loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی پرونده ناو وینسنس در کتاب «شلیک کن و فراموش کن»

انتشارات مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «شلیک کن و فراموش کن» نوشته خدیجه امیر خانی با موضوع حمله ناو وینسنس آمریکایی در سال 1367 به هواپیمایی پرواز 655 ایرباس ایرانی منتشر شد.

یکشنبه 9 آذر 1393

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «شلیک کن و فراموش کن» نوشته خدیجه امیر خانی را با موضوع حمله ناو وینسنس آمریکایی در سال 1367 به هواپیمایی پرواز 655 ایرباس ایرانی منتشر کرد.

در روز دوازده تیر 1367، در فاصله 150 مایلی بندرعباس، ناوِ هواپیمابرِ فوقِ مدرنِ وینسنس که به محدوده آب های ایران وارد شده بود، پیام رمزی از قرارگاه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا در منامه دریافت کرد. متن پیام این بود: «به سوی هر نوع هواپیمای ایرانی که بر فراز آبهای خلیج فارس پرواز می کند، شلیک شود». آنها هواپیمای مسافربری ایران را که در آسمان آبه ای اطراف جزیره «هنگام» حرکت می کرد با دو موشک مورد اصابت قرار دادند و همه مسافران و خدمه آن را به شهادت رساندند.

این اقدام پایان تلاش های آمریکا در اعمال فشار به ایران برای قبول قطعنامه 598 بود؛ فشارهایی که از فروردین 1367 شروع شده بود.

آمریکایی ها در ابتدا منکر این حمله شدند اما پس از آنکه خبرِ سقوط این هواپیما از رسانه های عمومی پخش شد، اعلام کردند در این شلیک دچار اشتباه شده اند. این اعتراف که در حقیقت یک عقب نشینی استراتژیک بود، از نظر ایرانی ها پذیرفته نشد. مدتی بعد «دیوید کارلسون»، فرمانده ناو «سایدز» که در اجرای عملیات دست داشت، در برنامه «روی خط شب» از تلویزیون ملی آمریکا گفت: براساس دستور «راجرز» یک تهاجم را سامان داده است که چند هفته قبل از آن برنامه ریزی شده بود تا ایرانیان را مجبور به عقب نشینی در جنگ با عراق کنند.

مدتی بعد دخترِ «ویل راجرز»، کاپیتانِ ناو وینسنس، به دلیل اقدامی که او انجام داده بود خودکشی کرد. پس از آن ویل راجرز به افکار عمومی جهان توضیح داد که ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران به دستور مقامات ارشد ارتش آمریکا بوده و او اراده ای در انجام این کار نداشته است.

در حقیقت هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی، تشت رسوایی آمریکا بود که از فراز آسمان فرو افتاد و حباب آبروی نداشته این مستکبر حقوق بشر را ترکاند.

این کتاب در شمارگان 2500 نسخه و 276 صفحه و به قیمت 6500 تومان روانه بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط