loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علیرضا قزوه: روح حماسی عاشورا در شعر دفاع مقدس ظهور پیداکرده است

نویسندگان مرتبط : علیرضا قزوه

علیرضا قزوه، شاعر با اشاره به شباهت و نزدیکی شعر عاشورایی و اشعار مربوط به دفاع مقدس گفت: پیام مشترک این دو واقعه باعث شباهت های متعدد سبکی میان آنهاست. روح حماسی عاشورا در شعر دفاع مقدس ظهور پیداکرده است.

چهارشنبه 7 آبان 1393

علیرضا قزوه با اشاره به ویژگی های شعر دفاع مقدس و نزدیکی آن با اشعار آیینی به ویژه اشعار عاشورایی گفت: شباهت این دو واقعه را نمی توان نادیده گرفت.

وی توضیح داد: در هر دو واقعه، دفاع از حق و تسلیم نشدن در برابر ظلم و تباهی، محور قیام و دفاع بوده است و این گام اول در شباهت این دو گونه شعر است.

شاعر مجموعه «با کاروان نیزه» با اشاره به تأثیری که دفاع مقدس از حادثه عظیم عاشورا گرفته است، گفت: شعارها، رمز عملیات و حتی اقتدای رزمندگان در ایام دفاع مقدس به واقعه عاشورا بعدها در شعر دفاع مقدس بروز و ظهور کرده است.

مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری ادامه داد: فقط کافی است مروری کوتاه بر خاطرات باقی مانده از دوران دفاع مقدس داشته باشید. سربند رزمندگان، رمز عملیات و حتی نام مستعار بسیاری از رزمندگان برمبنای نام کربلا، عاشورا و دلاورانی چون ابوالفضل(ع) انتخاب شده است که بخش مهمی از آنها ریشه در شعر و فرهنگ عاشورایی چه شفاهی و چه مکتوب دارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مروری بر وصیت نامه شهدا و خاطرات مکتوب رزمندگان نشان می دهد که آزادی کربلا و وصال سالار شهیدان از خواسته های حقیقی و درونی آنها بوده است.

قزوه افزود: نگاه حماسی به کربلا در اشعار مذهبی بروز و ظهور یافته است.

شاعر مجموعه «مولا ویلا نداشت» با بیان این مطلب که حماسه عاشورا در اشعار دفاع مقدس بازتاب یافته است، گفت: به دلیل طرز تفکر و نگاه رزمندگان و اقتدای آنها به امام حسین (ع) و واقعه عاشورا، شاعران نیز در اشعار خود به هردوی این مفاهیم در کنار هم پرداختند و همین مساله باعث نزدیکی فراوان اشعار دفاع مقدس و اشعار عاشورایی شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط