loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب هایی برای شناخت بیشتر حزب الله و پیروزی تاریخی در جنگ 33 روزه

انتشارات مرتبط : روایت فتح

محصولات فرهنگی انتشارات «روایت فتح» به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت 33 روزه حزب الله لبنان بر صهیونیسم اعلام شد.

شنبه 25 مرداد 1393

مؤسسه انتشاراتی «روایت فتح» به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت 33 روزه حزب الله لبنان بر صهیونیسم، محصولات فرهنگی خود را در حوزه کتاب و صوتی _ تصویری معرفی کرده است که در ذیل از خاطرتان می گذرد:

* کتاب «حزب الله»

کتاب «حزب الله» توسط «سمیه طباطبایی» در 152 صفحه نوشته شده است که در بخشی از این کتاب می خوانیم: تنها راه مقاومت، مبارزه مخفی بود. رزمندگان مقاومت در شهرها و روستاهای خود بودند، کارهای روزانه شان را انجام می دادند و هر وقت لازم می شد، می جنگیدند و بعد از پایان عملیات هم به خانه هایشان می رفتند. به این ترتیب، هیچ کس از شرکت آنها در عملیات خبردار نمی شد. هر رزمنده فقط اعضای گروه خود و فرمانده اش را می شناخت. فرمانده ها با هم ارتباط داشتند و عملیات ها را طراحی می کردند.


قاعده کلی عملیات ها این بود؛ ضربه زدن و گریختن. نظامیان اسرائیلی غافلگیر می شدند و وقتی می خواستند واکنشی از خود نشان بدهند، کسی را در مقابلشان نمی دیدند. این شیوه عملیات، خسارت زیادی به اسرائیلی ها نمی زد، اما آنها را مجبور می کرد که دائم در حال آماده باش باشند؛ چیزی که باعث فرسایش توان نظامی و از بین رفتن روحیه آنها می شد. این کتاب روایتی است ساده و روان از شکل گیری هسته های اولیه مقاومت اسلامی تا شکوفایی و اقتدار عزت مدارانه حزب الله لبنان.

* کتاب «حزب الله، حقایق و ابعاد»

کتاب «حزب الله، حقایق و ابعاد» توسط «فضیل ابوالنصر» نوشته و «زیبا اکبرزاده» آن را ترجمه کرده است که درباره این کتاب می خوانیم: حزب الله پدیده ای لبنانی و منطقه ای است که تأثیرها و ابعاد وسیعی در عرصه منطقه و بین الملل به جای گذاشته است. این حزب منحصر به لبنان نیست. اهمیت حزب الله از این رو است که تحت لوای اسلام، جهان اسلام را از اندونزی تا مراکش تحت تأثیر خود قرار داده است. حزب الله در قالب حرکت اسلامی در دو عرصه نظری و عملی فعالیت داشته و با هویت شیعی خود در ابعاد کلی اسلام، (شیعه و سنی) حرکت می کند. سخنی گزاف نیست اگر بگوییم ایمان و اتحاد حزب الله تحسین مذاهب غیراسلامی را نیز برانگیخته است.

این کتاب در مقایسه با کتاب های دیگری که در خصوص حزب الله نگاشته شده اند، از این جهت متمایز است که مطالب آن به صورت تحقیق علمی ـ آکادمی گردآوری شده و تمامی فعالیت های حزب الله را مورد بررسی قرار داده است و منابع اصلی آن نویسندگان و صاحب نظران و فعالان حزب الله است.

* کتاب «زندگی ام برای لبنان»

این کتاب، خاطرات «سها بشاره» دختر لبنانی است،ْ که نمی تواند سکوت کند و در برابر اشغال کشورش آرام بنشیند، به مقاومت می پیوندد و به زندان می افتد. گزارشی مستقیم و عینی است از جنگ داخلی لبنان، حمله اسرائیل و وضعیت مقاومت در آن برهه زمانی که فرصتی ویژه را برای نگریستن به رویدادهای لبنان فراهم می کند.

 
کتاب «زندگی ام برای لبنان»، توسط «سها بشاره» نوشته و «علی مرج» آن را ترجمه کرده است که طراح جلد این کتاب نیز «سیدایمان نوری نجفی»، است.

* نگاهی به مستند «سه سوی میدان جنگ»

مقاومت 33 روزه؛ سه سوی میدان جنگ روایت نبرد سنگین نیروهای مقاومت با سربازان اسرائیلی در دشت خیام است که در آخرین روزهای جنگ 33 روزه اتفاق افتاد.

یک سوی میدان جنگ همان جایی است که ارتش اسرائیل قصد دارد با تانک های پیشرفته اش وارد شود. ضلع دیگر، روستای مسیحی نشینی است که از قضا دو خبرنگار مسیحی در آنجا زندگی می کنند و شاهد اتفاقات هستند. ضلع آخر هم سنگر رزمندگان حزب الله است که منتظرند تانک های اسرائیلی وارد دشت خیام شوند.

مستند سه سوی میدان جنگ از نگاه دو خبرنگار مسیحی و رزمندگان حزب الله به روایت دقیق نبرد در دشت خیام می پردازد. همان جنگی که تیر خلاص مقاومت رزمندگان حزب الله در جنگ 33 روزه را روایت می کند. صحنه ای که در آن چهار رزمنده مقاومت با گردانی از ارتش اسرائیل تن به تن جنگیدند.

«خانه ای در حولا»، گوشه ای دیگر از مقاومت رزمندگان حزب الله در جنگ 33 روزه را روایت می کند. صحنه ای که در آن چهار رزمنده مقاومت با گردانی از ارتش اسرائیل تن به تن جنگیدند. مستند «بازگشت از نهاریا» هم داستان آزادی سمیر قنطار و یارانش از چنگ اسرائیلی ها است. همان کسی که «سیدحسن نصرالله» قول داده بود که رزمندگان مقاومت او را آزاد خواهند کرد.

حزب الله باید با گروگان گرفتن چند سرباز، اسرائیلی ها را وادار می کردند در ازای رهایی آنها سمیر قنطار را آزاد کنند. جنگ 33 روزه از سوی رژیم صهیونیستی و به بهانه آزادی این گروگان ها و برای سرکوب و خلع سلاح مقاومت اسلامی در جنوب لبنان آغاز شد.

مستند «سه سوی میدان جنگ» کاری از «مهدی نقویان» و «محمدحسین مهدویان» است، که از سوی مؤسسه انتشاراتی روایت فتح منتشر شده است.

* مستند «سلام حزب الله

 

«سلام حزب الله»، مجموعه ای است شامل سه مستند با نام های «سلام حزب الله»، «مقاومت اسلامی در لبنان» و « فرزندان جبل عامل» که هر سه مستند مربوط به مقاومت اسلامی لبنان یعنی حزب الله است. مجموعه «سلام حزب الله» مروری است کوتاه بر ریشه های تهاجم اسرائیل به لبنان و مقاومت اسلامی حزب الله در برابر آن.

«سلام حزب الله» اولین مستند این مجموعه روایتی است از به اسارت گرفتن دو تن از سربازان اسرائیلی و مقاومت حزب الله لبنان برای مبادله اسرای اسرائیلی با اسرای لبنانی؛ دوازدهم جولای 2006، رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) دو سرباز اسرائیلی را در مرز لبنان و فلسطین اشغالی اسیر کردند. این عملیات حزب الله برای ارتش اسرائیل حادثه ای غیرمنتظره و باورنکردنی بود. اسرائیلی ها که در گذشته هم سابقه تلخ چنین عملیاتی را در خاطر داشتند، خوب می دانستند که این تاوان خیانتی است که خودشان در مبادله اسرای سال 2004 انجام داده بودند. این ماجرا برای اسرائیل یک نتیجه بیشتر نداشت؛ تکرار شکسته شدن اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل توسط حزب الله و تقویت جایگاه حزب الله در لبنان و در بین ملت های عرب.

از روز اول عملیات حزب الله، ارتش اسرائیل که از دستیابی به رزمندگان حزب الله و اسرای خود ناتوان شده بود ابتدا شهر صور و بعد تمام مناطق لبنان را از هوا و دریا زیر آتش توپخانه و بمباران جنگنده هایش گرفت تا با تحریک افکار عمومی مردم لبنان و جهان عرب، حزب الله را باعث و بانی جنگ نشان دهد. اما ریشه عصبانیت سران رژیم صهیونیستی اسرائیل که حاضر شده بودند در ازای تنها دو سرباز، جنگی همه جانبه را به لبنان تحمیل کنند در جای دیگری بود.

* مستند «مقاومت اسلامی در لبنان»

مستند «مقاومت اسلامی در لبنان» دومین مستند این مجموعه مستندی است کوتاه که سیرتاریخی و نقاط حساس مبارزات مقاومت اسلامی لبنان را از زمان تشکیل تا سال های اخیر نشان می دهد. دیگر مستند این مجموعه که «فرزندان جبل عامل» نام دارد، روایتی است از دلایل شکل گیری هسته اصلی مقاومت لبنان و نقش اصلی و اساسی امام موسی صدر در تشکیل این گروه همچنین معرفی اشخاص تأثیرگذار که پس از دستگیری امام موسی صدر ادامه دهنده راه او شدند و با پیام امام خمینی (ره) به مردم لبنان در سال 1982 جایی در خلده فرزندان مقاومت اسرائیل را زمین گیر کردند و رویارویی خلده آغاز سازمان یافتن جمع ها و هسته های مقاومت اسلامی لبنان شد و سازمان اصلی حزب الله لبنان را تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، کارگردان مستند «سلام حزب الله»، حسین مهدویان و کارگردان مستند «مقاومت اسلامی در لبنان» مرتضی پایه شناس و کارگردانان مستند «فرزندان جبل عامل» حسین محمودیان و سید احسان اصغرزاده است که این مجموعه در قالب یک حلقه DVD از سوی گروه تلویزیونی روایت فتح تولید شده است.

* «فرزندان جبل عامل»

رهبران مقاومت لبنان جبل عامل یکی از مناطق شیعه نشین جنوب لبنان و همسایه اسرائیل است. مردمان جبل عامل با مقاومت متولد می شوند، زندگی می کنند و می میرند؛ آنچنان که همه افتخارات تاریخ لبنان همیشه یک ریشه در مقاومت جنوب داشته و دارد. امروز روح مقاومت در جبل عامل آن قدر زنده است که مردمانش. انگار این روح مقاومت است که هر روز نو به نو می شود و شکوفه می زند و ریشه می دواند و در تاریخ سیر می کند؛ از ابوذر غفاری آغاز می شود و در صورت همه فرزندان جبل عامل ادامه می یابد.

«فرزندان جبل عامل» مرور مختصری است بر مقاومت فرزندان جبل عامل، امام موسی صدر، سیدعباس موسوی و سیدحسن نصرالله.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط