loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راز گشایی از معماهای ونگوک

انتشارات مرتبط : شهرستان ادب

عاشقی به سبک ونگوک یک طرح جلد با شمایل گوش دارد که یک تایپو گرافی با طرح گوش است در اطراف آن هم خط چین های برش وجود دارد، یعنی می توانید این گوش را هم از روی جلد کتاب بِبُرید!

چهارشنبه 26 شهریور 1393

ونگوک یک نقاش مشهور هلندی است. با این که در زمان حیاتش آنقدرها هم شهرت نداشت که بعد از مرگ اش کسب کرد، اما هنرمند اثرگذاری در نقاشی بوده است. مثل بعضی دیگر از هنرمندان، مخترعان یا متخصصان که تا وقتی بوده اند، تعداد کمی از مردم آن ها را می شناختند و شهرتشان بیشتر برای بعد از مرگشان است.

در مورد ونگوک ماجراهای متنوع و معماهای گوناگونی وجود دارد یکی از جریان های مشهور و پر تکرار در موردش وجود دارد و آن هم در مورد گوشش است؛ این که در یکی از تصاویر نقاشی اش گوش او باندپیچی شده و در روایت های مختلف در مورد این ماجرا توضیحات متفاوت وجود دارد.

**گوش هایی برای بریدن!

مثل این که آن را تقدیم به یک دختر کرده یا این که در دعوا بریده شده یا....

عاشقی به سبک ونگوک یک طرح جلد با شمایل گوش دارد. حرفه ای ترها در هنر به این سبک کار تایپو گرافی هم می گویند. یک تایپو گرافی با طرح گوش. که در اطراف آن هم خط چین های برش وجود دارد، یعنی می توانید این گوش را هم از روی جلد کتاب بِبُرید!

در صفحه دوم هم نقاشی معروف با گوش باند پیچی ونگوک وجود دارد. کتاب چهار فصل دارد که هرکدام در عین مستقل بودن به هم وابسته اند و می توانند به خوبی با یک دیگر هم پوشانی داشته باشد.

کتاب، ماجرای زندگی «البرز»، نقاشی است که پاهایش معلول است و روایت کتاب در چهار بخش کاملا پخش شده است و باید تا آخر داستان را بخوانید تا اصل ماجرا را بفهمید. نویسنده آن قدرها در نوشتن و استفاده از کلمات اغراق نکرده است که بشود چند صفحه در میان متن را خواند و این یعنی با یک کتاب متناسب طرف حساب هستیم.

در بخش اول نویسنده فضا را به خوبی معرفی می کند و جایگاه ها را به خوبی ترسیم می کند. و این مقدمه خوب برای ورود به فصل دوم است. فصلی که به ماجرای دل دادگی و عاشقی البرز و نازلی می رسد. در این بخش نویسنده به خوبی فضای عاشقانه این دو را ترسیم می کند طوری که مخاطب خود را حاضر در صحنه ها می بیند. لطافت و ظرافت نگاه هنرمندانه در علاقه و شخصیت ها در این بخش به خوبی قرار گرفته است. مرور وقایع تاریخ سیاسی ایران از ابتدای دوره رضاخانی تا سقوط او و به حکومت رسیدن پهلوی دوم در قالب دیالوگ ها از جمله خصوصیت های این کتاب است. در بخش هایی از این کتاب به وضوح احساس می کنی که شرفی خبوشان، نویسنده، می خواهد اطلاعات تاریخی اش از آن دوره رو به رخ بکشد و حتی با این کار به مخاطب داستان فخر بفروشد.

 

 

از جمله نکات دیگری که می توان به آن اشاره کرد میزان اطلاعات نویسنده در مورد هنر و تاریخ آن به خصوص در مورد نقاشی و آثار نقاشان دنیا است. شرفی در بخش هایی از کتاب ما را با برخی از آثار نقاشان دنیا و سبک های هنریشان آشنا می کند. شخصیت اصلی داستان بعد از نیمی از داستان متوجه هویت غیر واقعی خود می شود. به نظر می رسد موضوع داستان دقیقا از همین جا به دست بیاید. مخاطب دقیقا از همان جا احساس می کند که چه می خواهد و باید در انتظار رسیدن به کجای داستان باشد.

داستان عاشقی به سبک ونگوک و انتخاب این نام برای این مجموعه را می توان به چند دلیل دانست. شخصیت اصلی داستان، البرز، نقاش است و به مکاتب نقاشی علاقه و اشراف نسبی دارد. مدل عاشقی و علاقه اش هم کمی خاص است و شبیه برخی روایت هایی است که در مورد عشق ناکام ونگوک روایت می کنند. البته این ها دلیل محکم و مستندی نیست برای این که بگوییم نویسنده ونگوک را ایرانیزه کرده است و به کمک خودش آن را در قالب بک داستان خوب ارائه کرده است. عاشقی به سبک ونگوک را محمدرضا شرفی خبوشان به رشته تحریر درآورده و انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده است.

انتشار اول آن در بهار 1393 و در تیراژ 2000 نسخه بوده است. این کتاب با 212 صفحه و قیمت 10هزار تومان در بازار نشر برای علاقه مندان به داستان ایرانی موجود است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط