loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات آخرین سفیر آمریکا در ایران منتشر شد.

انتشارات مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «مأموریت به ایران؛ خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران» را با ترجمه ی دکتر ابراهیم مشفقی فر منتشر کرد.

سه‌شنبه 25 آذر 1393

به نقل از روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در میان منابع مطالعاتی و تحقیقاتی انقلاب اسلامی ایران، کتاب های خاطرات که توسط بازیگران و ناظران این واقعه ی مهم تاریخ معاصر ایران نوشته شده اهمیت ویژه ای دارند. خوشبختانه چنین آثاری هم توسط ایرانیان بازیگر نقش در انقلاب، اعم از وابستگان به حکومت پهلوی و مخالفان آن و هم توسط خارجی های صاحب نقش در اتفاقات انقلاب انتشار یافته است. این آثار زوایای پنهان تاریخ ایران عصر پهلوی دوم به ویژه واپسین سال های آن را تا حدود زیادی روشن کرده است. یکی از این آثار ارزشمند کتاب «مأموریت در ایران» است. این کتاب با توجه به ویژگی ها، موقعیت و نقش نویسنده ی آن در تحولات انقلاب ایران و نوع اطلاعات موجود در کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین نویسنده نگاه تحلیلی و گاه انتقادی به برخی مسائل این دوره به ویژه برنامه های اقتصادی و فرهنگی حکومت پهلوی دوم دارد. با وجود نقاط قوت کتاب ، ضعف ها و آسیب های آن نیز قابل انکار نیست که برخی از آنها آسیب هایی است که به طورعام بر خاطره نویسی عارض است و این کتاب نیز از آن مصون نیست.
 
خاطرات سولیوان، تا حدودی پشت پرده ی سیاست آمریکا در ایران را به نمایش می گذارد و ضمن بیان شیوه ی تعاملات فی مابین دو کشور، آخرین تلاش های دولت آمریکا و ناکامی آن را در جلوگیری از فروپاشی رژیم پهلوی بازگو می کند.
 
در بخشی از کتاب می خوانیم:
«پست سفارت آمریکا در تهران از آذر ماه 1354/ دسامبر 1976 که ریچارد هلمز از سمت سفارت آمریکا در ایران استعفا کرده بود خالی مانده بود و به همین جهت دولت کارتر عجله داشت سفیر جدیدی جایگزین شود. سولیوان در این هنگام فرصت نداشت که از تعطیلی و استراحت قبل از عزیمت به این مأموریت استفاده کند.وی روز ۲۰ فروردین ۱۳۵۶ خورشیدی/9آوریل1977 به عنوان سفیر آمریکا در ایران تعیین شد و در روز ۱۸ خرداد/8 ژوئن در شرایطی که محمدرضا پهلوی در سرمایه گذاری مالی خود برای کمک به پیروزی مجدد جمهوری خواهان آمریکا شکست خورده بود، وارد تهران شد و در ۲۴ خرداد ۱۳۵۶/14 ژوئن1977 به عنوان سفیر جدید آمریکا در تهران، استوارنامه ی خود را به شاه تقدیم کرد. او هنگام ورود به تهران ۵۶ ساله بود. در این موقع سفارت آمریکا در تهران فعالیت وسیع و پردامنه ای داشت. تعداد کارکنان سفارت به اضافه ی مأمورینی که در قسمت نظامی کار می کردند بالغ بر دو هزار نفر بود که با اعضای خانواده هایشان به پنج هزار نفر می رسیدند. هنگام ورود سولیوان به تهران بیش از ۳۵ هزار آمریکایی در ایران سرگرم کار بودند.»
 
«مأموریت در ایران» در شمارگان 1000 نسخه و 316 صفحه در قطع وزیری و به قیمت 100.000 ریال روانه بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط