loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سفر عشق: بسته پیشنهادی اربعین اباعبدالله (ع)

حرکت عظیم راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر با استقبال جمع کثیری از جوانان و عاشقان اباعبدالله علیه السلام روبرو شده است. به همین منظور برای آشنایی بیشتر علاقه مندان با این سفر معنوی بسته ای را معرفی مینماییم.

دوشنبه 17 آذر 1393

1 - راهنمای مصور سفر زیارتی عراق

در کتاب «راهنمای مصوّر سفر زیارتی عراق» سعی شده مطالبی که زائران در سفر زیارتی عراق به آنها نیازمند هستند در یک جا گردآوری شده و اطلاعات ضروری مورد نیاز زائران از قبیل تاریخچه شهرهای زیارتی، اماکن تاریخی، ادعیه، احکام سفر، آداب زیارت و برخی سوره های قرآنی را در اختیار زائران قرار دهد.
عناوین راهنمای مصور زیارتی عراق شامل: «قرآن، آمادگی برای سفر و معرفی شهرهای نجف ، کوفه، کربلا، کاظمین، بغداد، سامرا، حله، آشنایی با استان های عراق، احکام دینی، ستارگان حرم، ادعیه و زیارات شامل آداب، زیارت و احکام فقهی در این خصوص» می شود.

2 - خلاصه سلوک عاشورایی

کتاب «خلاصه مباحث سلوک عاشورایی»، گزیده ای از مباحث مطرح شده توسّط حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(حفظه الله تعالی) است که در ایّام محرّم و صفر سالهای اخیر در جلسات عمومی ایراد گردیده است. این مباحث، بررسی عالمانه و دقیق و چندبُعدی گوشه هایی از حرکت عظیم و جهانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در نوع خود کم نظیر بوده و در برخی موارد، کاملاً بی سابقه است.

3 - آفتاب در حجاب

«آفتاب در حجاب» از ماندگارترین آثار ادبیات مذهبی است ، واگویه ای تاریخی که تاریخ صرف نیست ، عاشورایی است از نگاه حضرت زینب ، کربلایی است برای حضرت زینب ، پیوند حماسه و عاطفه و ادب و عشق . بی شک هیچ کسی نتوانسته و نخواهد توانست منشور کربلا را با وجوه بی نهایت آن ، به تمام و کمال در قالب هنر به تصویر بکشد. با این همه ، «آفتاب در حجاب « گامی است کوچک در به تماشا نشستن غمهای کربلا از نگاه قلة صبر و استقامت ، حضرت زینب . در این زمانه که حماسة کربلا به انواع تحریفها آلوده شده است ، این اثر می تواند با روایتی ناب از این واقعه ، دریچة جدیدی به روی عاشقان اباعبدالله و خواهر گرامی اش حضرت زینب کبری بگشاید.

4 - مجموعه باغ سیب

« باغ سیب» مجموعه ای است از شش کتاب کم حجم ولی پر از محتوا، مجموعه ای از عشق ها و نفرت های مقدس، مجموعه ای از آموختنی های مدرسه کربلا، مجموعه ای پر از جمله های خیلی کوتاه، و مفاهیم خیلی بلند. مجموعه ای برای هر دلی که دوست دارد هر روز بیش از پیش بوی عطر کربلا بگیرد.

5 - نرم افزار چندرسانه ای ثارالله

این محصول با هدف عمومی سازی اثر ارزشمند «دانشنامه امام حسین علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ» که حاصل مجاهدت علمی چند ساله بزرگان، محققین و پژوهشگران موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، تولید گردیده است. درآمیخته شدن مستندات علمی و تاریخی با جلوه های ویژه ادبی، هنری، رسانه ای و نرم افزاری، اثری را رقم زده است، که به فضل الهی نقطه عطفی در عرصه تولید آثار رسانه ای دینی کشور خواهد بود و آغازگر سبکی جدید در ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام خواهد گردید.

5 - زیارت حماسه(گفتارهایی در زیارت عتبات و پیاده روی اربعین) با سخنرانی استاد علیرضا پناهیان

این محصول مجموعه سخنرانی های استاد پناهیان (۳۰ جلسه صوتی + ۱۶ کلیپ تصویری) پیرامون اربعین حسینی می باشد.

6 - دفترچه ثبت خاطرات

حرکت اربعین و پیاده روی به سمت کربلا یک هجرت توی زندگی مان محسوب می شود. نوشتن خاطرات، دریافت ها، دل نوشته ها و یادداشت های بین سفر مسلما برای رشد ما مفید خواهد بود.

7 - لوح فشرده نرم افزار چند رسانه ای الا یا اهل العالم (پیاده روی اربعین حسینی در نگاه استاد پناهیان)

8 - بر کدامین مصیبت باید گریست: گزارش تحلیلی واقعه عاشورا

گزارشی تحلیل از حادثه «عاشورا» و وقایع مرتبط با آن است که با رویکردی آموزشی نگاشته شده است. نویسنده به ارایه سی گزارش درباره موضوع پرداخته و بر مبنای پژوهش های تاریخی سعی در تحلیل آن ها داشته است. در مورد هر یک از وقایع ابتدا واقعه مورد نظر بیان شده و سپس، پرسش ها و پاسخ هایی تحلیلی از آن ارایه گردیده است. در تدوین وقایع، از منابع نزدیک به عاشورا همچون مقتل ابومخنف استفاده شده و در تحلیل آن، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از آثار محققان معاصر استفاده گردیده است.

9 - لوح فشرده نرم افزار سلوک عاشورایی

این لوح فشرده حاوی مباحث آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) با موضوع بررسی ابعاد گوناگون حرکت و قیام امام حسین (ع) می باشد که ایشان در ایام محرم و صفر دهه نود، در جلسات درس اخلاق و معارف اسلامی خود بدان پرداخته اند. عناوین این مباحث عبارتند از: تعاون و همیاری (12 جلسه) امر به معروف و نهی از منکر (26 جلسه) هجرت و مجاهدت (15 جلسه) دین و دین داری (13 جلسه) استقامت و پایداری (13 جلسه) حق و باطل (22 جلسه) عزت و ذلت (22 جلسه) غیرت دینی (22 جلسه) بینش و نگرش (22 جلسه) شرح خطبه منا (22 جلسه)

10 - اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا (دوره دو جلدی)

کتاب اولین روز شمار جامع تاریخ عاشورا پروژه تحقیقاتی است که از سال 1386 در انجمن پژوهشی - مذهبی کادح آغاز شده است. این پروژه تحقیقاتی به بررسی روز شمارانه (Kornolojic) وقایع 7 ماه آخر زندگی امام حسین بن علی بن ابی طالب (ع) در سال 60 و 61 هجری قمری از منابع معتبر تاریخی اهل تسنن و تشیع پرداخته است.
با توجه به اینکه آثار تاریخی نگارش شده در خصوص تاریخ صدر اسلام تاکنون به صورت روزشمارانه و به طور جامع به بررسی حوادث نپرداخته بودند، تألیف این اثر برای نخستین بار در تاریخ اسلام در خور توجه است.
جلد اول این مجموعه که به بررسی حوادث 15 رجب تا 8 ذی الحجه سال 60 هجری قمری می پردازد که شامل 4 بخش می باشد: مدخل تحقیق، اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا، اعلام اشخاص عاشورا، فهرست ها.
مجلد دوم این اثر با عنایت به حدود 200 منبع دست اول تاریخ اسلام اعم از شیعه و سنی در 4 بخش اصلی تألیف شده است: بخش اول، با عنوان مدخل تحقیق، به شرح حال مختصر و معرفی آثار مورخانی که اثرشان در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، پرداخته است.

11 - زندگی حسینی: مجموعه یادداشت های عاشورایی

زائری در مقدمه کتاب می نویسد:
«در فاصلۀ میان ولادت تا وفات انسان، در فاصلۀ میان آن زنده شدن و این زنده ترشدن، تجربه ها و آزمون ها و خطاها و... را زندگی می نامیم و هر کسی فرصتی دارد کوتاه یا کوتاه تر برای این زندگی و هر کسی مسیری را، شیوه ای را، حالی و حالتی را برای این زندگی برمی گزیند و گاه، حتی بی آنکه بداند و بخواهد، در شیوۀ این زندگی به کسی که پسندیده و دوستش داشته اقتدا می کند و در آخرت هم براساس همین زندگی و همین چگونگی با همان که مثل او بوده و شبیه او شده محشور می شود. این خلاصه داستانی است که برخی بیهوده طولانی اش می کنند!
وقتی حماسه ای به عظمت قیام و شهادت حسینی تاریخ را به دو نیمۀ قبل از عاشورا و بعد از عاشورا و جغرافیا را به دو پارۀ کربلا و غیرکربلا تقسیم می کند، زندگی هر انسانی هم یا این سوی خط است یا آن سوی خط. هر انسانی چه بداند و بخواهد و چه نداند و نخواهد، یا کربلایی هست... یا نیست و اگر هست یا اگر نیست، در هرکدام، درجاتی و مراتبی و قدری و اندازه ای دارد. هر کسی در سبک زندگی اش، در خوراک و پوشاکش، در حرف زدن و خندیدنش، در معاشرت و دوستی هایش، در ظاهر و قیافه اش، در موضع گیری سیاسی و روابط اجتماعی اش...
تببین این ظهور و بروز عملی البته کاری سترگ و درازدامن است که هم زمان می طلبد و هم باید در قالب های متنوع و مختلف رسانه ای و در سطوح مختلف تربیتی و آموزشی دنبال شود. آنچه خواهید خواند، تنها قدم های کوچک و تلاش های بی رمق و ناچیزی است که با این انگیزه صورت گرفته و بخش عمدۀ آن طی دوازده سال گذشته در قالب ماهنامۀ خیمه انتشار یافته، یا برای طراحی و تولید محصولات «محیا» تدوین شده است؛ با این امید که برای صورت بندی زندگی حسینی در عرصۀ حیات فردی و اجتماعی مخاطبان عینی امروز جامعه، تلاش ها و اقدامات مؤثر و جدی رقم خورد و مخصوصاً در هیئت های مذهبی و مجالس حسینی، به عنوان کانون های اصلی و بنیادین جامعۀ مدنی شیعی، این مهم به شکل روشن تر و مشهودتری دنبال شود.»

12 - لبیک یا حسین: گفتارهای عاشورایی سید حسن نصرالله

محمد رضا زائری در مقدمه کتاب می نویسد :
«در میان گفتارهای حسینی سید حسن نصرالله، از همه مشهور تر و حماسی تر سخنرانی او در راهپیمایی کفن پوشان «مسیرة الاکفان» است که به عبارت «لبیک یا حسین» شناخته می شود و همه او را در حالی که خود نیز کفن پوشیده بود و با حالتی حماسی و به یاد ماندنی شعار «لبیک یا حسین» را معنا می کرد به خاطر دارند. آشکار است که حس و حال بی نظیر و تکرار ناشدنی آن سخنرانی و فضای روانی و احساسی آن محیط را در قالب عبارات و کلمات نمی توان بیان کرد... انتشارات خیمه به عنوان ناشر تخصصی در حوزه عاشورا و مناسک آیینی از چند سال پیش قصد داشت به جهت اهمیت این موضوع و ارزش خاص سخنان عاشورایی دبیر کل حزب الله لبنان بخش هایی از این گفتارها را به زبان فارسی منتشر کند و خوشبختانه سر انجام این کار سامان یافت.»
سید حسین مرکبی که ترجمه و گردآوری این سخنرانی ها را بر عهده داشته در بخش مقدمه مترجم می نویسد:
« اگر حالا که این کتاب را دست گرفته اید محرم نزدیک است؛ توصیه می کنم امسال و سال های بعد سخنرانی شب عاشورای ایشان را از دست ندهید ... »

13 - همواره حسین (ع) (مجموعه رباعی عاشورایی)

این اثر دربردارنده رباعی های شعرای مختلف در باب موضوعات زیر است:
مدح و منقبت سیدالشهدا (ع)، محرم و وداع با مدینه و مکه، شهدای بنی هاشم و اصحاب، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، تشنگی، روز عاشورا، غروب عاشورا، حکایت سر، امام سجاد (ع)، کاروان اسرا، حضرت رقیه و اربعین، عاشورا و انسان معاصر و منتقم خون شهیدان کربلا.

14 - نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا یا واقعة الطف: مقتل ابی مخنف

کتاب حاضر ترجمه مقتل ابومخنف (متوفای 157ه) اولین گزارش مستند از نهضت عاشورا است که با قلم یکی از راویان حدیث امام صادق (ع) در اوایل قرن دوم هجری به رشته تحریر درآمده است.
از امتیازات این سند تاریخی این است که نویسنده گرایش شیعی داشته و حوادث را با یک یا دو واسطه از زبان کسانی که بعضا شاهد حوادث غمبار روز عاشورا بوده اند، نقل کرده و فرد مورد اعتماد رجال شیعه بوده، به طوری که علامه شوشتری مقتل او را صحیح ترین مقتل شمرده است.

15 - ترجمه لهوف سید بن طاووس

لهوف درباره رخدادهایی است که به حادثه کربلا منتهی شده ، همچنین اصل جنگ و رخدادهای بعدی آن.
کتاب «لُهُوف» ابن طاوس اختصار و اشتهار را با هم جمع کرده و در نزد علمای برجسته شیعه جایگاه مهمی برای خودش باز کرده است به طوری که شهید محراب آیت اللّه سیّد محمد علی قاضی تبریزی می فرماید: «کتاب لهوف سیّد ابن طاوس - رحمة اللّه علیه - نقلیّاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مَقاتل کتاب مَقْتَلی به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمی رسد و در اطمینان بر آن کتاب در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است.»
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه ای - مُدَّ ظِلُّهُ العالی - در خطبه های نماز جمعه تهران چندین مرتبه از روی همین کتاب مقتل ابن طاوس ، ذکر مصیبت خوانده است و در نماز جمعه مورخ 18/2/77 مصادف با یازدهم ماه محرم 1419 ه‍ ق ، چنین فرمودند: « من امروز می خواهم از روی مقتل ابن طاوس که کتاب «لهوف » است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنه های عظیم را برای شما عزیزان بخوانم ، البته این مقتلِ بسیار معتبری است:
ابن طاوس - که علی بن طاوس باشد - فقیه ، عارف ، بزرگ ، صدوق ، موثّق ، مورد احترام همه و استاد فقهای بسیار بزرگی است . خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته یی است . ایشان اولین مقتلِ بسیار معتبر و موجز را نوشتند. البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است . استادشان «ابن نما» مقتل دارد، شیخ طوسی مقتل دارد، دیگران هم دارند، مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته اند؛ امّا وقتی « لهوف » آمد، تقریبا همه مقاتل ، تحت الشعاع قرار گرفت . این مقتلِ بسیار خوبی است ؛ چون عبارات ، بسیار خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است .»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط