loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اتاق فرهنگ ایران در دانشگاه ناصرخسرو تاجیکستان افتتاح شد

اتاق ایران پس از درخواست رسمی دانشگاه ناصرخسرو تاجیکستان به همت رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان، در این دانشگاه افتتاح شد و فعالیت های فرهنگی خود را آغاز کرد.

پنجشنبه 3 مهر 1393

به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اتاق ایران در دانشگاه ناصرخسرو تاجیکستان که به درخواست آن دانشگاه و به همت رایزنی فرهنگی ایران تجهیز شده بود، با حضور محمد حسن صنعتی ، رایزن فرهنگی ایران در این کشور فارسی زبان، معاون آموزشی دانشگاه ناصرخسرو و جمعی از اساتید و دانشجویان زبان فارسی ـ تاجیکی، به طور رسمی افتتاح شد.

پس از گشایش اتاق ایران در دانشگاه ناصرخسرو، جلسات متعدد رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان و معاون آموزشی و  تنی چند از اساتید و دانشجویان دانشگاه ناصرخسرو برگزار شد.

 

محمدحسن صنعتی در ابتدای این جلسه عنوان کرد: در تاجیکستان، احساس بیگانگی نمی کنیم و انگار که در کشور خودمان هستیم؛ زیرا در ذیل یک کلمه بسیار پر معنایی به نام «فرهنگ نیاکان» همه آنچه را که مبانی فرهنگ شرق محسوب می شود پاس داشته و نگهبانی کرده اند و به گمان من، سردمداران علم و فرهنگ و اندیشه و ادب بوده اند.

وی در ادامه افزود: در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و علمی وارد عمل خواهیم شد و به شما و همه کسانی که سربلندی این کشور عزیز را خواسته باشند کمک خواهیم کرد تا به هدف مشترک ما که همان سربلندی این ملت اصیل، با فرهنگ و فرهیخته هست، دست پیدا کنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: به اتفاق همکارانم، هسته اصلی فعالیت های رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان را حرکت و جنبش علمی تعریف کردیم و در این راستا ارتباط مان با مراکز علمی تاجیکستان مانند آکادمی علوم تاجیکستان، کمیته زبان و اصطلاحات و برخی از نهادهای دیگر را گسترش دادیم و تجربه های علمی ایران را به عنوان هدیه از طرف ملت ایران در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در ادامه، معاون دانشگاه ناصرخسرو نیز ضمن اشاره به این موضوع که مدتی بوده از نیاکان و گذشتگان خود دور شده بودیم؛ ولی امروز با کسب استقلال به ریشه خود رو آورده ایم که این مهم با کوشش دولت، وزارت معارف و ریاست دانشگاه در حال تحقق است.

وی در ادامه گفت: از مهیا کردن شرایط برای بازگشت به اصل و ریشه خود توسط رایزنی فرهنگی ایران، از جمله اهدای کتاب به این دانشگاه تشکر می کنیم؛ چون این شرایط، مسیر را برای برگشت به گذشته اصیل مان آماده می سازد.

 

رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان همچنین در ملاقات با دانشجویان گفت: شاید برای شما تعجب آور باشد که کسی از خارج از کشور بیاید و همه آداب و رسوم شما را بشناسد و با شما هم زبان باشد. ولی تنها کشوری که با شما هم زبان و فرهنگ هست، ایران است؛ البته در کنار آن کشور افغانستان نیز همین ویژگی را دارد.

 در ادامه دانشجویان نیز ضمن تشکر، درخواست هایشان از رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان را مطرح کردند که از جمله درخواست کتاب های درسی ایرانی و اعزام به ایران بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط