loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه شعر عاشورایی «همواره حسین» رونمایی شد

انتشارات مرتبط : کتاب فردا

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری | محمدعلی مجاهدی (پروانه) | سید حمیدرضا برقعی | سید محمدجواد شرافت

آیین رونمایی از کتاب گزیده رباعی های عاشورایی «همواره حسین»، طی مراسمی با حضور بزرگان ادب و اندیشه و جمعی از دست اندرکاران برگزار شد.

یکشنبه 2 آذر 1393

در این هم نشینی که با حضور سیدمحمد مهدی میرباقری استاد حوزه و مسؤل فرهنگستان علوم اسلامی قم، محمدعلی مجاهدی از اساتید برجسته شعر و ادبیات متعهد، سید حمید رضا برقعی و سیدمحمد جواد شرافت از شاعران آیین کشور، سیدمهدی حسینی، مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری قم، مهدی فقیهی نژاد مدیر انتشارات کتاب فردا، برگزار شد، میرباقری و مجاهدی به بیان سخنانی درباره هنر، تعهد و شعر آیینی پرداختند.
مجاهدی با بیان تعریفی از رباعی و تفاوت آن با دیگر قالب های شعری، تاریخچه ای مختصر از این قالب ادبی را بیان کردند و نمونه هایی از اشعار شاعران را برای حضار تشریح و تبیین کردند. ایشان همچنین نسبت به رساندن پیام عاشورا به غیرفارسی زبان نیز توجه دادند و خواستار همتی مضاعف در جهت ترجمه اشعار عاشورایی به زبان های انگلیسی و فرانسوی شدند.
سپس استاد میرباقری به بازتعریف رابطه بین هنرمند و حقیقت عالم پرداخته و هنر هنرمند را در دریافت حقیقت باطنی از پدیده ها دانستند و با بیان فرازهایی از قیام سیدالشهدا(ع) شاعران آیینی را به این نکته توجه دادند که برای بیان حقیقت بزرگی چون قیام سیدالشهدا، باید هنرمندی و ظرافت خاصی داشت. ایشان بلا و توکل در بلا را بزرگترین خصوصیت کربلا برشمردند، خصوصیتی که نباید در نوع نگاه ما به کربلا فراموش شود.
در پایان مراسم، از کتاب «همواره حسین»، مجموعه رباعی های گزینش شده از میان رباعی های عاشوراییِ شعرای کشورمان رونمایی شد. این کتاب به همت قاف، دفتر نشر شعر متعهد و با همکاری نشر کتاب فردا و گروه نشر و ترویج ـــعطفـــ منتشر شده است.
قاف؛ عنوان مجموعه کتاب هایی است که قصد دارد پنجره ای به سوی شعر و ادبیات متعهد باشد و سهمی داشته باشد در حراست از ثروت ادبی ملی، در نشر آثار فاخر هم نوا با انقلاب اسلامی در قالب مجموعه های مستقل شعر، گزیده اشعار موضوعی، نقد ادبی و  ... .
اولین اثر از این مجموعه با نام «همواره حسین»؛ گزیده ای از رباعیات عاشورایی است که در دوازده فصل به همت سید محمدجواد شرافت گردآوری شده است. زبان فاخر و باشکوه در مرثیه، سلامت محتوا، درآمیختگی مرثیه با لایه های حماسی و اندیشه ای و تداوم جریان عاشورا، از جمله معیارهایی هستند که در گزینش این مجموعه مؤثر بوده است. در این مجموعه نام بزرگان شعر انقلاب در کنار اساتید شعرآیینی روزگار ما و نیز شاعران جوان انقلاب اسلامی دیده می شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط