا غزل های عاشقانه و اسطوره های مشروطه هر یک در این مجموعه سهمی دارند.

یکشنبه 12 مرداد 1393

گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ طرح روی جلد کتاب با عنوان آن طرحی خاص را در ذهن مخاطب تداعی می کند. نقشی از تخت جمشید روی دارِ قالی که به مدد دسترنج زنان قالیباف، گره بر گره زده می شود و بالا می رود. بالاتر هم عنوان کتاب: «سکوت کاه گِلی».  عنوان و طرح کتاب اما در متن خودش معنادارتر است. سروده ای که شیبانی آن تقدیم کرده است به مادربزرگ سفر کرده اش:

«کجایی؟ ای که شبی مهربانی دستت

شد آشیانه گنجشک خیس باران ها

مگر نه اینکه این همان است این خانه؟

که مانده است به جا از گزند دوران ها

همان اتاق که با آن سکوت کاه گلی

حکایتی ست هم از کاخ ها، گلستان ها

حکایتی ست هم از تاج ها رفته به باد

حکایت سی هم از سرنگونی خان ها...»(شیبانی اصل، 1391: 8-7)

اهل تبریز است و متولد 1360. ضمن توضیحاتی در وبلاگش آورده است: «عجیب دنیایی است دنیای ما... دامپزشکی خوانده ام! تا آخر دکترای درد! داروشناسی را هم دوست دارم اما غزل دوست همیشه های من است؛ در لحظاتی که دارو کفاف نمی دهد، نوشداروی غزل از راه می رسد. هنرجوی سینما هم هستم، جرایم دیگری هم مرتکب شده ام.»

«سکوت کاهگلی» مجموعه بیش از 40 غزل رضا شیبانی اصل، شاعر تبریزی است که توسط انتشارات سلمان پاک راهی بازار نشر شده است. این کتاب در اردیبهشت 91 رونمایی شد. سیدحسن حسینی، قیصر امین پور و علیرضا قزوه را تنه های اصلی شعر انقلاب می داند و سایرین را هم شاخه هایی که بر این تنه ها روییده اند.

«دیوان حافظِ» خانه پدری که با خط نستعلیق نوشته شده بود را عامل و جرقه اصلی گرایش خود به شعر می داند. از دوم ابتدایی با این دیوان مانوس بوده و با وجود آنکه چیزی از آن نمی فهمیده اما لذت غزل هایش را حس می کرده است. از دوران دبیرستان نیز به صورت جدی به سرودن روی آورد. او وظیفه خود را ترویج عقیده تشیع می داند: «من کارم ترویج عقیده تشیع است. وظیفه و تکلیف من این است که با زبان هنر، از این عقیده دفاع کنم.»

شیبانی تا پیش از آشنایی با شهریار، شعر را به صورت یک مساله فانتزی دنبال می کرد. آشنایی با شهریار، شعر و حس شاعر پیشگی را برای او ملموس تر کرد. قیصر امین پور نیز به تعبیر شیبانی دریچه ای شد تا شعر انقلاب را بیشتر بشناسد. با این حال ارتباط بین شعر کلاسیک و شعر معاصر را بیش از همه مدیون شهریار است. مساله ای که در بسیاری از غزل های «سکوت کاهگلی» نیز به چشم می آیند.

غزل های شیبانی در این کتاب محدود به موضوع خاصی نیست. از حضرت صاحب الزمان(عج) و دفاع مقدس تا غزل های عاشقانه و اسطوره های تاریخ مشروطه از قبیل ستارخان هر یک در این مجموعه سهمی دارند. اولین مجموعه سروده های شیبانی در سال گذشته از نامزدهای بخش شعر جایزه قلم زرین بود. با این حال در مرحله نهایی و در رقابت با «صبح بنارسِ» علیرضا قزوه و «خورشیدهای توامانِ» حسنی محمدزاده، قافیه را واگذار کرد.

«سکوت کاهگلی» در سال 1391 و در 88 صفحه توسط انتشارات سلمان پاک وابسته به موسسه شهرستان ادب در شمارگان 2500 نسخه و به قیمت 2200 تومان روانه بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط